شناسهٔ خبر: 92498 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ایران اولین داوطلب اجرای طرح مدیریت سرعت در شرق مدیترانه است/ سرعت یکی از عوامل موثر در تصادفات است/ بالاترین حجم تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها

آغاز فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت در ایران وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاحیه فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت با بیان اینکه ایران اولین داوطلب اجرای طرح مدیریت سرعت در شرق مدیترانه است، گفت: سرعت یکی از عوامل موثر در تصادفات است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی ظهر امروز و در آیین افتتاحیه فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت که همزمان با جلسه ۱۱۵ کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم و خداوند را سپاسگزارم که امروز این توفیق را در ماه مبارک رمضان به دست آوردیم تا مراسم  افتتاحیه فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت را برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی  افزود: سرعت یکی از عوامل مهم و موثر در شکل‌گیری تصادفات است. به همین علت سرعت به عنوان یکی از عوامل خطر مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان قرار دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: از این رو ضرورت دارد با اتخاذ تدابیر متفاوت و تاثیرگذار در روند مدیریت حوادث و کنترل تصادفات یک شیوه و رویکرد جدید را اتخاذ کرده و به مرحله اجرا بگذاریم. ایران با اتخاذ تمهیدات ویژه ترافیکی و اعمال، نظارت و پایش رفتار ترافیکی، توانسته در طی ۱۰ سال گذشته، سالانه هزار کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه های کشور بیفزاید.

وزیر راه گفت: مجموعه اقدامات زیرساختی، مراقبت‌ها و نظارت‌های ترافیکی انجام گرفته اگرچه با کاهش تلفات مواجه بوده است اما کافی نیست و نیازمند اتخاذ تصمیمات و تدابیر کامل‌تری هستیم.

اسلامی گفت: امروز راهبرد مدیریت سرعت را در دستور کار خود قرار می‌دهیم تا از این طریق بتوانیم مدیریت یک سیستم ایمن در کشور را آغاز کنیم. امروز که ایران به عنوان کشور پایلوت در شرق مدیترانه انتخاب شده است و پیشتاز این طرح مدیریت سرعت است، بسیار خرسند هستیم.

وی افزود: در اجرای این برنامه مدیریت سرعت ۳ استان و ۶ محور و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی به عنوان پایلوت انتخاب شدند. امیدواریم این محورهای شریانی که از امروز به عنوان پایلوت انتخاب می‌شوند، به عنوان پیشتاز بتوانند با اعمال مدیریت سرعت در کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای نقش موثری ایفا کنند و مبنایی برای فرهنگ‌سازی ترافیکی جاده‌ای شود که آن را بتوانیم به سایر استان های کشور تسری دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نقش مردم بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این اقدام فرهنگ‌سازی که برای سلامت جامعه و برای ارتقای ایمنی راه‌هاست با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط کار موفق و ارزنده‌ای را  صورت دهد. این اقدام، ارتقای قابلیت عملکرد مدیریت یکپارچه همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه ترافیکی را نیازمند است.

اسلامی تصریح کرد: اجرای طرح های پایلوت نیازمند هدایت و نظارت دقیق مستمر و روزانه است. از دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه ها انتظار دارم با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهنمایی  و رانندگی و  پلیس راه، سازمان اورژانس و وزارت کشور و استانداری ها نسبت به پایش وضعیت مدیریت سرعت اقدام و ماهیانه گزارش وضعیت را به کمیسیون ارائه کنند.

وی افزود: طرح مدیریت سرعت، نیازمند اعمال مدیریت پیوسته به منظور تحقق تاثیر و موفقیت توامان است. سپاس ویژه دارم از دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در  ایران که حمایت های لازم را از کمیسیون ایمنی راه ها در شکل گیری این پروژها به عمل آوردند و همچنین از همه همکارانم در دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه ها تشکر می کنم.

اسلامی تصریح کرد کرد: امیدوارم در این طرح جدیدی که در جهت ارتقای قابلیت عملکرد افزایش ایمنی و کاهش تصادفات تلفات رانندگی است همه دستگاه هایی که عضو کمیسیون عالی ایمنی راه ها هستند به ویژه شهرداران عزیزی که دراین جلسه حضور دارند، این نکته را مدنظر داشته باشند که ما در ۳۰ کیلومتری شهرها بالاترین حجم تلفات را داریم.

وی گفت: کنترل  این حوزه۳۰ کیلومتری حاشیه شهرها یک کار مشترک سایر دستگاه‌ها بویژه شهرداری و سازمان راهداری است.

اسلامی گفت: امیدوارم این تجربه و اراده جدید مشترکی که بوجود آمده، شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که ما بتوانیم بخش مهم، موثر، تاثیرگذار و پیشرو در افزایش حوادث را به فوریت تبدیل به بخشی با بازدارندگی حداکثری و با کنترل و مراقبت های انتظامی و پلیس راهنمایی کنیم.

وی بیان کرد: همچنین بتوانیم تجربه‌ای که از ۶ محور پایلوت بوجود می‌آید را به کلیه راه های شریانی کشور منتقل و از تجربه آن، امنیت و ایمنی برای رانندگی مردم ایجاد کنیم.