شناسهٔ خبر: 92529 - سرویس ریلی

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل تشریح کرد

برگزاری وبینار مشترک ایران و ژاپن در حوزه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)/ ضرورت تغییر نگرش طراحان و کاربران به سمت استفاده از شیوه‌های پایدار حمل‌ونقل

وبینار مشترک با موضوع توسعه متنی‌بر حمل و نقل با ژاپن مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل با اشاره به برگزاری وبینار مشترک ایران و ژاپن با موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)، به تشریح دستاوردهای این نشست مجازی پرداخت.

محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وبینار برگزار شده مشترک ایران و ژاپن با موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)، اظهار کرد: با توجه به رسالت دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل، در ایجاد ارتباط مؤثر فی‌مابین حوزه‌های حمل‌ونقل و شهرسازی و همچنین نقش‌آفرینی آن در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و کمیته‌های فنی مربوطه، بر آن شدیم تا با توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تبادل تجربیات، موجب ارتقای موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی شده و بتوانیم متخصصان این حوزه را یاری کنیم.

وی گفت: در همین راستا از ماه‌های قبل، با دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) مذاکره شد تا سمینار مشترکی در این حوزه برگزار شود. خوشبختانه با توجه به وجود اسناد بالادستی به‌روز و منسجم در کشور و همچنین برنامه‌های اخیر معاونت حمل‌ونقل برای اجرایی سازی آن‌ها، موضوع با استقبال طرف ژاپنی برای بهره‌مندی از تجربیات ایران مواجه شد و بنای همکاری‌های مشترک آتی گذاشته شده است.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل تصریح کرد: وبینار برگزار شده مشترک ایران و ژاپن نقطه شروعی برای این همکاری‌ها خواهد بود.

محسن صادقی در پاسخ به این سؤال که «چه افراد یا سازمان‌هایی در این وبینار حضور داشتند؟» گفت: ضمن دعوت از مجموعه‌های دولتی مرتبط همچون شرکت شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری، معاونت شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری تهران تلاش شد تا در فراخوان عمومی، زمینه حضور شرکت‌های مهندسین مشاور، متخصصین مستقل، اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط نیز فراهم شود. تعداد نفرات قابل‌توجهی نیز از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها پذیرش شدند. هدف این بوده تا محتوای ارائه‌شده موجب ارتقا سطح دانش طراحان و تصمیم گیران باشد.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های انجام شده از سوی دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در حوزه‌های حمل‌ونقل شهری و آثار زیست‌محیطی حمل‌ونقل، عنوان کرد: موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی از جهات مختلف با برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و دفتر ارزیابی‌ها هماهنگی دارد. توسعه حمل‌ونقل ریلی نیز، هم‌راستا با فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کاهش اثرات زیست‌محیطی حمل‌ونقل از قبیل انتشار کربن و آلاینده‌ها در شهرها است.

صادقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به‌روزرسانی آیین‌نامه طراحی معابر شهری و انطباق آن با اصول حمل‌ونقل پایدار، پیاده مداری و اولویت به حمل‌ونقل همگانی در طراحی مقاطع عرضی خیابان‌ها که در سال گذشته به سرانجام رسید، می‌تواند نقش مؤثری در کنترل رویکرد خودرو محوری در شهرهای کشور ایفا کند.

 وی در پایان با ابراز امیدواری در خصوص تغییر نگرش طراحان و کاربران به سمت استفاده از شیوه‌های پایدار حمل‌ونقل، از برنامه آتی این دفتر برای انتشار سامانه‌ای برای سنجش طراحی شهری بر مبنای اصول TOD خبر داد.

گفتنی است؛ این وبینار در تاریخ سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور شرکت‌کنندگان منتخب در اتاق ارتباط ایران، در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی و حضور مجازی بیش از ۶۰ نفر از متخصصان این حوزه در تهران و سایر استان‌های کشور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.