شناسهٔ خبر: 92884 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره مدیریت راه های مازندران خبر داد:

عمليات اجرايی نصب سامانه هوشمند توزين در حال حركت در محور نکا-ساری

اضافه تناژ رئیس اداره مدیریت راه های اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای مازندران از عمليات اجرايی نصب سامانه هوشمند توزين در حال حركت در محور نکا-ساری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی( مازندران)، محسن هاشمی رئیس اداره مدیریت راه های اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای  استان مازندران اظهار داشت: از آنجایی که محور نکا به ساری به عنوان یکی از کریدورهای اصلی جابجایی بار و کالا است این اداره کل در راستای استفاده از تكنولوژی های روز سامانه های هوشمند حمل و نقل در صدد نصب و راه اندازی سامانه های هوشمند توزين در حال حركت شد.

وی افزود: طی سال گذشته سامانه توزین در حال حرکت هوشمند در محور مذکور نصب شده و در حال حاضر عمليات آماده سازی محل نصب باسکول ثابت محورکش متناظر با سامانه مذکور  و رمپ های ورود و خروج آن در حاشیه راه در لاین مقابل پاسگاه پلیس راه ساری در حال انجام است.

 هاشمی تصریح کرد: مهمترين شاخصه سامانه توزين در حال حركت WIM كنترل وزن وسايل نقليه در حال حركت بدون نياز به توقف آنهاست، اين مورد مزايايي چون عدم اتلاف زمان، صرفه جويی سوخت و حذف نيروی انسانی را به همراه دارد.

وی بیان داشت: اين سامانه با استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسايل نقليه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسايی كرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پليس راه ارسال می کند و در مرحله بعد در باسكول های ثابت پليس راه وسيله نقليه خاطی به طور دقيق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه، تخلیه بار و معرفی راننده متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام می شود.

رئیس اداره مدیریت راه های اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای مازندران در مورد دیگر مزایای استفاده از اين تكنولوژی گفت: شناسايی تخلف سرعت وسايل نقليه سنگين، شناسايی وسايل فاقد بار نامه و مجوز حمل بار و تشكيل پايگاه آماری جامع از حمل و نقل بار در استان برای برنامه ريزی و مديريت بر آن می باشد که از دیگر مزایای این سامانه است.

وی در خاتمه افزود: يكی از علل اصلی تخريب رويه راه ها و ابنيه آن اضافه بار وسايل نقليه سنگين است لذا كنترل و شناسايی وسايل نقليه سنگينی كه دارای اضافه بار غيرمجاز هستند اهميت بالايی در حفظ راه و كاهش هزينه های نگهداری آن دارد.