شناسهٔ خبر: 92897 - سرویس ریلی

معاون وزير راه و شهرسازی:

پيشرفت فيزيكی ۸۸ درصدی راه آهن يزد- اقليد/افتتاح این خط ریلی تا پایان بهار ۱۴۰۰ با تامین اعتبارات/ پيش‌بينی جابه‌جایی ۴ ميليون تن بار و یک ميليون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری

راه آهن یزد-اقلید معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اين خط آهن بخش مهمی از كريدور ريلی شمال- شرق به جنوب غرب كشور است و با پيشرفت فيزيكی ۸۸ درصدی تا پايان بهار سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي صبح امروز در سفر به استان يزد به همراه خيراله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي از راه آهن يزد- اقليد بازديد كرد و از نزديك در جريان روند عمليات اجرايي اين محور ريلي مهم که در مراحل پاياني كار است، قرار گرفت.

خيراله خادمي راه آهن يزد- اقليد را بخش مهمي از كريدور ريلي شمال- شرق به جنوب غرب و همچنين جنوب- شرق به جنوب غرب كشور دانست و گفت: اين محور ريلي موجب كاهش ۳۲۰ كيلومتري فاصله ريلي بين استان‌هاي بوشهر، فارس، كهگيلويه و بوير احمد با استان‌هاي يزد، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، كرمان و سيستان وبلوچستان و هرمزگان مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي پيشرفت فيزيكي كل اين خط آهن را ۸۸ درصد اعلام كرد و افزود: راه آهن يزد- اقليد در بخش زيرسازي ۹۴ درصد، روسازي ۸۱ درصد و ساخت ايستگاه ها ۷۶ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

مديرعامل شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه از تكميل اين مسير ريلي تا پايان بهار سالجاري خبر داد و افزود: بخش عمده عمليات اجرايي مسير تكميل شده است و در صورت تامين اعتبار مورد نياز به ارزش ۳۰۰ ميليارد تومان اين محور در موعد مقرر به بهره‌برداري مي‌رسد.

خادمي طول اين محور ريلي با احتساب خطوط ايستگاهي را ۲۸۰ كيلومتر اعلام كرد و افزود: تاكنون ۲۶۶ كيلومتر از ريل مسير تامين و  ۲۵۰ كيلومتر از مسير ريل‌گذاري صورت گرفته است.

وي در خصوص روند عمليات اجرايي در اين مسير ريلي توضيح داد و اظهار كرد: ۹۹ درصد از بالاست مورد نياز تامين و بيش از ۹۴ درصد از مسير بالاست ريزي صورت گرفته است. در حال حاضر ۷۲ درصد از رلواژ مسير و ۶۰ درصد فيبر نوري اين محور ريلي نيز تكميل شده است.

مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در رابطه با روند عمليات اجرايي ايستگاه‌هاي محور اظهار داشت: راه آهن يزد- اقليد داراي ۱۲ ايستگاه شامل دو ايستگاه مبدا و مقصد در حال بهره‌برداري، يك ايستگاه مسافري به نام مهريز، يك ايستگاه تشكيلاتي در ابركوه و هشت ايستگاه ترافيكي است.

وي ادامه داد: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي ساخت ايستگاه‌هاي اين محور ريلي در فاز اول ۷۶ درصد است و عمليات اجرايي در ايستگاه مهريز نيز به اتمام رسيده است.

به گزارش شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خادمي جابه جايي بار و مسافر در مراكز مهم صنعتي، معدني، كشاورزي و جمعيتي از طريق اين خط آهن را موجب رونق اقتصادي و توسعه در كشور دانست و افزود: پيش‌بيني مي‌شود ۴ ميليون تن بار و ۱ ميليون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداري و ۷ ميليون تن بار و ۳ ميليون نفر مسافر در سال بيستم بهره‌برداري از طريق اين مسير ريلي جا‌به‌جا شود.