شناسهٔ خبر: 92973 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

بارش‌های هفته گذشته به زیرساخت‌ راه‌های ۹ استان آسیب وارد کرد/ خسارت ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به محورها به واسطه وقوع سیل

گزارش تصویری بارندگی و سیلاب خراسان جنوبی در پی بارش‌های شدید در هفته گذشته و وقوع سیل، به زیر ساخت‌های جاده‌ای در استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان ، کرمان، یزد و سمنان همچنین حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایرانشهر و شاهرود خسارت وارد آمد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد مهریاری مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات این سازمان با اعلام این مطلب اظهار داشت: بارندگی‌های سیل‌آسا در هفته اخیر بالغ بر ۵۵۱ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و ابنیه فنی راه‌های استان کشور وارد شد و در مجموع به ۱۰۴۱دستگاه پل و ۱۶۵۷/۵ کیلومتر از محور‌های شریانی استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و سمنان و همچنین ایرانشهر و شاهرود آسیب دیدند.

وی تعداد محورهای مسدود شده از سیل اخیر را ۵۶ محور عنوان کرد و افزود: با کمک ۸۵۳ نیروی راهداری و ۴۳۶دستگاه ماشین‌آلات راهداری، ۵۵محور مسدود شده ناشی از سیل در حال حاضر بازگشایی شده است و تنها یک محور باقی مانده که عوامل راهداری در حال بازگشایی این محور هستند.

مهریاری با اشاره به میزان خسارت وارده به محورهای استان اصفهان افزود: در حال حاضر به ۵۵ کیلومتر از محورهای استان اصفهان و ۵۷ دستگاه پل در این استان خسارت وارد شده است.

وی میزان خسارت وارد شده به محورها و ابنیه فنی استان اصفهان را ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به کمک ۱۲۰ نفر از نیروهای راهداری و ۳۵ دستگاه ماشین آلات راهداری، راه‌های مسدود شده از سیل در این استان بازگشایی شدند.

مهریاری با اشاره به محورهای آسیب دیده در استان اصفهان اظهار داشت: کاشان محدوده ده زیره - محور قدیم، حوزه شهرستان اردستان ، محور قدیم کاشان- نطنز، محور قلعه کوشه، محور روستایی کسوج، حوزه شهرستان نایین چوپانان- انارک و جرقویه ( محور نیک آباد) از محورهای آسیب دیده این استان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات راهداری میزان خسارت وارده به شهرستان‌های مهرستان- ایرانشهر، زاهدان - نهبندان، زاهدان -دومک، حوزه شهرستا‌ن‌های میرجاوه، تفتان و میل نادر- سپیدابه ایرانشهر را در مجموع ۴۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سیل اخیر به ۵۴ کیلومتر محور و ۱۳ پل آسیب رساند که با استفاده از ۴۵ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۸۵ نفر پرسنل راهداری هم اکنون تمام محورهای مسدود شده بازگشایی شده است .

وی میزان خسارت وارد شده به محور قدیم جاجرود، محورهای شهرستان‌های شمیرانات و محور شهرستان دماوند، محورهای اصلی، فرعی و روستایی فیروزکوه، محورهای اصلی و روستای پاکدشت، محورها و زیرگذرهای ری و رباط کریم در استان تهران را در مجموع ۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سیل اخیر به ۲۵ کیلومتر از محورها و ۳۰ دستگاه ابنیه فنی استان تهران خسارت وارد کرد که در مجموع به کمک ۲۹ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۴۰ نفر پرسنل راهداری تمامی محورهای مسدود شده بازگشایی شده است.

مهریاری با اشاره به محورهای آسیب دیده در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: سیل اخیر به ۱۶ کیلومتر از محورهای شهرستان نقره و چایپاره و پیرانشهر و پنج دستگاه ابنیه فنی راه این استان آسیب رساند که به کمک ۲۲ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۳۸نفر از پرسنل راهداری هر دو محور مسدود شده این استان بازگشایی شد.

وی میزان خسارت وارده به این استان را ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

مدیر کل مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات راهداری با اشاره به محورهای آسیب دیده در استان خراسان جنوبی، این محورها را شامل محور دیهوک- راور، طبس- اصفهان، طبس- بردسکن، سربیشه - نهبندان، خوسف- دیهوک، دیهوک-فردوس،فردوس- بشرویه، قاین- سرایان، قاین- زیرکوه، درمیان- سربیشه، نهبندان- شهداد و بیرجند- خوسف برشمرد و افزود: در مجموع ۵۸۵ کیلومتر از محورهای یاد شده و ۳۲۵ دستگاه ابنیه فنی در این استان آسیب دیدند.

وی از برآورد میزان خسارت وارده به محورهای این استان به میزان ۷۵ میلیارد تومان خبر داد و خاطر نشان کرد: به کمک ۴۵ نفر از عوامل راهداری و ۳۸دستگاه ماشین آلات راهداری هم اکنون هر چهار محور مسدود شده در این استان بازگشایی شده است.

فرهاد مهریاری در ادامه به میزان خسارت وارده به محورهای استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: به ۵۹ محور و ۲۱ دستگاه پل در این استان در مجموع ۹۸میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارت وارد آمد که به کمک ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۷۰ راهدار محورهای مسدود شده جاجرم- سنخواست و بجنورد- اسفراین بازگشایی شده است و تنها یک محور مسدود می‌باشد.

وی محورهای آسیب دیده شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان را شامل محور ایرانشهر- بم، راسک - چابهار، نیکشهر- ایرانشهر و ایرانشهر - کنارک عنوان کرد و افزود: در مجموع
۴۰ کیلومتر از محور‌های این استان و ۲۵۰دستگاه ابنیه فنی راه آسیب وارد آمده که میزان خسارت برآورد شده ۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌باشد و هر ۶ محور این استان به کمک ۲۵ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۵۰ پرسنل راهداری بازگشایی شده است.

مهریاری با بیان این مطلب که محورهای راور- مشهد،راور- یزد، راور- گورکان- هتک، راور- کرمان، سیرچ - گلبافت، گلبافت - جم و بشرویه، سیرچ- شهداد نهبندان در استان کرمان به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند وارد آمد، گفت: ۳۲۴ کیلومتر محور شریانی و ۲۴۷ دستگاه ابنیه فنی در این استان دیده و محورهای یاد شده به کمک ۱۹۸ نفر از عوامل راهداری و ۶۹ دستگاه ماشین آلات راهداری بازگشایی شده اند و ۳۲۴ محور و ۲۴۷ دستگاه ابنیه فنی این استان آسیب دیده و میزان خسارت وارده ۱۰۰میلیارد تومان برآورد شده است .

وی اظهار داشت: در مجموع به ۱۵۵ کیلومتر از محورهای اردکان-نایین، اردکان چوپانان، مهریز- خاتم، میبد- اردکان و رباط پشت بادام- بیاضه در استان یزد و ۱۴ ابنیه فنی خسارت وارد آمده است که با کمک ۲۳ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۳۱ نفر از کارکنان راهداری محورهای مسدود شده بازگشایی شده اند و میزان خسارت وارده ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای میزان خسارت وارد شده به استان سمنان را ۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به ۲۴۵ کیلومتر از راه ها و ۶۰ دستگاه ابنیه فنی این استان خسارت وارد آمد و چهار محور این استان که بر اثر سیل مسدود شده بود، به همت ۸۸ نفر نیروی راهدار و ۴۱ دستگاه ماشین‌آلات راهداری بازگشایی شدند.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی در خاتمه از خسارت ۲۵ میلیاردی به راه‌های حوزه شاهرود خبر داد و افزود: این سیل به ۹۹/۵ کیلومتر از راه‌ها و ۱۹ دستگاه ابنیه فنی این حوزه خسارت وارد کرد که با دخالت ۸۸ نیروی راهدار و ۵۹ دستگاه ماشین آلات راهداری هیچ یک از محورهای این استان مسدود نشد.