شناسهٔ خبر: 93105 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

تشکیل شورای تخصصی زنان و خانواده در کمیته ملی اسکان بشر

محمد مهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران از تشکیل شورای تخصصی زنان و خانواده در این کمیته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای تخصصی زنان و خانواده با حضور دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، ریاست مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، ریاست بنیاد مادر و مشاوران کمیته ملی به صورت مجازی برگزار شد.  

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، همزمان با برگزاری این نشست، محمدمهدی مظاهری در ادامه تشکیل شوراهای تخصصی در کمیته ملی از شکل‌گیری شورای تخصصی زنان و خانواده خبر داد.

محمدمهدی مظاهری، دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در این جلسه با ابراز خرسندی از تشکیل شوراهای تخصصی در کمیته ملی به عنوان اهرم پژوهشی  و محور علمی برنامه‌های کمیته به جایگاه زنان و خانواده در دستور کار برنامه اسکان بشر پرداخت و بر ضرورت توجه به برنامه‌های این شورا تاکید کرد.

وی در حاشیه شکل‌گیری شورای تخصصی زنان و خانواده، برنامه‌ریزی برای تشکیل شوراهای تخصصی را مسئله اصلی این کمیته دانست و افزود: بهره‌گیری از نیروهای متخصص در شوراها برای افزایش مشارکت دانشگاهیان در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کمیته ملی می‌تواند جلب مشارکت سازمانی و نهادها را در برنامه‌ها محقق کند.

عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی ادامه داد: اعضای شوراها درباره فرصت‌ها و نقاط ضعف و قدرت برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌های اسکان بشر به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند که این مهم در راستای پرداختن به خرد جمعی در کمیته است.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از برنامه‌های این شورا توجه دادن عموم مردم و مسولان به برنامه‌های اسکان بشر برای پرداختن به اصول توسعه پایدار در زندگی است. این برنامه‌ها در سطوح مختلف از جمله تاکید بر آموزش به جوانان در چارچوب خانواده و آموزش و پرورش متمرکز می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر در ادامه با اشاره به شورای تخصصی زنان و خانواده که جلب مشارکت شهروندان در دستور کار این شورا قرار گرفته است از شوراهای تخصصی محیط‌ زیست و انرژی، شورای تخصصی معماری و شهرسازی و شورای تخصصی سالمندی و توسعه پایدار و شورای تخصصی آرمانشهر کودک خبر داد.

بر اساس این گزارش،  اختصاص شماره‌هایی از نشریات تخصصی و پژوهشی مجموعه‌های عضو سرآغاز فعالیت‌های این مجموعه و پیشنهاد عقد تفاهم‌نامه علمی، پژوهشی و اجرایی از سوی مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران و بنیاد مادر از مهمترین موارد مطرح شده در این نشست تخصصی بود.

گفتنی است، کمیته ملی اسکان بشر با توجه به نقش خود در برنامه اسکان بشر، تلاش می‌کند رویکرد سیاستگذاری و پژوهشی خود را حفظ کرده و در راستای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای برنامه‌های کمیته ملی بهره‌گیری کند. همچنین تلاش می‌شود تا در برنامه‌ریزی طرح‌های پیشنهادی از سوی هبیتات با بهره‌گیری از شوراهای تخصصی نظام طرح‌ها را بر اساس شرایط مناسب‌تری سازماندهی کند.