شناسهٔ خبر: 93422 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد:

عزم جدی در احداث قطار شهری اصفهان-بهارستان / تاثیرات مثبت زیست محیطی و حل مشکل ترافیکی اصفهان با بهره‌برداری از خط مترو بهارستان

تونل مترو بهارستان اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان در حال حاضر بیش از ۸۷ درصد مسیر تونل آن تکمیل شده و مسیر روسازی با سرعت مطلوب در حال انجام است.

به گزار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص موقعیت شهر جدید بهارستان اظهار کرد: شهر جديد بهارستان در ۱۵ كيلومتری جنوب شرقی اصفهان در امتداد محور اصفهان – شيراز و دامنه كوه‌های لاشتر واقع شده است. اين شهر از سمت جنوب به رشته كوه كم ارتفاع ميانكوه و از شمال ابتدا به جاده كبوتر آباد و در ماورای آن به دشت زاينده‌رود و زمين‌های زراعی محدود شده است همچنین حداقل فاصله شهر با رودخانه زاينده‌رود در ضلع شمالی ۳ كيلومتر است.   

وی افزود: از اواخر دهه ۶۰ ساخت و ساز در شهر جدید بهارستان انجام شده است و در حال حاضر جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر دارد که بیش‌بینی می‌شود پس از احداث قطار شهری (مترو بهارستان-اصفهان)، جمعیت این شهر تا سال ۱۴۲۵ به ۳۲۰ هزار نفر برسد.   

وی با بیان اینکه این شهر جدید یکی از شهرهای جدیدی است که در قالب طرح جامع منطقه اصفهان در دهه ۶۰ به تصویب رسیده است، گفت: تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌ونقل مناسب همواره از نکات ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان بوده است.  

قاری‌قرآن افزود: یکی از بهترین روش‌ها در گسترش سیستم حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی، توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید است.  

وی درخصوص پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان گفت: این پروژه از ایستگاه صفه (امتداد خط یک متروی اصفهان) شروع می‌شود و عمدتاً در کنار بزرگراه وحید دستجردی به سمت شهر جدید بهارستان طی مسیر می‌کند. بدین ترتیب سه ایستگاه (سپاهان‌شهر، راه‌آهن و بهارستان) به خط یک اضافه می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تشریح کرد: با توجه به اینکه ابتدای این پروژه ایستگاه صفه در امتداد خط یک متروی اصفهان است، در کیلومترهای ۵۶۰+۳ دارای یک ایستگاه برای سپاهان شهر، در کیلومتر ۷۴۰+۴ نیز دارای یک ایستگاه برای راه آهن و ایستگاه شهر جدید بهارستان در کیلومتر ۱۰۰+۱۴ قراردارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در سفر دکتر نوبخت به استان اصفهان برای این پروژه اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شد و در حال حاضر بیش از ۸۷ درصد مسیر تونل آن تکمیل شده و مسیر روسازی نیز در حال انجام است.  

قاری‌قرآن با بیان اینکه ساخت این پروژه تاثيرات مثبت مالی _اقتصادی، ترافيكی وزيست محيطی به همراه دارد. گفت: در طول دوره بهره‌برداری از این طرح، علاوه بر کسب درآمدهای مالی، در هزینه‌های اقتصادی شامل (هزینه مصرف سوخت، هزینه اختلاف كرايه به دلیل کاهش سفر، هزینه ناشی ازآلودگی هوا، هزينه نگهداری با توجه به افزايش عمر راه‌های موجود) صرفه‌جویی می‌شود.  

وی در پایان بیان داشت: امیدواریم  با برنامه زمان‌بندی مشخص شده، خط مترو بهارستان سال جاری به بهره‌برداری برسد چرا که بهره‌برداری از آن علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، مشکل ترافیکی و تردد یکی از گلوگاه‌های لاینحل اصفهان به نام پل دفاع مقدس را حل می‌کند و در پی آن هدف نهایی که سرریز جمعیت اصفهان به بهارستان بوده است محقق می‌شود.