شناسهٔ خبر: 9353 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

برگزاری نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های عضو

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری به میزبانی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تشکیل نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در روز سه ‌شنبه ۲۳ تیر ماه خبر داد و گفت: این جلسات با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از این پس به طور منظم با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های عضو برگزار خواهد شد.

این جلسه با توجه به تصویب «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» در سال گذشته برگزار خواهد شد. 

ارائه گزارش سوابق اقدامات انجام شده در محلات هدف بازآفرینی به همراه انتظارات از طرف وزارت راه و شهرسازی و بررسی و تصویب پیش‌نویس آئین‌نامه‌های نحوع فعالیت ستادهای ملی و استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری مواردی هستند که در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه قرار گرفته‌ است.

نمایندگانی از ریاست جمهوری، سازمان برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دادگستری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این جلسه دعوت شده‌اند. 

سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مطابق مادة ۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت کلیة دستگاه‌های ذیربط در فرایند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری به‌منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروائی محلی و در جهت راهبری، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی- اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران) و با هماهنگی وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای‌عالی استان‌ها تهیه و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، به تصویب هیأت محترم دولت رسیده است.

این سند مرجع تعاریف مشترک، اهداف، اصول، راهبردها و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینة  احیاء، بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توانمندسازی ساکنان در قالب دو دسته تدابیر پیشگیرانه و تدابیر مربوط به فرایند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، نوسازی و بهسازی شهری است.

نظر به این که در اصول مختلف قانون اساسی و سند «چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴»، دستیابی به عدالت اجتماعی مورد تأکید قرارگرفته و مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت‌های دولت است، کم توجهی به سرنوشت بخشی از شهرنشینان کشور که از مسکن نامناسب، کمبود خدمات و زیرساخت‌های شهری و فقدان محیط اجتماعی سالم رنج می‌برند و با فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند، فاقد هرگونه توجیه منطقی است. به همین دلیل دولت جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی در جهت احیاء، بهسازی و نوسازی شهری برداشته است. تجارب بیش از یک دهه فعالیت مستمر در این حوزه نشان‌دهندة آن است که بدون توجه به علل پیدایش و گسترش نواحی نابسامان شهری و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با تأکید بر اقدامات صرفاً کالبدی در زمینة احیاء، بهسازی و نوسازی، نمی‌توان برای این مسئله پیچیده راه حل ارائه داد./