شناسهٔ خبر: 93633 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

۱۱ آزادراه کشور به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد/ عوارض در تمامی آزادراه‌ها به شکل پیمایشی اخذ می‌شود/ پوشش ۱۲۰۰ کیلومتر از بزرگراه های کشور با سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض

مراسم افتتاح مرکز منیتورینگ اخذ عوارض الکترونیکی از آزادراه ها  با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عوارض در تمامی آزادراه‌های کشور به شکل پیمایشی اخذ می‌شود از اتصال ۱۱ آزادراه کشور به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز پنجم خرداد در حاشیه افتتاح مرکز اخذ الکترونیکی عوارض آزادراه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته با اهتمام ویژه رویکرد حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمندسازی اتوبان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. اولویتی که به شکل زودهنگام در این طرح وجود داشت این بود که ما پرداخت عوارض در آزادراه‌ها را به شکل الکترونیکی انجام بدهیم و از این طرق توقف را حذف کنیم و انتظاری که مردم در صف‌ها برای پرداخت عوارض می کشند و سوختی که بی‌دلیل مصرف می‌شود را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ و تلاش برای کاهش مبادله اسکناس و پول به دلیل احتمال انتقال ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در گام نخست، چهار آزادراه به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد و بعد از آن سه آزادراه دیگر و امروز نیز چهار آزادراه به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد. با اینکار تعداد آزادراه‌هایی که به شبکه الکترونیکی عوارض متصل شد به ۱۱ آزادراه رسید.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه هم اکنون آزادراه اصفهان-نظنز، نظنز-کاشان، رشت-قزوین به شبکه پرداخت عوارض الکترونیکی متصل شده است، افزود: تلاش داریم تا سیستم‌های پرداخت عوارض الکترونیکی برای مردم متنوع و ساده شود. همچنین با توجه به تکلیف ستاد ملی کرونا  و اخذ مجوز به وزارت راه و شهرسازی مجوز برای دریافت اسامی افرادی که عوارض را پرداخت نکردند از سوی پلیس، عملا توسعه زیرساخت‌ها انجام شد و در ماه‌های آتی تعداد بیشتری از اتوبان‌ها را به سیستم پرداخت الکترونیکی متصل می‌کنیم.

اسلامی گفت: تا امروز ۱۲۰۰ کیلومتر از ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه‌های کشور در قالب این طرح پوشش داده شده است. این ۱۲۰۰ کیلومتری که پوشش داده شده در ۴ مورد از اتوبان‌ها حدود ۶۰ درصد از ترافیک آزادراهی را تحت‌پوشش خود قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه آزادراه‌های کشور با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی احداث شده، امید است مردم همکاری لازم را برای پرداخت به موقع عوارض آزادراهی داشته باشند. زیرا وزارت راه و شهرسازی متعهد به پرداخت سرمایه‌های بخش غیردولتی که آزادراه احداث می‌کنند هست و با اینکار عملا بخشی از هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها تامین می‌شود.

به گفته اسلامی، آزادراه های تهران- پردیس و آزادراه تهران- شمال نیز جزو آزادراه‌هایی هستند که به آنها مجوز دادیم تا عوارض را به شکل نیمه الکترونیکی دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گزینه پیش‌پرداخت عوارض الکترونیکی که پیش‌تر نیز تجربه شده است جزو گزینه‌هایی است که در مورد آن در حال تصمیم‌گیری هستیم، اعلام کرد: همه بانک‌ها می‌توانند تگ عوارض الکترونیکی را تهیه کرده و به مشتریان واگذار کنند.

وی افزود: روش کار تگ‌های عبور الکترونیکی به این شکل است که مردم می‌توانند این تگ‌ها را از بانک‌ها خریداری کنند و پشت شیشه اتومبیل خود نصب کنند تا با عبور از این طریق عوارض کسر شود.

اسلامی تصریح کرد: کسانیکه عوارض الکترونیکی خود را پرداخت نمی‌کنند به موجب قانون حتما مشمول جریمه می‌شوند و جریمه‌های سنگینی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، از طریق مرکز داده کل ترددهای کشور، شماره پلاک و نام افراد تردد کننده در آزادراه‌ها دراین مرکز ثبت و ضبط می‌شود. بدین‌طریق می‌توانیم عملکرد اتوبان و ترافیک، وضعیت پرداخت را به لحظه مدیریت کنیم و به هنگام برای آن تصمیم مقتضی بگیریم.

اسلامی اعلام کرد: پرداخت عوارض عبور از اتوبان تهران-ساوه و یا کرج-قزوین و تمامی اتوبان‌ها به شکل پیمایشی انجام خواهد شد.