شناسهٔ خبر: 93656 - سرویس استان‌ها

مسئول شورای هماهنگی روابط عمومی های راه و شهرسازی استان کرمان:

تدوین قانون جامع روابط عمومی در کشور ضروری است

حمید آب سالان مسئول شورای هماهنگی روابط عمومی راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به لزوم هدایت اقدامات از رویکرد مراسم گرایی و تبلیغاتی به فعالیت کارشناسی و حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی گفت: تدوین قانون جامع روابط عمومی در کشور برای ارتقای این حوزه امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمان)، حمید آبسالان در حاشیه نشست ویدئو کنفرانس روابط عمومی های راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به لزوم هدایت اقدامات از رویکرد مراسم گرایی و تبلیغاتی به فعالیت کارشناسی و حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی گفت: تدوین قانون جامع روابط عمومی در کشور برای ارتقای این حوزه امری ضروری است.

وی افزود: ضرورت های دیگری همچون حمایت از تشکل های روابط عمومی در ایران، انتصاب مدیران متخصص و مجرب، داشتن متولی و برنامه ای جامع برای هدایت و راهبری روابط عمومی ها در قالب تاسیس مرکز برنامه ریزی و هماهنگی روابط عمومی ها، لزوم ایجاد نظام جامع روابط عمومی، لزوم بازنگری در جایگاه و ساماندهی ساختار تشکیلاتی، توجه ویژه به آموزش دانشگاهی و ضمن خدمت کارکنان و شاغلان حرفه روابط عمومی و لزوم اختصاص ردیف اعتباری مستقل به واحدهای روابط عمومی از دیدگاه داشتن یک روابط عمومی مطلوب محسوب می شود که برای ارتقای این واحد لازم است.

سرپرست اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: روابط عمومی، علم، فن و هنری است که باوجود قدمت شصت سال و اندی آن در ایران، همچنان از لحاظ مفهومی، اهمیت، جایگاه و کارکردهای حرفه ای و تخصصی خود، با آسیب ها، چالش ها و مشکلات جدی مواجه است.

وی تصریح کرد: هنوز حرف در این خصوص که روابط عمومی می تواند یک واحد مستقل و تاثیرگذار باشد، بسیار است زیرا در واقع در این زمینه تاکنون دستاوردی نداشته ایم.

آبسالان یادآور شد: روابط عمومی می تواند یک واحد تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت یک سازمان باشد و موجبات افزایش مشروعیت، مقبولیت و کارایی سازمانی را در پی داشته باشد که این امر نیز هنوز به یک اعتقاد و باورعمومی در بسیاری از سازمان ها تبدیل نشده است.

وی ادامه داد: نگاه موجود به اکثر واحدهای روابط عمومی در کشور یک روابط عمومی سنتی و با رویکرد مراسم گرایی و تبلیغاتی و تشریفاتی را نمایش می دهد؛ نگاهی که جایگاه روابط عمومی را در بسیاری از موارد در حد یک واحد تدارکاتچی تنزل می دهد.

وی افزود: با وجود دیدگاه های متفاوت از روابط عمومی درون کشور، این واحد در سطح جهانی به یک پدیده مهم و اثر گذار در عرصه ارتباطات جمعی تبدیل شده و دارای رویکرد ارتباطی مشارکتی و تعاملی با مخاطبان است.

سرپرست اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان تاکید کرد: روابط عمومی این روزها در دنیا به یک واحد تحلیل گر و اتاق فکری سازمانی تبدیل شده است.

وی گفت: به واقع پی بردن به اهمیت و نقش آفرینی واحد روابط عمومی، ارتقای آن تا سطح یک واحد تخصصی و حرفه ای و تامین نیروی انسانی متخصص، امکانات و اعتبارات برای این واحد، می تواند آن را در جهت نیل به اهداف سازمانی یاری دهد که در نهایت به بهبود روابط بین سازمان و مخاطبان، اثر بخشی فعالیتها و دستیابی به دستاوردهای مطلوب در سطح افکار عمومی بیانجامد.

آبسالان با اشاره به برخی از چالش های عرصه روابط عمومی عنوان کرد: نداشتن برنامه جامع ارتباطی، بکار نگرفتن نیروی انسانی متخصص، نبود متولی مشخص، نبود قانون جامع روابط عمومی، نداشتن بودجه و اعتبار مشخص و مستقل، نبود آموزش مستمر در روابط عمومی تنها بخشی از موانع و چالش های این حوزه است.

وی ادامه داد: از این دست همچنین می توان به بی توجهی به امر پژوهش در روابط عمومی، چالش ارتباطات رسانه ای، چالش تولید محتوا، سخت و زیان آور بودن شغل روابط عمومی اشاره کرد.

سرپرست اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و مسئول شورای هماهنگی روابط عمومی راه و شهرسازی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از تمامی مجموعه روابط عمومی های شورای راه و شهرسازی استان کرمان به نقش مهم این حوزه در اطلاع رسانی به موقع اخبار و بیان عملکرد اداره کل راه و شهرسازی و شورای حمل و نقل استان اشاره کرد.

همچنین در این آیین با اهدای لوح سپاس به مدیران روابط عمومی شورای حمل و نقل استان از زحمات این مجموعه تشکر و قدردانی شد.