شناسهٔ خبر: 93762 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان اعلام کرد:‌

اهمیت طرح راهداری محوری به عنوان یک الزام در استان گیلان/ بهره‌گیری از یک راهدار به ازای هر ۲۱۱ کیلومتر در این طرح / برای اجرای طرح راهداری محوری نیازمند نیروی انسانی باتجربه هستیم

فریبرز مرادی راهداری گیلان مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان گیلان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری در خصوص طرح راهداری محوری این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه در محورهای شریانی و پرتردد شهرستان‌های استان گیلان شروع شد.

فریبرز مرادی،مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اجرای طرح راهداری محوری در این استان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری در خصوص طرح راهداری محوری این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه در محورهای شریانی و پرتردد شهرستان‌های استان گیلان شروع شد. 

وی ادامه داد: در همین خصوص ادارات راهداری استان با توجه به امکانات، نیروی انسانی و ماشین‌آلات راهداری موجود در هر منطقه این طرح را وارد مرحله عملیاتی کردند که اجرای آن همچنان ادامه دارد و امید داریم تا پایان خردادماه بتوانیم این طرح را به اتمام برسانیم.

وی در توضیح اقدامات انجام شده در این طرح ادامه داد: حدود ۱۴ هزار و ۸۱۲ متر مربع لکه‌گیری، حذف چاله و خرابی آسفالت، ۳۰۸ هزار و ۸۲۶ متر تصدیع حریم و اصلاح شیب شیروانی راه، ۴۰۵ کیلومتر پاک‌سازی شانه و حاشیه راه، ۳۰ هزار و ۸۱۱ متر شانه‌سازی، تعریض و اصلاح افتادگی شانه راه، ۲ هزار و ۷۸۰ مورد اصلاح، تعمیر و رنگ‌آمیزی پایه تابلوها، تجهیز روشنایی مصنوع و حذف تابلوهای نادرست و غیرضرروی، ۷۸ مورد اصلاح و تخلیه قنوها و مصالح از حاشیه، کنار راه و پشت دیوارهای حائل، هزار و ۳۹ مورد شست‌وشو و رنگ‌آمیزی ابنیه فنی موجود مانند دیوارهای حائل، پل‌های عابر پیاده، گالری‌ها، دیواره تونل‌ها، حفاظ‌های بتونی و موارد مشابه، ۲۱۰ کیلومتر خط‌کشی با اولویت خطوط میانی که ۵۱ کیلومتر آن در راه‌های شریانی بود، ۱۰۷ مورد هدایت آب و رادیوبریدها، ۱۴ مورد نرده‌گذاری و درزگیری انبساط پل‌ها، ۱۳ کیلومتر روشنایی نقطه‌ای و طولی تونل‌ها، اصلاح و تعمیر ۳۷ مورد روشنایی نقطه‌ای، ۶۶۵ متر مربع رنگ‌آمیزی سرعتگاه‌ها، ۱۱۶ کیلومتر علف‌تراشی حاشیه محور و رفوژ میانی راه‌ها از جمله اقداماتی بود که در طرح راهداری محوری در اردیبهشت‌ماه در استان گیلان انجام شد و هم‌اکنون هم در حال انجام است.

مرادی در مورد مشکلات این طرح در استان هم افزود: کمبود نیروی انسانی به‌ویژه راهدار و عمر بالای ماشین‌آلات راهداری از جمله مشکلاتی هست که در اجرای این طرح شاهد آن هستیم، با توجه به نوع اقلیم و وضعیت جغرافیایی استان گیلان راهداری محوری یکی از الزامات این استان است که رنگ‌آمیزی و شست‌وشوی پایه علائم، بوته‌زنی و علف‌تراشی با توجه به نوع آب‌وهوا به سرعت باید انجام شود و نیاز است که همیشه به‌روز باشد.

مدیر کل راهداری استان گیلان اضافه کرد: این مقدار کار در وسعت ۱۳ هزار کیلومتر راه استان توسط ۶۳ نفر کارگر راهدار صورت می‌گیرد و ۶۵ دستگاه ماشین‌آلات راهداری ما فاقد راننده هستند و به طور متوسط می‌توان گفت به ازای هر ۲۱۱ کیلومتر یک نفر راهدار داریم و با توجه به این حجم کار نیازمند تامین نیروی انسانی با تجربه کافی در این زمینه هستیم.

وی در پایان به این نکته هم اشاره کرد که از دیگر مشکلات ما در این طرح عدم تامین اعتبار کافی برای عملیات راهداری نظیر خط‌کشی گاردریل و حفاظ‌های بتونی، علف‌تراشی حاشیه راه‌ها و لکه‌گیری راه‌های حوزه استحفاظی استان گیلان است که البته مساعدت راهداری در این زمینه انجام شده اما نیازمند تقویت آن هستیم.