شناسهٔ خبر: 93792 - سرویس جاده‌ای

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

طرح راهداری محوری با اولویت ١٠ کریدور اصلی کشور با قوت در حال اجرا است

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طرح راهداری محوری با اولویت اجرای فعالیت‌های جاری راهداری، در ١٠ کریدور اصلی کشور با تجمیع امکانات و ماشین آلات تمامی استان‌هایی که کریدورها از نظر جغرافیایی در آن‌ها قرار دارند، با قوت در حال اجرا است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: بعد از فصل زمستان و سفرهای نوروزی، همه ساله فعالیت‌های راهداری جاری در سطح کشور آغاز می‌شود و طبق روال همیشگی طرح‌هایی برای افزایش سرعت و کیفیت این فعالیت‌های راهداری جاری اجرا شده است که یکی از آنها ، طرح موفق راهداری محوری است .

اکبری افزود: در طرح راهداری محوری، اقدامات مربوط به امور جاری راهداری به صورت گروهی با اکیپی از راهداران و ماشین‌آلات انجام می‌شود .

وی گفت: جاده‌های کشور تقسیم شده است به حوزه‌های جغرافیایی شهرستان‌ها که به عنوان مثال جاده مشهد تا چابهار بین ده‌ها شهرستان تقسیم شده است و با توجه به محدودیت نیروی انسانی و امکانات و ماشین آلات محدود در اختیار هر شهرستان که در حوزه راه‌های فرعی و روستایی نیز موظف به نگهداری و اجرای امور آن هستند ، تمرکزی در سطح جاده‌های کشور از راهداران وجود نداشت و امور راهداری با تاخیر اجرا می‌شد و گاها برخی از فعالیت‌ها به سال بعد منتقل می‌شد .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خاطر نشان کرد: در این راستا و در جهت تسریع و تقویت امکانات حوزه راهداری درجهت اجرای امور جاری راهداری، در طرح راهداری محوری امکانات و ماشین‌آلات چند شهرستان با هم تجمیع می‌شود و همگی داخل یک کریدور از جاده‌های شریانی قرار می‌گیرد و در واقع مجموعه‌ای از امکانات به صورت گروهی در اجرای فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکبری همچنین اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح ، یک گروه ممیزی نیازها و امکانات را بررسی می‌کنند و طی بازدیدهایی، چک لیستی پر شده و برنامه زمان‌بندی مشخص می‌شود که براساس این برنامه زمان‌بندی گروهی از راهداران و ماشین‌آلات مربوط به چندین شهرستان، در یک محور کار خود را آغاز می‌کنند.

وی گفت: این طرح شامل عملیات راهداری جاری نظیر درزگیری، لکه گیری، تسطیح شانه، اصلاح شیب شیروانی راه، پاکسازی حریم راه، تعویض تابلوهای اطلاعاتی آسیب دیده، حفاظ‌های ایمنی که در طرفین جاده هستند و شست‌وشو و تعویض آن‌ها که آسیب دیده است در واقع شامل مجموعه اقداماتی است که با تجمیع امکانات چند شهرستان، ممکن است ظرف یک ماه اقدامات مربوط به یک کریدور را که از یک استان به چند استان مجاور امتداد دارد، خاتمه دهند.

اکبری با اشاره به اینکه طرح راهداری محوری از ابتدای اردیبشت ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد، افزود: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده این طرح، پیش‌بینی می‌شود امور جاری راهداری ٣٥ هزار کیلومتر راه شریانی، در این بازه زمانی اجرایی شود.

وی گفت: در حال حاضر اجرای این طرح در تمام استان‌های کشور با حضور ١٢ هزار نیروی راهداری و ٩ هزار ماشین‌آلات آغاز شده است .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین خاطر نشان کرد: این طرح در در فاز اول در ١٠ کریدور اصلی کشور و در فاز دوم بزرگراه‌های متصل به این کریدورها را شامل می‌شود که از حجم ترافیک بالایی برخوردار هستند. در فاز سوم راه‌های اصلی که به این کریدورها و بزرگراه‌ها متصل می‌شوند را شامل می‌شود که مجموعا ٣٥ هزار کیلومتر راه را دربر می‌گیرد .

وی به تهیه چک لیست‌های هفتگی از مراحل اجرای این طرح توسط گروه‌ها و اکیپ‌های اجرایی جهت بررسی کیفیت کارها و همینطور انجام بازدید‌های هفتگی اشاره کرد و گفت: نتایج این بررسی‌ها در سامانه ملی در حال ثبت است و در پایان می‌توانیم گزارش مطلوبی تهیه کنیم و نتایج اجرایی ظرف مدت زمان کوتاهی مشخص شده و ثبت می‌شود .

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اکبری در خصوص رفع نقاط پرحادثه در این طرح سراسری گفت: اگر چه که مجموعه‌ای از اقداماتی که در این طرح انجام می‌شود شامل احداث روشنایی‌های نقطه‌ای در نقاط دارای خطر، خط کشی، اصلاح و نصب حفاظ‌های ایمنی در جاده‌ها، منجر به ارتقای ایمنی جاده‌ها و اصلاح نقاط پرحادثه می‌شود، اما طبق روال و فرایندهای همیشگی در طرح مجزایی، رفع نقاط پرحادثه نیز در حال حاضر در خصوص ٥٠٠ نقطه پرحادثه جاده‌های کشور در حال اجرا است . این در حالی است که در سال گذشته نیز ، ٥٧٠ نقطه پر حادثه در جاده‌های کشور اصلاح شد و با فرماندهی پلیس راه کل کشور صورتجلسه و تایید شد .