شناسهٔ خبر: 93839 - سرویس مسکن و شهرسازی

نشست تخصصی برنامه‌ریزی و اسکان شهری پاسخگوی نیاز کودکان برگزار شد

گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی با  رئیس اجرایی هبیتات به مناسبت روز جهانی اسکان بشر پنل تخصصی با موضوع برنامه‌ریزی و اسکان شهری پاسخگوی نیاز کودکان در سمپوزیوم بین‌المللی آرمانشهر کودک با حضور محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنل تخصصی با موضوع برنامه‌ریزی و اسکان شهری پاسخگوی نیاز کودکان در سمپوزیوم بین‌المللی آرمانشهر کودک با حضور محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

پنل تخصصی با موضوع برنامه‌ریزی و اسکان شهری پاسخگوی نیاز کودکان در سمپوزیوم بین‌المللی آرمانشهر کودک  با حضور کارشناسان کمیته ملی اسکان بشر برگزار شد. در این پنل که در آن داگلاس راگان مدیر واحد جوانان هبیتات (دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد)،  غزال راهب رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان و محسن کرمی دبیر نشست‌های علمی  دوشنبه‌های اسکان بشر و دبیر کمیته ملی حضور داشتند، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

محور اصلی پنل تخصصی کمیته ملی  در این سمپوزیوم، برنامه‌ریزی شهری است. با این توضیح که تنها در دهه‌های اخیر بوده است که توجه به "شهر مطلوب کودکان " در کانون مطالعات و تحقیقات قرار گرفته است، یعنی توجه به این مسأله که شهرِ برآورنده‌ نیازهای کودکان چگونه شهری است. به عبارت دیگر، شهری که در آن کودکان هم بتوانند نیازهای فیزیولوژیک خود را به بهترین وجهی برآورده سازند، هم احساس امنیت کنند، هم احساس کنند که بخش مهمی از جسم و روان شهر خود هستند، هم عزت نفس و سایر مطلوب‌هایروان‌شناختیِ فردی و اجتماعی‌شان را حاصل‌شده بیابند، هم پاسخ درخوری به نیازهای زیبایی‌شناختی‌شان بیابند، و هم شرایط برای زیست اخلاقی‌شان فراهم‌تر باشد.

گفتنی است برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی و... درخور برای عموم است. هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند؛ فرصتی فراگیر برای همه شهروندان.