شناسهٔ خبر: 93860 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مطرح شد:

تلاش برای تبدیل شهرهای جدید به پایلوت ایجاد نوآوری در صنعت ساختمان کشور/ اتصال مهارت به اشتغال، یکی از لازمه‌های اجرایی در شهرهای جدید / سازمان فنی و حرفه‌ای آماده ارائه مجوز برای ایجاد آموزشگاه‌های تخصصی در شهرهای جدید است

عمران شهرهای جدید تفاهمنامه همکاری بین شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان فنی و حرفه ای کشور با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی در شهرهای جدید به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه همکاری بین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید به نمایندگی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به نمایندگی علی اوسط‌‌هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با موضوع ایجاد واحدهای آموزشی، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، ساماندهی، تأمین مقدمات، اجرای دوره‌های آموزش مهارتی و ارزشیابی مهارت به ‌منظور تربیت و تأمین نیروی کار ماهر با رویکرد کمک به اشتغال‌زایی شهروندان، ارتقای مهارت شاغلین، توسعه اقتصادی و اجتماعی و رونق کسب و کار، در شهرهای جدید منعقد شد.

طبق مفاد این تفاهم نامه فراهم کردن زمینه اجرایی قانون الزام به فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۷۶، توسعه همکاری‌های دو جانبه به منظور استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی و اجرایی طرفین به‌منظور آموزش مهارت جویان و افزایش سطح مهارت شاغلین در شهرهای جدید، فرهنگ‌سازی در زمینه جایگاه آموزش‌های مهارتی با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال افراد جویای کار و ارتقاء مهارت شغلی شاغلان در سطح شهرهای جدید، توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای معطوف به اشتغال با هدف کاهش نرخ بیکاری و بهبود سطح رفاه خانواده و فراهم آمدن امکان انتقال مهارت به نیروی کار موردنیاز بخش‌های صنعتی و خدماتی در شهرهای جدید، ارتقاء مهارت نیروی کار در حوزه مهارت‌های شغلی و شایستگی‌های حرفه‌ای و در آخر ارائه آموزش‌های مهارتی به منظور توسعه کسب‌ و کارهای کوچک، متوسط و مشاغل خرد و اشتغال خانگی در شهرهای جدید از اهداف تفاهمنامه مذکور به شمار می‌رود.

طاهرخانی در مراسم امضای این تفاهمنامه توسعه شهری را در تمامی نقاط جهان موتور محرک توسعه و همچنین منشأ اصلی تولید ارزش افزوده برای اقتصاد آن کشور دانست و افزود: متأسفانه شهرهای ما در کشور از این جهت بیشتر یک محیط مصرف به شمار می‌روند تا یک محیط مولد و کمک کننده به توسعه، مشکلی که در شهرهای جدید(به عنوان شهر مصرف کننده) نیز بیتشر به چشم می‌خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود آنکه سیاست ایجاد شهرک‌های صنعتی در جوار شهرهای جدید همواره مدنظر بوده و بخشی از تامین اشتغال این شهرها در شهرک‌های مذکور صورت می‌گرفته است ولی باید به این نکته توجه کنیم که در زمان فعلی نوع اشتغال و روش‌های سنتی کاملا متحول شده و اشتغال و فعالیت وارد محیط زندگی شده است بنابراین ما نیز باید در توسعه شهرهای جدید به این سمت حرکت کنیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود شهرهای جدید را در این دوره در مقطع خاصی از جمعیت‌پذیری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۷ شهر جدید کشور به جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده و میانگین رشد جمعیتی آنها به طور متوسط به ۶ برابر کلانشهرهای مرکزی می‌رسد که قطعا بخش عمده‌ای از آن ناشی از رویکردهای جدید اجرایی در این مناطق است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به پروژه مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه مسکونی در تاریخ شهرهای جدید بیان کرد: طبق تحلیل‌های علمی و تخصصی صورت گرفته در سال ۹۲، عاقبت این سکونتگاه‌ها به سرانجام مسکن‌های اجتماعی دهه ۶۰ و ۷۰ کشورهای اروپایی و پیشرفته دچار و به محیطی نامناسب برای زندگی تبدیل می‌شدند که خوشبختانه ما در این راستا با بازتعریف اهداف و اقدامات اجرایی در این پروژه و سرمایه‌گذاری از ابتدای کار، موفق به رفع این تهدید برای سکونتگاه‌های احداثی شدیم؛ ما حتی در این سایت‌ها شاهد کمبود شدید خدمات اولیه زندگی مانند آب، برق، و … بودیم که به طور مثال با کمک همکاران طی ۸ سال گذشته موفق به ساخت ۴۰۰ مدرسه در این شهرها شدیم که نمونه آنها حتی در کلانشهر تهران دیده نمی‌شود.

طاهرخانی همچنین اضافه کرد: در این مسیر سیاستی را جهت توسعه زیرساخت‌های اجتماعی در تمامی وجوه اتخاذ کردیم که ساخت فضاهای روباز محله‌ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کلانتری، مراکز آتش نشانی و… نمونه‌ای از آنها به‌شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره با تأکید بر اینکه شهرهای جدید در این دوره در ساخت مراکز انتفاعی نیز دارای تغییر رویکرد اساسی بوده است، گفت: خوشبختانه امروز بهترین مجموعه‌های تجاری با مشارکت بخش خصوصی در این سایت‌ها شکل گرفته است تا ارزش سکونت و دارایی‌ها همواره حفظ و افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: مجموعه شهرهای جدید دارای فضاهای ساخته شده آماده برای تحقق ایده‌های مطرح شده و ایجاد مراکز تخصصی در شهرهای جدید بوده و در حال حاضر نیز دارای کمبود جدی نیروهای متخصص و ماهر در حوزه ساخت و ساز است که خود نشان دهنده وجود فضای اشتغال و کمبود نیروی ماهر در این مناطق است.

این مقام مسئول در ادامه ایجاد نوآوری در صنعت ساختمان را ایده‌ای خلاقانه در این تفاهم نامه دانست و گفت: اینکه بتوانیم شهرهای جدید را به عنوان پایلوت نوآوری در صنعت ساختمان کشور تبدیل کنیم قطعا توانسته‌ایم خلأ عمده‌ای در این زمینه را در کشور پر کنیم.

طاهرخانی همچنین اتصال مهارت به اشتغال را یکی از لازمه‌های اجرایی در شهرهای جدید دانست و افزود: ایجاد زون‌های کارآفرینی و استقرار افراد مستعد در این زون‌ها برای فراهم آوردن فضای اشتغال اقدامی بسیار مؤثر در تحقق اهداف تعیین شده است که امید داریم با اجرای این امور شاهد افزایش کیفیت زندگی در شهرهای جدید بیش از گذشته باشیم.

هاشمی نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از گسترش رویکرد توجه به نیاز شهروندان در شهرهای جدید بیان کرد: نام و نشان خوابگاهی بر شهرهای جدید باعث جابه‌جایی گسترده بین شهری شده و وابستگی جمعیت ساکن به دیگر نقاط شهری بالادست، مانع از رسیدن ما به مسیر توسعه و موفقیت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید پیوست‌های مشخصی برای توسعه در شهرهای جدید و جلوگیری از بروز مشکلات مذکور در نظر گرفته شود، گفت: اساسی‌ترین پیوست در این شرایط توجه به سرمایه انسانی، استعدادیابی و قرارگیری نیروها در جهت رشد مؤثر و چگونگی خلق سرمایه‌های اجتماعی در آن است تا در نهایت موجب رونق و خلق نقش‌های جدید در این مناطق شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ما امروز به توانمندی نیروهای فارغ‌التحصیل توجه ویژه داشته و تربیت نیروی انسانی ماهر در هر رشته و حرفه‌ای را برای خود یک اصل مهم می‌دانیم. این مسئله‌ای است که در حوزه ساختمان نیز در ارتباط با ساخت و ساز در شهرهای جدید بسیار اهمیت دارد و پیمانکاران، کارگران و نیروهای کارگاهی مشغول در این مناطق از آن مستثنی نیستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اینکه باید شهرهای جدید را در این زمینه به الگویی نو بین سایر شهرهای کشور تبدیل کنیم گفت: بهره‌گیری از ایده‌های نو، انضباط شهری، تغییر در نگاه و رفتار اجتماعی باید این شهرها را به الگویی برای هر فرد بازدید کننده از آن ها تبدیل کند، ما باید با استفاده از این تفاهم نامه ترکیب ناهمگون اجتماعی چشمگیر در این شهرها را نیز با ایجاد یک زیست مسالمت‌آمیز در نهایت به سرمایه سازی مشترک ختم کنیم که قطعا آموزش‌های نرم غیر فنی برای دست‌یابی به آن کفایت نکرده و مهارت در زیستن نیز باید در این امر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه سخنان خود توجه به کاربری‌های مهارتی را علاوه بر آموزشی برای توانمندی نیروی انسانی در شهرهای جدید امری ضروری دانست و گفت: ایجاد مشاوره‌های مناسب، استعدادیابی و هدایت افراد به سمت راه‌اندازی کسب و کار حرفه‌ای نیز از موارد دیگر قابل توجه در این مناطق به‌شمار می‌رود.

هاشمی ساختار تشکیلاتی جدید را از دیگر نیازهای شهرهای جدید در این راه دانست و افزود: شهرهای جدید باید ساختارهای اداری و خدماتی مورد نیاز در این حوزه را تشکیل و متولیان ارائه خدمات را مشخص کنند.

وی در ادامه ایجاد کارگاه‌های مرکز آموزشی را امری ضروری در شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: پیشنهاد می‌کنم با ارائه فراخوان در این شهرها به تمامی افراد مستعد ایجاد آموزشگاه اعلام کنیم که سازمان فنی و حرفه ای مجوز برپایی این مراکز را می‌دهد تا به طور همزمان شاهد مشارکت بخش خصوصی و دولتی در این مناطق باشیم.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، این مقام مسئول با اعلام این خبر که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قابلیت ساخت مرکز تخصصی در هر شهر جدید را متناسب با پتانسیل آن شهر و همچنین ایجاد کارگاه‌های آموزشی در جوار شهرک‌های صنعتی در این مناطق را دارد، گفت: امروز با تغییرات شگرفی در حوزه اشتغال روبه‌رو هستیم یک شهر هوشمند اقتضای یک ایرانی توسعه یافته است؛ در این راستا تلاش داریم شهر جدید را در این زمینه نیز به عنوان یک الگو در کشور یاد کنیم.