شناسهٔ خبر: 9391 - سرویس مسکن و شهرسازی

غفرانی در مراسم امضای تفاهمنامه همكاری بين سازمان نظام مهندسی و اداره استاندارد تهران:

شناسنامه كيفيت مصالح ساختمانی برای تمامی ساختمان‌ها الزامی می‌شود/ مصالح ساختمانی غیراستاندارد تولید نخواهد شد

امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان اداره كل استاندارد تهران و سازمان نظام مهندسی برای همكاری مشترك تفاهمنامه امضا كردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه اداره کل استاندارد تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به منظور ایمنی و تامین مصالح ساختمانی در حالی صبح امروز ۲۲ تیرماه به امضا رسید كه به گفته مسئولان این دو سازمان قرار است از این پس تخلفات در بخش مصالح غیراستاندارد با جدیت پیگیری شود.

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاكید بر همكاری مشترك این سازمان با سازمان استاندارد ایران گفت: ساخت‌و‌سازهای دهه‌های اخیر و ناایمن شدن آنها لزوم همكاری و امضای این تفاهم نامه همكاری بود. از آنجاییكه ساخت و ساز چندوجهی است و نیازمند فرآیندی است كه باید در طراحی، احداث و نظارت تكمیل شود این تفاهم‌نامه به امضا می‌رسد و هدف از آن نیز تامین مصالح ایمن، حمل و نقل ایمن، طراحی، احداث و نظارت ایمن است تا ساختمان‌هایی داشته باشیم كه حداكثر بهره‌مندی را از منابع انرژی دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: طراحی نخستین گام ساخت است كه باید توسط افراد ذی صلاح و دارای پروانه اشتغال كه شامل مهندسان عمران، معماری، برق، مكانیک، مهندسان شهرساز و ترافیك است انجام شود. همچنین در مرحله اجرا نیز ساختمان‌ها باید توسط افراد صاحب صلاحیت كه شخصیت حقیقی و حقوقی دارند احداث شوند. در راستای تحقق این اهداف در حوزه‌ طراحی و احداث نیازمند نظارت حداقل چهار ناظر در حوزه معماری، سازه، برق و مكانیك هستیم.

غفرانی با اشاره به وظایفی كه بر عهده سازمان‌ نظام مهندسی در بخش طراحی، نظارت و اجرا بر ساختمان‌ها وجود دارد بر نقش ویژه سازمان استاندارد در تامین مصالح ساختمانی مرغوب و تاثیر آن در طول عمر مفید ساختمان‌ها و مصرف بهینه انرژی تاكید كرد و گفت: ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاری در بخش ملی است و از آنجاییكه ساختمان‌ها سرمایه‌های كشور محسوب می‌شوند بازرسی و كنترل سازمان استاندارد در تامین مصالح استاندارد و حذف مصالح غیراستاندارد و برخورد با خاطیان این امر بسیار مهم است.

وی هدف از امضای این تفاهم‌نامه را اطلاع‌رسانی عمومی عنوان كرد و گفت: با ورود مستقیم سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد ایران ساختمان‌هایی استاندارد خواهیم داشت كه می‌توانند در مصرف بهینه انرژی موثر عمل كنند و در عین حال با این روند عمر مفید ساختمان‌ها نیز افزایش می‌یابد. بعد از این تفاهمنامه به هیچ وجه مصالح ساختمانی غیر استاندارد ساخته نخواهد شد. 

مصرف‌كنندگان مصالح استاندارد مورد تشویق قرار می‌گیرند

مهندس عزیزی نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همكاری بین اداره كل استاندار استان تهران و سازمان نظام مهندسی تهران گفت: در حوزه مصرف مصالح استاندارد باید به تشویق مصرف‌كنندگان مصالح استاندارد روی آورد. در این حالت نقشه‌هایی که كد نقشه استاندارد دارند و همچنین از تجهیزات برقی استاندارد استفاده می‌كنند در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: در بحث مجریان در حال حاضر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم. ساختن ساختمان باید به متخصصان سپرده شود و از ورود غیرمتخصصان نیز جلوگیری به عمل آید. به همین خاطر هم باید شناسنامه محصول كه كد استاندارد دارد توسط مجریان در گزارش نهایی ارایه شود. همچنین ناظران ساختمانی نیز باید گزارشات خود را از طریق كارتابل الكترونیكی با كد استاندارد ارایه دهند.

در امضای تفاهم نامه همكاری بین اداره كل استاندارد استان تهران و سازمان نظام مهندسی تهران، مسلم بیات مدیر كل اداره استاندارد استان تهران، سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران، مهندس توكلی نماینده اداره كل استاندارد و مهندس عزیزی نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند./