شناسهٔ خبر: 9426 - سرویس مسکن و شهرسازی

محمد باقر قالیباف:

اساس کار در بافت‌های ناکارآمد انضباط اجتماعی باشد/ مسکن مهر اشتباهی بود که به بافت‌های آسیب‌پذیر اضافه شد/ بهسازی خانه‌به‌خانه بافت‌ها

محمدباقر قالیباف شهردار تهران گفت: اساس کار در بافت‌های ناکارآمد باید انضباط اجتماعی باشد تا فعالیت در مناطق هدف برای مردم قابل پذیرش باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر قالیباف صبح امروز سه شنبه ۲۳ تیرماه در ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری و با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، اصغر میرمحمد صادقی معاون رئیس کل بانک مرکزی، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، پیروز حناچی و محمد سعید ایزدی معاونان وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان ۱۶ وزارتخانه گفت: موضوعات امروز نشان داد که با تعریفی که از بافت آسیب‌پذیر از ابعاد کالبدی و انسانی وجود دارد متفاوت از دو دهه قبل شده است ولی با تجربه ۱۰ ساله‌ای که در شهر تهران و در حوزه‌های انتظامی دارم معتقدم این موضوع به نوعی آمیخته با بحث‌های حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی است و ابعاد پنهانی در کلیت مباحثی که امروز مطرح شد وجود دارد. 

وی ادامه داد: ما نیاز داریم در رویکردهایمان کمی جنس کار را را نرم‌تر ببینیم و دقت بیشتری در این زمینه داشته باشیم. در واقع برای این‌که وارد این محیط‌های آسیب پذیر شویم باید به این آسیب‌ها به عنوان اثرات پدیده‌ای اجتماعی بنگریم. زمانی که موضوع را از منظر اجتماعی بررسی کردیم باید با بستر اقتصادی این پدیده اجتماعی را مهار کنیم و این روند باید روح حاکم بر برنامه‌ای باشد که در حال نوشتن آن هستیم و هر جا بندی است که با آن مغایرت دارد باید اصلاح شود.

شهردار تهران در ادامه اظهاراتش در این نشست با بیان اینکه مهاجرت و تقسیمات کشوری از تاثیرگذارترین مباحثی است که این پدیده اجتماعی را روز به روز تقویت می‌کند، گفت: معتقدم که اگر رویکرد انضباط اجتماعی را اساس کار در بحث بافت‌ها قرار دهیم ثمره آن امنیت اجتماعی خواهد بود ولی اگر با نگاه امنیت اجتماعی به سراغ کار برویم جامعه فعالیت‌ها در این حوزه را پس می‌زند چون با موضوعات متعدد آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم و امنیت را از جنس سخت برداشت می‌کنند و  مقاومت به خرج می‌دهند؛ بنابراین انضباط اجتماعی سبب امنیت اجتماعی است اما اگر رویکرد پدیده اجتماعی را مبنای کار قرار دهیم فعالیت‌ها در این حوزه برای مردم قابل پذیرش‌تر خواهد بود.

قالیباف در ادامه افزود: هر چقدر این پدیده اجتماعی را کلان‌تر کنیم قدرت تصمیم گیری ما از بین می‌رود. بر اساس تجربه ۱۰ ساله فعالیت در این بافت‌ها معتقدم ساماندهی بافت‌ها، موضوعی پلاک به پلاک است و گاهی در یک پلاک، ۱۰ خانواده متفاوت زندگی می‌کنند. به عنوان مثال در منطقه ۱۲ و در یکی از ساختمان‌های قدیمی ۲۰ خانواده با ۲۰ فرهنگ متفاوت در حال زندگی هستند.

شهردار تهران افزود: باید این پدیده اجتماعی را در مقیاس یک یکم، به معنای بررسی خانه به خانه تعریف کرد. پیشنهاد می‌کنم این موضوع را در آیین نامه حاکم کنیم، محله محوری اساس فعالیت‌ها باشد و تمام سازمان‌ها نیز باید در خدمت محله باشند. ما هرگز نمی‌توانیم یک نسخه برای یک شهر بپیچیم چون موضوع خانه به خانه و محله محوری اساس کار است.

وی با اشاره به اینکه در تهران ۳۷۵ محله داریم که مشابه هم نیستند افزود: چگونه می‌توان آیین‌نامه‌ای مشترک برای همه محلات بنویسیم؟ بهتر است از بالا به موضوع نگاه کنیم و اول خانه به خانه برویم و مشخص کنیم فعالیت‌هایمان نیازمند طی شدن چه فرایندی است و بعد از این مرحله آیین‌نامه بنویسیم. ما باید در بخش‌های حقوقی، فنی، آموزشی و اقتصادی تسهیل‌گری کنیم. با همین هدف است که شهرداری تهران دفاتر تسهیل گری را راه اندازی کرده و به قدری این دفاتر نقش ایفا می‌کنند که به پنجه‌های تدبیر و عمل تبدیل شده‌اند.

قالیباف تاکید کرد: هر چند مسکن مهر هم یک سری خدمات خوب ارائه داده است اما خود به بافت‌های آسیب پذیر اضافه شده و با آغاز این پروژه یک بار دیگر اشتباه دهه ۶۰ در انتهای دهه ۸۰ تکرار شد./