شناسهٔ خبر: 9427 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف مطرح شد:

حضور خیرین در ستاد ملی بازآفرینی/ مسیر مهاجرت‌ها برعکس شود/ مشارکت مردم در بازآفرینی‌ها

ستاد ملی بازآفرینی پایدارمحدوده ها و محله های هدف معاونان برخی از وزارتخانه‌ها با حضور در محل وزارت راه و شهرسازی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی در  نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری که صبح امروز سه شنبه ۲۳ تیرماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اصغر میرمحمد صادقی معاون رئیس کل بانک مرکزی، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگان ۱۶ وزارتخانه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در گزارشاتی که ارائه شد ابعاد این کار را به صورت جامع می‌بینیم که به نظر می‌رسد در زمینه آسیب‌شناسی این پدیده‌ها به آن پرداخت نشده و در وظایف هم نیامده است چون ایجاد و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی ناشی از معضلات اقتصادی و اجتماعی در کل کشور است و اینطور نیست که فقط به سکونتگاه‌های غیر رسمی یک شهر بپردازیم بلکه باید کل کشور را دید و نگاهی جامع‌ داشت.

وی ادامه داد: به لحاظ جامع نگری مسائل، در ستاد ملی و استانی بازآفرینی شهری جهاد کشاورزی حضور ندارد در حالیکه در حوزه کشاورزی، توسعه روستایی عجین شده و یکی از عوامل مهم و اثربخش مسئله ما زمین‌ها، عدم اشتغال و فقر است که از روستاها می‌آید و به حاشیه‌نشنیی می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین پیشنهاد کرد که مدیران ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها حتماَ به این ستاد افزوده شوند چون در عملیاتی کردن اهداف این ستاد موثر هستند.

معاون وزیر نیرو: مسیر مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرها به کلانشهرها را معکوس کنیم

در ادامه این نشست، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در گذشته اشتباهاتی داشتیم که باید سعی کنیم دوباره آن‌ها را تکرار نکنیم، اظهار کرد: یکی از این موارد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد سکونتگاه‌های مد نظر است یعنی اگر بخواهیم موقعیت سکونتگاه‌ها را اصلاح کنیم ابتدا باید به این موضوع اندیشیده شود که آب، برق، فاضلاب، سیستم جمع آوری فاضلاب و کل زیرساخت‌ها همزمان به منظور حل مشکلات ایجاد شود.

وی افزود: همه تلاش‌مان باید این باشد که مسیر مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرها به کلانشهرها را برعکس کنیم و با تامین برخی امکانات، کلان‌نگری کنیم تا جلوی این مهاجرت‌ها گرفته شود.

دائمی افزود: جمع شدن ۲۱ درصد جمعیت کشور در تهران نه تنها مشکلات عدیده‌ای به دنبال دارد بلکه در تامین آب، راه، ترافیک، تمرکز و سایر مسائل هم مشکلاتی وجود دارد که با تغییر روند مهاجرت می‌توان این مسائل را به فرایندی منطقی تبدیل کرد.

رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی: حضور مردم در بهسازی بافت‌ها ضروری است

محمدکاظم جعفری رئیس پژوهشگاه‌ زلزله‌شناسی که به نمایندگی از محمدفرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست شرکت کرده بود، گفت: تجربه ما نشان می‌دهد در بحث‌های بهسازی و نوسازی باید شهروندان هم مشارکت داشته باشند و تشویق آنان و مشارکت‌شان جز ضروریاتی است که باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در صورتیکه همه سیاست‌ها را بخواهیم در بلند مدت اعمال کنیم منابع مالی را نمی‌توان به سرعت فراهم کرد، افزود: راه‌های کوتاه مدتی هم وجود دارد و از طریق این راه‌ها باید فکری برای مردم کرد علاوه بر اینکه راه‌های کوتاه مدتی را هم می‌توان تعریف کرد. 

معاون وزیر دفاع: نقش خیرین و معتمدین محلی پررنگ شود

محمد اسلامی معاون وزیر دفاع دیگر سخنران این نشست بود که پیشنهاد کرد نقش خیرین و معتمدین محلی همچنین روحانیون در این طرح افزایش یابد.

وی گفت: این گروه از جامعه ‌می‌توانند هماهنگ کننده و مددرسان در گستره موضوعی باشند که از آن صحبت می‌کنیم./