شناسهٔ خبر: 94281 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی خبر داد:

اختصاص ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب طرح راهداری محوری از منابع استانی به راهداری استان/ ۷۶۰ کیلومتر از راه‌های استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: طرح راهداری محوری از اول اردیبهشت ماه در استان شروع شده و تا اول شهریور ماه ادامه دارد.

ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح راهداری محوری از اول اردیبهشت ماه در استان شروع شده و تا اول شهریور ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: محورهای چالدران-نیشابور-شاهرود به طول ۳۳۰ کیلومتر، مشهد-قوچان-چناور به طول ۱۵۰ کیلومتر و مشهد-تربت حیدریه به طول ۲۸۰ کیلومتر در پوشش این طرح قرار دارند.

نصری افزود: فعالیت‌هایی که در طرح راهداری محوری در استان انجام شده شامل۵۵۰۰۰ متر مربع لکه‌گیری، حذف چاله و خرابی آسفالت، ۳۵۰۰ متر طول درزگیری، ۳۲۰ کیلومتر تسطیح حریم و اصلاح شیب شیروانی، ۲۵ کیلومتر پاک‌سازی شانه راه، ۳۲۰۰ متر اصلاح، رنگ‌آمیزی پایه تابلوها، جمع‌آوری و حذف تابلوهای ایرادداشته، ۱۲۰۰ متر طول تخلیه قنوها و حاشیه جاده‌ها، ۴۵۰ کیلومتر ترمیم و احیای خط‌کشی، ۵۵۰ عدد تنقیه پل، پاک‌سازی دستک‌ها و دیواره‌ها، ۹۵ مورد تعمیر و اصلاح روشنایی نقطه‌ای و طولی در تونل‌ها و ۱۲ مورد اصلاح و ایمن‌سازی دماغه‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی اضافه کرد: ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۸۰ نفر پرسنل راهداری در این طرح در استان فعالیت می‌کنند.

وی اشاره کرد: ۵۲ میلیارد تومان سال گذشته و ۱۰۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ در قالب طرح راهداری محوری از منابع استانی اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

نصری بیان کرد: هدف اصلی راهداری استان از این طرح در درجه اول ارتقای ایمنی و در اولویت بعدی حفظ وضعیت موجود و پیش‌گیری از تخریب بیشتر راه‌ها قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم تا قبل از شهریور این طرح به پایان برسد چون امسال در این ماه به دلیل مدیریت بیماری کرونا میزان سفرهای جاده‌ای افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی ابراز کرد: طرح‌هایی که در سال ۱۴۰۰ در اولویت راهداری استان قرار دارد در درجه اول به‌سازی روکش آسفالت راه‌ها است که با استفاده از آسفالت‌های حفاظتی، کم‌هزینه و زودبازده و اقداماتی که با حداقل هزینه در زمان کوتاه به بهره‌برداری برسیم در ۵۰۰ کیلومتر طول راه‌ها انجام خواهد شد که ۹۰ درصد قراردادهای آن بسته شده است.

نصری خاطر نشان کرد: ۵۰۰۰ کیلومتر خط‌کشی راه‌ها در اولویت بعدی ما قرار دارد که با توجه به افزایش بالای هزینه‌ها در این قسمت اعتبار بیشتری نسبت به بودجه مصوب آن نیازمندیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی تصریح کرد: در مرحله بعد حدود ۶۰ کیلومتر راه‌های روستایی استان در طرح ادوار باید آسفالت شود که ۱۱۰۰ کیلومتر روستا که بالای ۵۰ خانوار هستند در اولویت این طرح قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: برای اجرای طرح ادواری روستاها به بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی نیاز داریم تا بتوانیم ۵۰ درصد روستاها را از راه آسفالت بهره‌مند کنیم.

نصری تشریح کرد: اولویت بعدی ما نوسازی ناوگان راهداری استان است که الان بیشتر ماشین‌آلات ما عمر بالای ۳۰ سال دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در پایان گفت: ۵۰ دستگاه ماشین سنگین شامل گریدر و لودر نیاز راهداری استان است که در صورت نوسازی تجهیزات سن ناوگان ما به طور میانگین ۵ سال جوان‌تر خواهد شد.