شناسهٔ خبر: 94502 - سرویس هواشناسی

کارنامه ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی؛

افزایش تعداد اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی/ بهبود صحت پیش‌بینی‌های وضع هوا/ ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی با راه‌اندازی سامانه تهک

ایستگاه هواشناسی افزایش تعداد اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی و افزایش صحت پیش‌بینی‌های وضع هوا از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان هواشناسی کل کشور در ۸ سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، تمام حوزه‌های این وزارتخانه در ۸ سال گذشته رشد و توسعه را تجربه کردند و حوزه هواشناسی نیز از این مساله مستثنی نیست. آنطور که سازمان هواشناسی کل کشور در کتاب عملکرد ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی گزارش کرده است، عملکرد این سازمان در دولت تدبیر و امید بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در سال ۱۳۹۲ یعنی سال آغاز به کار دولت یازدهم، سازمان هواشناسی کل کشور ۹۵ اطلاعیه و ۶۴ اخطاریه منتشر کرد، اما این تعداد در سال ۱۳۹۸ به ۲۵۹ اطلاعیه و ۱۱۷ اخطاریه رسیده است. همچنین صحت پیش‌بینی‌های سازمان افزایش یافته  است به طوری که اکنون صحت پیش‌بینی دما و صحت پیش‌بینی بارش به ترتیب در ۷۲ ساعت، ۷۵ و ۷۵ درصد، در ۴۸ ساعت ۷۶/۹ و ۷۸ درصد و در ۲۴ ساعت ۸۴/۵ و ۸۵ درصد است.

راه‌اندازی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی از جمله اقدامات این سازمان در طول ۸ سال گذشته است. عملکرد این سامانه شناسایی کاربران نهایی، نیازسنجی، تهیه داده و محصول، توزیع داده و محصول، ظرفیت‌سازی، نظرسنجی و مستندسازی را شامل می‌شود. راه‌اندازی این سامانه در سال زراعی ۹۶-۹۷ در ۲۱ استان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال زراعی ۹۷-۹۸ در ۱۷ استان حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در محصولات زراعی، باغی، شیلات، دام‌وطیور، صنعتی و گلخانه‌ای ایجاد کرده است.

احداث و افتتاح رسمی ایستگاه رادار هواشناسی استان اردبیل در سال ۹۸ و تولید اولین نرم‌افزار رسمی موبایلی سازمان هواشناسی برای ارائه وضع هوای فعلی و پیش‌بینی ۴۰۰ ایستگاه هواشناسی از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.  همچنین می‌توان از ارتقا روش‌های کنترل کیفی داده‌های هواشناسی به منظور تولید اطلاعات با کیفیت و مناسب برای کاربران و محققان و راه‌اندازی سامانه کنترل کیفی داده‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریتی و داخلی به عنوان اقدامات موثر سازمان هواشناسی نام برد.

در این مدت، سازمان هواشناسی توانسته است با بهره‌ بردن از ابزار دیپلماسی، برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته چند کرسی بین‌المللی در سازمان جهانی هواشناسی کسب کند.