شناسهٔ خبر: 9451 - سرویس هوایی

آشنایی با حقوق مسافران هوایی در اتحادیه اروپا

حقوق مسافرین اتحادیه اروپا برای جبران خسارت مسافر در شرایط تاخیر و کنسلی پروازها قوانینی دارد که در مورد تمامی پروازها اعم از چارتر و تورهای مربوط به فرودگاه‌های اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ قوانین حقوق مسافر در پروازهای اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

این قوانین خطوط هوایی اروپایی و خطوط هوایی دیگر نقاط دنیا را شامل شده و پروازهای کشورهای غیر اروپایی به فرودگاه‌های کشورهای اتحادیه اروپا را نیز در بر می گیرد. البته پرواز باید با یکی از خطوط هوایی اروپایی انجام گیرد یا اینکه در آن کشور قوانین جبران خسارت موجود نباشد.

حق خسارت مالی برای رزرو بیش از یکبار و کنسل شدن پرواز

رزرو بیش از یکبار زمانی اتفاق می افتد که یک صندلی هواپیما برای دو مسافر رزرو شده باشد. در این حالت شرکت هواپیمایی ابتدا باید بدنبال مسافری باشد که داوطلبانه می خواهد از رزرو صندلی‌اش در ازای دریافت خسارت کناره‌گیری کند. اگر مسافری داوطلب نشود شرکت ملزم است برای منع یک مسافر از سوار شدن به هواپیما به او خسارت پرداخت کند . میزان خسارت بر اساس مسافت است.

- ۲۵۰ یورو برای تمامی پروازهای تا ۱۵۰۰ کیلومتر

-  ۴۰۰ یورو برای تمامی پروازهای داخلی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری و دیگر پروازهای بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر

- ۶۰۰ یورو برای دیگر پروازها

پرداخت خسارت نقدی  یا به‌صورت انتقال وجه به حساب بانکی مسافر یا اعطای چک براساس توافق انجام‌شده با مسافر خواهد بود، خسارت می‌تواند شامل بلیت سفر یا دیگر خدمات باشد.

زمانی‌که مسافر بر خلاف رزروش٬ صندلی درجه پایین‌تری را دریافت کند، شرکت هواپیمایی باید بین ۳۰ تا ۷۵ درصد هزینه بلیت را براساس مدت پرواز به مسافر برگرداند.

همچنین خسارت مالی به مسافری که پروازش کنسل شده و حداقل دو هفته قبل از این کنسلی آگاه نشده پرداخت می‌شود. مسافرانی که در عرض دو هفته آگاه می شوند در صورتیکه شرکت بتواند به آنها پیشنهاد پرواز  مشابه دیگری را دهد شامل خسارت نمی‌شود.

اگر پرواز به‌ علت حوادث غیر عادی مثل خطرات امنیتی کنسل شود، شرکت خسارتی پرداخت نمی‌کند .

حق مساعدت در صورت رزرو بیش از یکبار صندلی، کنسلی یا تاخیرات

مسافرانی که دستخوش رزرو بیش از یکبار یا کنسلی پرواز می‌شوند علاوه بر خسارت مالی مستحق یاری رسانی نیز هستند. این حق شامل مسافرانی که با تاخیر طولانی پرواز مواجهند نیز می شود. بر اساس میزان تاخیر، حق یاری‌رسانی بر اساس مسافت از حداقل دو ساعت برای پروازهای کوتاه تا حداقل چهار ساعت برای پروازهای طولانی تر متفاوت است.

حق مساعدت یعنی شرکت باید بطور رایگان موارد زیر را پیشنهاد دهد:

غذا و نوشیدنی به نسبت زمان انتظار

در صورت لزوم اسکان در هتل برای وقفه های شبانه

حمل و نقل بین فرودگاه و محل اسکان

- دو تماس تلفنی رایگان یا ارسال دو پیام ایمیلی، فکس یا تلکس

تورها نیز شامل قوانین اتحادیه اروپا می‌شوند. در مورد تمامی تورهای خریداری شده حتی اگر مقصد سفری خارج از اتحادیه اروپا باشد به‌کار می‌روند.

اگر مسافر شکایتی از سوار نشدن، تنزل درجه صندلی یا تاخیر طولانی پرواز دارد ابتدا باید با شرکت هواپیمایی خدمات دهنده پرواز یا تور تماس بگیرد./