شناسهٔ خبر: 9458 - سرویس مسکن و شهرسازی

کلانتری مطرح کرد:

حضور سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ستادهای استانی بازآفرینی شهری/ حاشیه‌نشینی ناشی از مهاجرت بی‌رویه است

ستاد ملی بازآفرینی پایدارمحدوده ها و محله های هدف معاون وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی خواستار استفاده از تجربه شرکت‌های تعاونی احیای بافت فرسوده در اقدامات توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحمید کلانتری در نخستین نشست ستاد ملی «بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بازسازی و نوسازی شهری» که صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ تیر با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، امیر امینی و پیروز حناچی معاونان وی و همچنین معاونان ۱۷ دستگاه و وزارت‌خانه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در بخش شهرسازی نباید طرحی مانند مسکن مهر ساخته می‌شد، زیرا در این پروژه واحدهایی ساخته شدند که زیرساخت‌های لازن برای سکونت افراد در آن‌ها فراهم نبود و دستگاه‌ها همکاری نکردند.

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مردمی که در این واحدها مستقر شده‌اند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، افزود: پروژه‌های مسکن مهر با کمبود مدرسه، درمانگاه و دیگر امکانات مورد نیاز مواجه است.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکلات نیازمندیم تا به زیرساخت‌ها توجه بیشتری شود، ادامه داد: ستادهای استانی باید از اقتدار بیشتری برخوردار شوند تا این مشکلات با سرعت حل شود؛ همچنین باید بازسازی بافت‌های ناکارآمد طوری انجام شود که همزمان زیرساخت‌های آن هم تأمین شود.

کلانتری با بیان اینکه باید برای اجرای پروژه‌ها زمان‌بندی تعریف شود، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی از یک طرف آسیب محسوب می‌شوند اما از طرفی دیگر فرصتی هستند تا با ساماندهی و بازآفرینی آنها بتوان از این بافت‌ها تولید ثروت کرد.

وی با بیان اینکه بافت‌های حاشیه‌ای ناشی از مهاجرت بی‌رویه‌اند، گفت: بافت فرسوده در شهرها به دلیل گذشت زمان و نبود مدیریت شهری کارآمد به این شکل درآمده‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و توجه به مسائل فرهنگی در احیای بافت‌های ناکارآمد شهری، تاکید کرد: می‌توان از تجربه شرکت‌های تعاونی محلی که در احیای بافت‌های فرسوده محلات برخی شهرها دخیل بودند، برای موفقیت بیشتر این طرح استفاده کرد. ضمن اینکه بهتر است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز به ستادهای استانی افزوده شود./