شناسهٔ خبر: 94586 - سرویس ریلی

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها:

بیش از هزار کیلومتر راه آهن درسال‌های اخیر احداث شده است

ریل‌گذاری معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: احداث بیش از هزار کیلومتر راه آهن، ریل‌گذاری ۱۸۶۹ کیلومتر مسیر ریلی، اتصال ۴ مرکز استان به شبکه ریلی در طول هفت سال گذشته به همراه اتصال دو استان دیگر تا پایان سال جاری بخشی از دستاورد‌های مهم در توسعه خطوط ریلی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی روند ساخت راه آهن در کشور طی سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از جمله دستاوردهای مهم در این سال‌ها می‌توان به بهره‌برداری از هزار و ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید، ریل‌گذاری بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر، زیرسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر و ساخت و توسعه بیش از ۱۶۱ هزار متر مربع ایستگاه در کشور اشاره کرد.

وی اتصال چهار مرکز استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای هفت سال گذشته اعلام کرد و گفت: راه آهن گرگان- اینچه برون، راه آهن تهران- همدان، راه آهن غرب کشور، راه آهن مراغه- ارومیه، راه آهن قزوین- رشت، راه آهن میانه- بستان آباد، راه آهن خواف- هرات از مهمترین پروژه‌های ریلی هستند که طی این هفت سال به بهره‌برداری رسیده است.

خطیبی ادامه داد:  با بهره‌برداری از راه آهن یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش ، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال جاری دو مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر روند شتابان توسعه راه آهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا می‌کند.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های عمرانی را یکی از مهمترین سیاست‌ها در راستای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اولویت دادن به طرح‌های عمرانی، رعایت استانداردها و مشخصات فنی، رعایت تمهیدات زیست محیطی و دستیابی به فن‌آوری‌های نوین در طراحی و اجرای پروژه‌های راه آهن در کشور نیز بخش دیگری از اهداف تحقق یافته کیفی هم‌راستا با اهداف کمی در این حوزه است.

وی استفاده از ریل ملی تولید شده با حمایت شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور را یکی از موفقیت‌های چشمگیر در توسعه شبکه ریلی معرفی کرد و افزود: این نوع ریل در کشورهای محدودی تولید و برای خطوط جدید و پرسرعت استفاده می‌شود. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این نوع ریل علاوه بر تامین نیاز داخلی، صدور ریل به دیگر کشورها را نیز میسر کرده است.

به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خطیبی همچنین احداث پل با دهانه ۱۰۰ متری و ارتفاع ۸۵ متری، اجرای اسلب ترک بتنی به روش درجا، ساخت دستگاه پنل گذار مکانیزه برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل، ساخت کشنده دو منظوره جاده‌ای و ریلی برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل توسط مهندسین داخلی بخشی از موفقیت‌‌های به دست آمده در بخش طراحی و عملیات اجرایی توسعه شبکه ریلی کشور عنوان کرد.