شناسهٔ خبر: 94760 - سرویس استان‌ها

بررسی ۱۸ هزار استعلام فرم (ج) شهروندان قمی در یک سال اخیر

معاون املاک قم معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم از بررسی بیش از ۱۸ هزار استعلام فرم (ج) در یک سال اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، ابراهیم قاضیان به تشريح نحوه بررسی وضعيت فرم (ج) در یک سال اخیر در اين اداره كل پرداخت .

وی توضیح داد: فرم ج ناظر بر حق شهروندی هر یک از خانواده ها است که به واسطه آن می توانند از وام های بانکی و طرح های دولتی مسکن مانند مسکن مهر و مسکن ملی یا زمین دولتی بهره مند گردند.

قاضیان توضیح داد: با شروع فرآيند ثبت نام طرح اقدام ملى مسكن در شهر هاى حوزه استحفاظى، حجم وسيعى از بند (ج) ثبت‌نام‌شدگان برنامه اقدام ملی مسکن که به موضوع استفاده نکردن از تسهیلات دولتی برای خرید و یا ساخت مسکن اشاره دارد از سوى همكاران در حوزه املاك و حقوقى براى تكميل مدارك متقاضيان رصد و پایش شد.

وى در خصوص سازوكار اين استعلام گفت: هر شخص برای دریافت وام مسکن یا استفاده از تسهیلات دولتی مثل مسکن مهر یا طرح اقدام ملی مسکن در تکمیل مدارک با موضوع استعلام فرم (ج) مواجه خواهد شد .

به گفته معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم استعلام فرم (ج) فقط در خصوص دریافت تسهیلات دولتی است که اگر جواب استعلام شخص درخواست کننده مثبت باشد اصطلاحاً فرم (ج) سبز و در صورتی که جواب استعلام منفی باشد فرم (ج) قرمز خواهد بود.

قاضیان افزود: در مالکیت ملکی شخصی یا ثبتی ممکن است فقط یکی از زوجین دارای سابقه ملکی باشد اما در استعلام فرم ج علاوه بر شخص متقاضی، همسر متقاضی هم نباید از هیچ یک از تسهیلات خرید مسکن (وام های سیستم بانکی و طرح های دولتی تامین مسکن) استفاده کرده باشد .

وی اظهار داشت: بر این اساس بانک زمین اداره کل راه و شهرسازی استان قم در یک سال گذشته ۱۸ هزار مورد فرم (ج) اقشار ویژه، مسکن یکم و اقدام ملی را بررسی نموده است .

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح کرد: صدور فرم (ج)، لغو سابقه آن، مجاز نمودن سابقه فرم جیم و اصلاح سابقه آن بخشی از خدماتی است که در حوزه معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی قم در حال انجام است .