شناسهٔ خبر: 94870 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی درجمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تامین مسکن دریانوردان در قالب طرح اقدام ملی مسکن پیگیری می‌شود/ استقبال از سرمایه‌گذاری در بندر اقیانوسی جاسک

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تامین مسکن دریانوردان در قالب طرح اقدام ملی مسکن پیگیری می‌شود، در خصوص حادثه دو اتوبوس گفت: اتوبوس خبرنگاران تولید مدل ۱۳۸۵ بوده و معاینه فنی داشته و بعد از سانحه هم کارشناس نقص فنی در آن مشاهده نکرده است ولی در اتوبوس سربازان تخلف شرکت محرز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۸ تیرماه در حاشیه مراسم روز دریانورد در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: جامعه ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان ایرانی که به اقصانقاط کشور سفر می‌کنند، نماد اقتدار ملی هستند و اقدام مهمی که دریانوردان در سال های ۹۸ و۹۹ در شرایط شدیدترین تحریم ها انجام دادند این بود که در شرایط دشوار فعالیت کردند و به مقابله با تحریم برخاستند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه سهم جابه جایی کالا در  بنادر درسال ۹۹  نسبت سال ۹۸ ، ۷  درصد رشد داشت، افزود: در سال های ۹۹ و۹۸ ، دو سال متفاوت برای صنایع کشتی سازی ایران رقم خورد و در این ۲ سال بالاترین ضریب اشغال فصای کاری برای صنایع دریایی را شاهد بودیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این مطلب که هم اکنون هیچ کشتی توقیی در بنادر کشور وجود ندارد، در خصوص سوانح اخیر اتوبوس‌ها که موجب جان باختن دو خبرنگار و فوت ۵ سرباز معلم شد، توضیح داد:هفته گذشته ۲ سانحه اتوبوس یکی برای سرباز معلم‌ها و دیگری برای خبرنگاران رخ داد  و امروز هم گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها هم در سایت وزارت راه وشهرسازی وهم سایت پلیس راه منتشر شد.

به گفته اسلامی، در اتوبوس خبرنگاران اتوبوس مورد استفاده، صورت وضعیت خروج از شهر نداشته است و سرویس کارخانه بوده است و راننده نتوانست سرعت مطمئنه را حفظ کند که سبب جان‌باختن دو خبرنگار شد که به خانواده آن خبرنگاران و  جامعه رسانه تسلیت می‌گوییم. همچنین در حادثه سرباز معلم‌ها نیز بنا بر گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، در وهله نخست، مسئول فنی شرکت حمل ونقل که باید  نقص نفی اتوبوس را کنترل می‌کرد  انجام نداده و نقص فنی داشته است.همچنین، راننده بار اول بود که این مسیر از یزد تا آباده را طی می‌کرد که بر خلاف آیین نامه بوده و راننده باید به مسیر آشنا می‌بود.

اسلامی نکته سوم را سرعت بالای اتوبوس عنوان کرد و افزود: در روستای ده شیر سرعت اتوبوس به ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت می رسد و جدول را قطع می کند و با کامیونی که  در باند مقابل در کنار خیابان در روستای دهشیر پاگ کرده بود برخورد کرده و ۵ سربازکشنه می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با شرکت مربوطه و تمامی افراد حقیقی و حقوقی مسبب حادثه اتوبوس برخورد قانونی انجام شد. همچنین در ارتباط با سوانح باید بررسی‌ها بر اساس وظایف قانونی هر دستگاه‌هایی انجام شود. در عین حال، دستگاه‌ها طبق قانون از استفاده از اتوبوس‌های خود برای سفر کارکنان منع شده‌اند بنابراین اتوبوس خبرنگاران  اجازه تردد خارج از شهر نداشنه است.

اسلامی تاکید کرد: اتوبوس خبزنگاران تولید مدل ۱۳۸۵ بوده و معاینه فنی داشته و بعد از سانحه هم کارشناس نقص فنی در آن مشاهده نکرده است ولی در اتوبوس سربازان تخلف شرکت محرز است.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص احداث بندر جدید در جاسک گفت: برای ساخت این بندر در منطقه کوه مبارک فراخوان داده و هرکس پیشنهاد بهتری بدهد آن را اجرایی خواهیم کرد تاکنون با هیچ کشوری مذاکره نداشته ایم.

وی همچنین درباره ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک گفت: برنامه ای که مقام گمرک در تلویزیون توضیح داد را دیدم که اخلاقا کار اشتباهی است که امضای من را نشان داد ولی متن نامه را نخواند، اورنقی در تراز وزیر نیست که جواب وزیر را بدهد.

اسلامی افزود: طبق قانون، واردات کامیون های تا سه سال ساخت باید در ازای گواهی  اسقاط کامیون فرسوده باشد. وزیر نمی تواند دستور دهد که بدون گواهی اسقاط ، کامیون ها ترخیص شود و چنین دستوری خلاف قانون است. مردم کامیون وارد کرده اند که طبق قانون بوده است و دستگاه های مربوطه باید اجازه دهند اینها وارد  کشور شوند تا جایگزین ناوگان فرسوده که در جاده ها تردد دارند شوند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۰۰ دستگاه کامیون خارجی ترخیص و پلاک شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام فراخوانی از طریق انجمن‌ها در حوزه مسکن دریانوردان داشته باشند تا به دریانوردانی که مسکن ندارند، در استان خودشان در قالب مسکن ملی، مسکن تعلق گیرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: شرایط وام ودیعه مسکن امسال نسبت به پارسال تغییر چندانی نکرده است و فقط ۵۰ میلیون تسهیلات به ۷۰ میلیون و ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون افزایش یافته است.