شناسهٔ خبر: 94898 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن:

زمین ۲۴۵ هزار واحد طرح اقدام ملی توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شد

فردین شاکری عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از تامین زمین ۲۴۵ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن توسط آن سازمان خبر داد و بر همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای سرعت دادن به اجرای طرح تاکید کرد.

فردین شاکری عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین اقدامات سازمان را در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، برشمرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۹۱۰ نفر ثبت‌نامی ثبت شده است که از این میزان تعداد ۲۰۳ هزار و ۴۸۳ نفر واجد شرایط بودند از واریز اولیه وجه به میزان ۴۰ میلیون تومان توسط ۱۲۸ هزار و ۱۱۴ نفر، خبر داد.

شاکری با اعلام این مطلب که سازمان ملی زمین و مسکن برای بخش عمده ای از ۱۲۸ هزار نفری که واریز وجه کرده‌اند زمین تامین کرده است ، گفت: تنها  برای ۵۶۰۰ واحد کسری زمین وجود دارد که در حال برنامه ریزی برای حل و فصل آن هستیم تا بخشی از این کسری را از طریق الحاق و یا تغییر کاربری جبران کنیم. 

به گفته عضو هیات مدیره‌سازمان ملی زمین و مسکن، در مجموع  برای ۲۴۵ هزار و ۳۳۶ واحد توسط این سازمان زمین تامین شده در حالی که در بعضی شهرها متقاضی وجود ندارد  ولی عمده مشکل این سازمان ، تامین زمین برای ۲۸۰۰ واحد است که حل آن در دستور کار این سازمان قرار دارد.

شاکری بیشترین مشکل تامین زمین را مربوط به استان‌های کردستان، همدان عنوان کرد

وی از راه اندازی تیم‌های پایش فرایندها در حوزه فنی و مهندسی سازمان خبر داد و گفت: حوزه فنی و مهندسی با هدف بالابردن بهره‌وری و تطبیق فرایندهای انجام کار در ادارات راه و شهرسازی، اقدام به راه‌اندازی تیم‌های پایش فرایند‌های انجام کار کرد تا به شکل میدانی ضمن بازدید از  کلیه پروژه‌های مسکن، گزارش‌های لازم را تهیه کند و این گزارش‌ها، مبنای تصمیم گیری سازمان در هر پروژه باشد.

وی یادآور شد: حدود ۱۲۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به شکل واگذاری گروهی یا از طریق تعاونی‌ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی در حال انجام است. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حدود ۳۳ هزار و ۱۵۰ واحد را در دست اجرا دارد که بخشی از آنها روی زمین‌های تخصیص یافته توسط سازمان ملی و بخشی نیز روی زمین‌های خود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال اجراست.

به گفته شاکری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز احداث ۸۱ هزار و ۳۳ واحد را در دستور کار دارد که از این میزان زمین حدود ۷۰ هزار واحد را سازمان تامین کرده است. سازمان همچنین زمین تفاهم‌نامه‌های منعقده وزارت راه با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله فرهنگیان، نیروهای مسلح، و دیگر تفاهم‌نامه را به تعداد ۱۱ هزار و ۱۶۶ واحد تامین کرده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، سرعت دادن به اجرای طرح اقدام ملی مسکن را همکاری سایر وزارتخانه‌ها و همراهی آنها در اجرای این طرح برشمرد و گفت: انتظار است تا دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون شهرداری‌ها برای صدور پروانه با توافقی که بین وزارت راه و وزارت کشور شده، سرعت عمل بیشتری داشته باشند. همچنین انتظار است، سایر وزارتخانه ها همچون وزارت نیرو برای تامین آب، برق و سایر تسهیلات، همکاری بیشتری با اجرای طرح اقدام ملی مسکن داشته باشند تا قیمت تمام شده مسکن ملی برای متقاضیان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تنها تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی موثر نخواهد بود باید سایر ارگان‌ها همکاری بیشتری داشته باشند. همچنین در گام دوم چنانچه برنامه‌ریزی شود تا سود تسهیلات کاهش یابد، بازپرداخت برای متقاضیان سهل تر خواهد شد