شناسهٔ خبر: 94994 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

نظام بانکی در توسعه ناوگان ریلی همراه شرکت راه‌آهن باشد/استفاده از ترمز ملی در واگن‌های تولید داخل

مراسم اولین مرحله بهره برداری  از ناوگان ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه و گسترش شبکه حمل و نقل ریلی را با تکیه بر توان داخل در همراهی نظام بانکی و سیستم تامین مالی، قابل تحقق دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز ۱۲ تیر در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل و امضای تفاهم‌نامه برقی کردن راه‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار، گفت: با وجود مشکلات ناشی از تحریم و شیوع کرونا با اراده آهنین مجموعه بزرگ راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه و تجهیز ناوگان اقدامات قابل‌توجهی به ثمر رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موج جدید کرونا وارد کشور شده و همین مساله تولیدات در حوزه ریلی با کندی و مشکلاتی مواجه کرده است،گفت :حمایت از تولید داخل همواره در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و راه آهن توانست پرقدرت به تولید و تجهیزات ناوگان ریلی با تکیه بر توان داخل ادامه دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه مسیر جهادی ایجاد شده در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید پرقدرت و پرتوان ادامه یابد، خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه تولیدات داخلی، توسعه کریدوردهای ترانزیتی همواره در دستورکار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بوده است و ما توانستیم در تعامل با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌ کشورهای همسایه کریدورهای ترانزیتی را گسترش بدهیم.

رسولی گفت: در خصوص راه‌آهن شلمچه-بصره و همچنین رشت-آستارا توانستیم به نتیجه مطلوبی دست یابیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در تلاش هستیم تا از تمامی مسیرها استفاده کنیم و با این راهکار، در بخش صادرات موفق عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تولید ۱۶۹ دستگاه ناوگان باری و مسافری و لوکوموتیو، بر همراهی نظام بانکی و تامین‌کنندگان مالی تاکید کرد و افزود: در صورت همراهی نظام بانکی و همکاری لازم، ظرفیت تولید داخل افزایش خواهد یافت.  از سال از سال ۹۸ ورود ناوگان خارجی را ممنوع کردیم و تولیدات داخلی خود را افزایش  دادیم به طوری که اول تولید و سپس آنها را ملی کردیم و هم اکنون در  تمامی این ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی از ترمز ملی استفاده شده است.

رسولی در ادامه به بررسی‌کردن راه آهن تهران - گرمسار اشاره کرد و گفت: برقی کردن راه آهن تهران-گرمسار با تکیه بر نیروهای داخلی انجام شد و در عقد قراردادهای آنها به هیچ عنوان از شرکت‌های خارجی استفاده نکرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرکز جهادی موضوع برقی‌سازی قطارهای حومه‌ای مورد تاکید قرار گرفت، افزود: در زمینه برقی کردن با ظرفیت تامین زیر ساخت و ناوگان توسط شرکت راه آهن و همچنین در تأمین ناوگان از دو شرکت داخلی استفاده خواهیم کرد. هم اکنون در خطوط معاونت فنی و همچنین تولیدات واگن‌های برقی  از این ظرفیت ها استفاده می‌شود.

رسولی توضیح داد: چنانچه پشتیبانی مالی وجود داشته باشد کارخانجات آمادگی دارند تا واگن‌های ریلی را بازسازی و وارد خط کنند.

وی اعلام کرد: در حوزه بازسازی واگن‌های فرسوده هم ما اقدامات بسیار موثری را انجام داده ایم به طوری که بسیاری از آنها را در حوزه ناوگان مسافری به کار گرفته ایم و بسیاری از آنها هم در آینده نزدیک در حوزه بخش واگن باری استفاده خواهد شد.