شناسهٔ خبر: 95138 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

فعالیت‌های انجام شده در سمنان تبلور بازآفرینی شهری است/ احیای باغ ایرانی به معنای احیای عناصر مختلف فرهنگ و هنر در زندگی ایرانی است

حضور دکتر عبوری در استان اصفهان/بهمن ماه مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که به منظور سفری یک روزه به سمنان رفته بود، ۹ پروژه حوزه بازآفرینی شهری سمنان مشتمل بر ۸ باغ راه و پیاده‌راه خیابان امام خمینی (ره) را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و‌شهرسازی، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که به منظور سفری یک روزه به سمنان رفته بود، ۹ پروژه حوزه بازآفرینی شهری سمنان مشتمل بر ۸ باغ راه و پیاده‌راه خیابان امام خمینی (ره) را افتتاح کرد.

وی در ادامه سفر از پروژه‌های بازآفرینی و پروژه اقدام ملی مسکن حکیم الهی بازدید کرد. در بخش پایانی سفر نیز در  آیین رونمایی از کتاب محله‌های بافت تاریخی شهر سمنان که در سالن اجتماعات شهید بابایی شهرداری سمنان برگزار شد، شرکت کرد.

امیدآفرینی با کار و تلاش محقق می‌شود نه با سخنرانی، جلسه و همایش

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این مراسم با اشاره به این که مدیریت شهری سمنان در این چند سال پروژه‌های مهم و ارزشمندی را اجرا کرده است، اظهار کرد: امروز، دیدن رضایت مردم و اهالی مناطقی که پروژه‌های بازآفرینی شهری در آن‌ها اجرایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، برای من جالب بود. امیدآفرینی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و در این خصوص فرمودندکه وظیفه اصلی مسوولان امیدآفرینی است؛ این امر با کار و تلاش محقق خواهد شد نه با سخنرانی، جلسه و همایش .

وی با بیان این که استان سمنان تاکنون از همه ظرفیت‌های خود بهره نبرده است، تاکید کرد: امروز به واسطه همدلی و همراهی که در مدیریت شهری سمنان وجود دارد، شاهد رضایت نسبی مردم این استان هستیم.

بازگشت زندگی به مناطق کهن با احیای باغ‌راه‌ها

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که گویش اهالی سمنان بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد، عنوان کرد: بیش از ۵۰ باغ‌راهی که اکنون در سمنان وجود دارد، از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار بوده که به حدود ۴ هزار سال می‌رسند، تصریح کرد: در گذشته به دلیل بی‌توجهی به این بافت‌های تاریخی که تبلور فرهنگ و تاریخ این خطه است، علاوه بر خطر از دست دادن این فرهنگ و تاریخ تقریبا باغات هم از دست رفته بود، امروز با احیای این ۸ باغ‌راه دوباره جریان زندگی به این مناطق تاریخی و کهن بازگشت.

فعالیت‌های انجام شده در سمنان تبلور بازآفرینی شهری

وی با اشاره به این که در طرح جامع جدید، این مناطق از محدوده خارج شده و به شکل منفصل از محدوده شهر قرار گرفته‌اند، گفت: با این وجود مردم و مسوولان با همراهی هم اجازه ندادند این باغ‌راه‌ها به فراموشی سپرده شوند و این نشان می‌دهد مردم این شهر با همراهی و همفکری هم مشکلات را حل می‌کنندکه این امر  بسیار ارزشمند است، همچنین همکاری آن‌ها در مدیریت آب بسیار مهم است. احیای باغ ایرانی به معنای این است که عناصر مختلف فرهنگ و هنر در زندگی ایرانی احیا شده است. در مجموع فعالیت‌های انجام شده در سمنان تبلور بازآفرینی شهری است و به مسوولان این شهر دستمریزاد می‌گویم.

پاسداشت محیط زیست، دغدغه مهم مردم

عبوری ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مردم، پاسداشت محیط زیست است و امروز شاهد این امر در استان سمنان بودیم. از سوی دیگر احیای بناهای تاریخی با مهم‌ترین بحث امروز کشور یعنی اقتصاد پیوند خورده است و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در پی دارد.

افزایش تسهیلات نوسازی به  ۲۵۰ میلیون تومان

وی با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده نیز اظهار کرد: هر جا که کار را به مردم سپردیم، نتایج موفقیت‌آمیز بود. اکنون نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده را در دستور کار داریم، در سمنان هزار و ۱۰۰ واحد به شکل خودمالکی نوسازی شده‌اند که برای آن‌ها تخفیفات و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. حدود ۱۰ روز پیش نیز افزایش سقف تسهیلات نوسازی در برخی از شهرها از جمله سمنان به ۲۵۰ میلیون تومان به بانک عامل ابلاغ شد. از این میزان۱۲۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ما بقی با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیانی که از فناوری‌های نوین استفاده کنند، قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: در راستای تولید مسکن از پروژه ۸۸ واحدی که شرکت بازآفرینی شهری با همراهی شهرداری و پیگیری اداره‌کل راه و شهرسازی در دست احداث دارد، بازدید کردم. با ورود به این بخش به دنبال شکل‌گیری جریان پایدار تولید و عرضه مسکن در کشور هستیم و باید بگویم از زمان فعالیت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اتفاقات بزرگی در این حوزه رقم خورده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبوری همچنین اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با استقرار دولت جدید و پیگیری بحث جهش تولید مسکن در مجلس بتوانیم در این حوزه دغدغه مردم را کاهش دهیم. با توجه به اقدام‌های خوب انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری از معاونان خود می‌خواهم که بازتعریف ویژه نسبت به پروژه‌های سمنان داشته باشند. همچنین برای ادامه احیای باغ راه‌ها و بافت‌های تاریخی روی کمک دولت حساب کنید و پیشنهاد می‌کنم در سال جاری منابع خوبی برای سمنان تخصیص دهند تا این پروژه‌ها ادامه یابند.