شناسهٔ خبر: 95158 - سرویس مسکن و شهرسازی

طرح آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد چابهار در دست اجرا / ساماندهی محله مرادآباد غربی

بازآفرینی مریوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در حوزه بازآفرینی شهری، آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد است. در این طرح احداث هزار واحد مسکونی با هدف جابجایی و اسکان هزار خانوار ساکن در پهنه مرادآباد چابهار به همراه خدمات جانبی آن تهیه شده است و بلوک‌های آپارتمانی به صورت یک طبقه ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و‌شهرسازی، سیستان و بلوچستان پهناورترین و درعین حال یکی از کم‌ تراکم‌ترین استان‌های کشور است و به دلیل شرایط ویژه و تعداد زیاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اولویت کاری شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد. حمزه امیریان مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در خصوص فعالیت‌های انجام شده در این منطقه و به خصوص چابهار توضیحاتی ارایه کرد.

امیریان با اشاره به این که سیستان و بلوچستان از نظر جمعیتی با تراکم ۱۵ نفر در هر کیلومتر مربع از کم‌ تراکم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع احداث زیربناهای حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها از هزینه بالاتری برخوردار است، به همین دلیل برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر، پاره‌ای از موسسات و ادارات دولتی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شدند و به همین دلیل دو اداره کل راه و شهرسازي در اين استان ایجاد شده است. اداره ‌کل راه و شهرسازی جنوب به مرکزیت ایرانشهر، شامل ۱۲شهرستان( ايرانشهر، چابهار، كنارك، قصرقند، نيكشهر، فنوج، دلگان، سرباز، بمپور،راسک و دشتیاری) را تحت پوشش دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به این که چابهار از شهرهای سیستان و بلوچستان و دارای بزرگترین میزان حاشیه‌نشینی در کشور به نسبت جمعیت است، در این باره توضیح داد: چابهار ۲هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت و ۱۰۶ هزار و ۷۳۹ نفر جمعیت دارد. بافت فرسوده در چهار محدوده با مساحت ۳۲۰ هکتار و ۱۲ محله حاشیه‌نشین با مساحت هزار و ۱۹۶ هکتار بافت‌های ناکارآمد این شهر را تشکیل می‌دهند.

طرح آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد چابهار

او یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا را آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد عنوان کرد و گفت: در این طرح احداث هزار واحد مسکونی با هدف جابجایی و اسکان هزار خانوار ساکن در پهنه مرادآباد چابهار به همراه خدمات جانبی آن تهیه شده است و بلوک‌های آپارتمانی به صورت یک طبقه ساخته می‌شود. برآورد سرمایه گذاری ثابت طرح، هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال است و بعد از تحویل واحدهای مورد نظر به خانوارهای هدف، باقی‌مانده واحدها بین اداره‌کل راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار طبق مفاد توافقنامه تقسیم می‌شود. جابهجایی خانه‌های محدوده ۷۰ هکتاری زیباشهر به خانه‌های بازآفرینی مرادآباد و جابهجایی ساکنان جنگولک نیز در این راستا انجام می‌شود.

پروژه ساماندهی محله مرادآباد غربی

او درباره ساخت مسکن و طرح اقدام ملی مسکن در شهر چابهار نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در سال‌های ۹۷ و۹۸، ساخت ۷ هزار و ۵۰۰  واحد برای در دستور کار شرکت بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی ایرانشهر قرار گرفت و در این زمینه فعالیت‌های مهمی انجام و در دست انجام است. او بخشی از این فعالیت‌ها را این گونه برشمرد: به کارگیری مشاور جهت مطالعات مرادآباد و چادران، برداشت محلات مرادآباد و چادران توسط پهپاد، تشکیل هیات اجرایی در دو شهرستان کنارک و چابهار و تعیین مدیر اجرایی، استقرار و تجهیز ساختمان خانه فرهنگ مرادآباد جهت هیات اجرایی (احداث از اعتبارات بازآفرینی)، انتقال اسناد طبق تفاهم‌نامه‌ها (کمب، رمین و.... ۵۵ هکتار مرادآباد) به نام شرکت بازآفرینی و تحویل هزار و ۴۰ هکتار کمب ورمین و عثمان‌آباد به بنیاد مسکن بخشی از این فعالیت‌هاست.

او ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه یا مشارکت شرکت بازآفرینی با سرمایه‌گذاران جهت احداث ۵ هزار و ۲۲۵ واحد طرح اقدام ملی سهم بازآفرینی، فراخوان ساخت ۲ هزار واحد مشارکتی بازآفرینی در مرادآباد از ۵ هزار واحد مشارکتی، تفاهم و جانمایی طرح مشارکتی چادران با بنیاد مسکن، انعقاد تفاهم‌نامه شرکت بازآفرینی با بسیج مستضعفان جهت احداث هزار و ۲۰۰ واحد ارزان قیمت برای مرادآباد، به کارگیری پیمانکار جهت آماده‌سازی معابر مرادآباد، فراخوان مشارکت شرکت بازآفرینی با سرمایه‌گذاران، تشکیل جلسات دو هفته یکبار و فراخوان و به کارگیری‌ کارگزار از دیگر فعالیت‌های انجام شده در زمینه اقدام ملی مسکن به شمار می‌رود.

بازنگری طرح جامع

امیریان یکی دیگر از اقدام‌های مهم انجام شده را بازنگری طرح جامع این منطقه برشمرد و گفت: طرح جامع مصوب قبلی بدون در نظر گرفتن قطعات مسکونی موجود و دکل برق فشار قوی طراحی و پیشنهاد شده بود که دارای ۶۸۰ معارض بود، در بازنگری این طرح ۱۲۰ تا۱۳۰ مورد ساخت ‌و ساز جدید به نقشه پایه اضافه شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، لازم به ذکر است، استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان در ناحیه جنوب شرق کشور واقع شده است . این استان هزار و ۲۱۰ کیلومتر مرز خاکی با دوکشور پاکستان و افغانستان و ۳۷۰ کیلومتر مرزآبی در کرانه های شمالی دریای عمان  دارد .از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریای عمان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان و از غرب به استان‌های هرمزگان و کرمان محدود شده است.