شناسهٔ خبر: 9525 - سرویس هوایی

وزیر راه وشهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

قطعاً ایران می‌تواند نظم امنیتی جدیدی در منطقه ایجاد کند / مذاکره با بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان برای تامین هواپیماهای دست اول / شرایط مناسب حمل و نقل مستقیم به ایران

آخوندی دولت وزیر راه و شهرسازی با تشریح نقش توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی و اینکه قطعاً ایران می‌تواند نظم امنیتی جدیدی در منطقه ایجاد کند، گفت: با بویینگ و ایرباس مذاکره کردیم و می‌توانیم توافق اولیه را عملیاتی و هواپیماهای دست اول را برای ایران تامین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بعد از توافق هسته ای، در حوزه حمل و نقل می‌توانیم حمل و نقل مستقیم به ایران داشته باشیم؛ به طور مثال کشتی هایی که در جنوب خلیج فارس پهلو می گرفتند اکنون می توانند در سواحل ایران پهلو بگیرند و به این ترتیب هزینه حمل ونقل برای ایران کاهش یابد.

وزیر راه و شهرسازی از تمام خطوط بین المللی هوایی که پروازهای خود را قطع کرده بودند، دعوت کرد که پروازهای خود را به ایران مجددا از سر بگیرند.

وی ادامه داد: ما با این توافق می توانیم به بازارهای جهانی دست یافته و سطح خدمات و امکانات خود را افزایش دهیم؛ علاوه بر این، با توافق صورت گرفته می توانیم امکان خرید مستقیم دسته اول از صادرکنندگان بزرگ در حوزه هوانوردی داشته باشیم.

براي شنيدن صوت وزير راه راه و شهرسازي در جمع خبرنگاران اينجا كليك كنيد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه کشور در حوزه هواپیماهای کوتاه برد دچار مشکل است، گفت: ما در این حوزه با دو شرکت بزرگ هوایی در فرانسه مذاکره کرده و پس از توافق می‌توانیم ناوگان هواپیماهای کوتاه برد خود را مجهز کنیم؛ با بویینگ و ایرباس نیز مذاکره داشتیم و می توانیم توافق اولیه را در ماه‌های آتی عملیاتی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هواپیماهای دست اول را برای ایران تامین می کنیم و در این راستا به نوسازی و بازسازی دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان خواهیم پرداخت.

آخوندی درباره حوزه ریلی کشور نیز گفت: ما می توانیم حداکثر توان تولید را در حوزه تامین واگن، لوکوموتیو و ریل داشته باشیم و همچنین با تولید کنندگان خارجی هم همکاری کنیم.

آخوندی گفت: با توافق هسته ای اکنون می‌توان محصولات کشاورزی و صنایع دستی را بدون ممنوعیت به آمریکا صادر کرد و به این ترتیب می توانیم اقدامات مثبتی در حوزه حوزه حمل و نقل داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خط هوایی ایران و آمریکا نیز گفت: الان برای اظهار نظر در این خصوص زود است.

وزیر راه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توافق هسته‌ای ورقی نو در تاریخ ایران است افزود : قطعاً نظام امنیت منطقه تغییر بنیادین خواهد کرد چراکه پروژه اسرائیل در منطقه که بعد از جنگ جهانی دوم تکیه گاه اصلی غرب برای تامین امنیت در منطقه بود حتما با بحران مواجه شده و خواهد شد.

وی با اشاره به بحران پروژه داعش اضافه کرد: شاید این پروژه هم از ترس مرگ اقدام به خودکشی و یا حرکت های تند کند ولی مهم نیست چراکه قطعاً ایران بعنوان لنگر ثبات منطقه با توجه به گفتگوهای مستقیمی که با قدرت های جهانی داشت حتما می تواند نظم امنیتی جدیدی در منطقه ایجاد کند که این نکته بسیار مهمی است.

آخوندی افزود: ضروري است كه رويكرد روشني در باره توسعه و امنيت منطقه داشته باشيم و بتوانيم باب گفتگو را با بازيگران اصلي منطقه براي دستيابي به ثبات و امنيت درازمدت باز كنيم. در اين صورت است كه مي توانيم از ظرفيت ژواستراتژيك ايران بهره بگيريم و از ظرفيتهاي نهفته افتصادي ايران چون ترانزيت در كنار انرژي حداكثر بهره را ببريم. لازمه اين امر توانايي ما در دستيابي به راهكارهاي حل مشكل در سطح بين المللي و افزايش ظرفيتهاي توليد ملي و ايجاد يكپارچگي و انسجام اجتماعي در درون است.