شناسهٔ خبر: 95431 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

طرح جامع بنادر شمالی بوشهر به تصویب رسید

بندر بوشهر معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح جامع بنادر شمالی بوشهر که شامل گناوه و ریگ است در هیات عامل سازمان تصویب شده و هفته آینده طرح جامع بندر دیلم به تصویب خواهد رسید

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در بازید از بندر گناوه بوشهر، اظهار داشت: طرح جامع توسعه بندر گناوه با هدف ساماندهی فعالیت‌ها در افق ۱۵ساله مصوب شده است؛ لذا بر اساس این طرح، زمینه برای فعالیت ناوگان تجاری با تناژ بالاتر و ارایه خدمات مطلوب‌تر فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه بوشهر از لحاظ حمل و نقل دریایی و تجارت یکی از استان‌های مهم ساحلی کشور است، اظهار داشت: با توجه به جایگاه بندر گناوه در کشور، امید است به واسطه توسعه بندر شرایط برای تردد کشتی‌های منطقه‌ای فراهم شود و همچنین بتوان نرخ اشتغال را در این منطقه افزایش داد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: در بنادر شمالی بوشهر و جزیره‌ خارگ پروژه‌هایی برای بهسازی و نوسازی زیربناها و روبناها در دست اجراست که خوشبختانه با وجود تحریم و شیوع ویورس کرونا، روند مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه بندر ریگ از لحاظ زیرساختی شرایط مناسبی ندارد به همین جهت طرح جامع آن مصوب شده تا توسعه این بندر در سال‌های آتی رقم بخورد، گفت: از سوی در طرح جامع بندرریگ شرایطی فراهم می‌شود تا معضل موجود برای تردد ناوگان تجاری برطرف شود و دیگر متاثر از جزر و مد و رسوب‌گذاری نباشد؛ طرح جامع این بندر در سه بازه پنج ساله است که اولویت آن ایجاد حوضچه آرامش است.

راستاد با تاکید بر اینکه طرح جامع بندر دیلم  هفته آینده در هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب خواهد رسید، خاطرنشان کرد: از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که با استفاده از توان متخصصان داخلی، بتوان شناورهای را طراحی و تولید کرد که در راستای آن سن ناوگان دریایی کاهش پیدا کند.

بهره‌برداری از اسکله‌های شناور مسافری در بنادر گناوه و دیلم 

همچنین سیاوش ارجمندزاده؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت: پروژه احداث اسکه شناور مسافری در بندر گناوه ۱۵ مردادماه و شناور مسافری بندر دیلم تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه‌ها شامل عملیات ساخت و نصب اسکلت شناور، احداث پل دسترسی و متعلقات، تسطیح اراضی، استحصال زمین و اجرای سازه حفاظتی است.

ارجمند زاده ادامه داد: پروژه احداث ساختمان گارد و سردرب بندر گناوه نیز با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار احداث می‌شود که تاکنون ۶۰ درصد اعتبار آن جذب شده و پیشرفت فیزیکی آن نیز ۷۱ درصد است.

وی اظهار داشت: این پروژه شامل احداث ساختمان به مساحت ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه، تکمیل ساختمان گیت ورودی، محوطه سازی اطراف ساختمان گارد با مساحت حدود پنج‌هزار و ۴۰۰ متربع است.

ارجمندزاده ادامه داد: پروژه تعمیر اساسی منجر به pm ابنیه برادر گناوه دیلم و داور ساحلی نیز از مرداد سال گذشته با ۵۱ میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده و قرار شده ظرف ۱۸ ماه به اتمام برسد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: این پروژه شامل تعمیرات اساسی اداره، برج کنترل و پایانه مسافربری بندر گناوه، تعمیر اساسی نهایی برج کنترل و احداث آسانسور بندر دیلم و همچنین تعمیر اساسی نهایی برج کنترل و احداث آسانسور بندر لاور ساحلی است.