شناسهٔ خبر: 95724 - سرویس جاده‌ای

اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی از آبان ۱۳۹۷ تا تیر ۱۴۰۰ در حوزه حمل و نقل جاده‌ای:

بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه احداث، تکمیل و بهره‌برداری شد

بازدید وزیر راه و شهرسازی از جاده طالقان-هشتگرد و قطعه پایانی بزرگراه همت-کرج در دوران وزارت محمد اسلامی بیش از یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه شامل بیش از ۳۰۰ کیلومتر آزادراه و یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه، احداث، تکمیل و بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با انتصاب محمد اسلامی به سمت وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۷  در بخش حمل و نقل جاده‌ای تحولاتی ایجاد شد. در طی اینمدت بیش از یکهزار  ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و بزگراه شامل بیش از ۳۰۰ کیلومتر آزادراه و یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث، تکمیل و بهره‌برداری شد.

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، اهم آزادراه‌های افتتاح شده در طی این مدت شامل احداث، تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه آبیک به چرمشهر (غدیر) به طول۱۵۷ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال به طول ۳۲ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه همت-کرج به طول ۱۴/۵ کیلومتر، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه سهند- تبریز به طول ۲۰ کیلومتر است.

همچنین مهمترین بزرگراه‌های افتتاح شده در طی این مدت نیز شامل احداث، تکمیل و بهره‌برداری از محورهای بزرگراهی استان یزد در آبان ۱۳۹۸، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به طول ۷۰ کیلومتر در تیرماه ۱۳۹۸، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب به طول ۹۷ کیلومتر در آبان ۱۳۹۹، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از بزرگراه محور بهشهر-گرگان، آزادشهر به طول ۳۸ کیلومتر در اسفند ۱۳۹۹ است.

آسفالت راه روستایی به طول بیش از ۴ هزار کیلومتر در طرح ابرار نیز بخش دیگری از تحولات حمل و نقل جاده ای در دوران وزارت محمد اسلامی است.

بنا بر این گزارش، در سال های ۹۷ تا ۹۹ طول آزادراه های کشور از ۲۴۰۱ کیلومتر به ۲۷۲۷ کیلومتر رسید. همچنین طول بزرگراه‌های کشور از ۱۸۱۲۲ کیلومتر به ۱۹۲۸۲ کیلومتر و راه روستایی آسفالته از ۱۱۰۳۱۸ به ۱۱۲۹۶۸ کیلومتر ارتقا یافت.

در بخش شناسایی و کاهش بروز مصادیق فساد با توسعه دولت الکترونیک، ۱۴ اقدام مهم انجام شد که بخشی از آنها که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای اجرایی و عملیاتی شد شاملِ استانداردسازی و تهیه شناسنامه خدمات، الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات، شناسایی اصلاح و الکترونیکی کردن مجوزهای کسب و کار، استقرار و پیاده‌سازی مرکز تبادل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی (TUIX)، ارایه خدمات در مرکز شبکه ملی اطلاعات و بر بستر GSB، مشارکت الکترونیکی با سایر دستگاه‌های اجرایی در زمینه کاهش مصادیق فساد، راه‌اندازی سامانه جامع حمل و نقل، راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی در سطح وزارتخانه و ادارات کل استانی، راه‌اندازی سامانه شفاف، استقرار سامانه‌های اطلاعاتی و تصمیم‌ساز، یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی پرتال‌های وزارت راه و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، استفاده از سامانه‌های ابلاغی در فرآیندهای خرید استعلام و مناقصات و مانیتورینگ و تحلیل داده‌ها و راه‌اندازی داشبوردهای اطلاعاتی بر روی اقدام داده‌ها به منظور افزایش زمینه‌های کنترل و نظارت است.

تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار

وزارت راه و شهرسازی همچنین به منظور اجرای مواد یک و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه لغو مجوزهای دست و پاگیر و تسریع در صدور مجوزهای ضروری در ۳ سال گذشته فعالیت‌های فراوانی را انجام داد. شناسایی و تهیه شناسنامه برای تعداد ۱۰۲ مجوز در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه، حذف ۲۰ مجوز در راستای لغو مجوزهای دست و پاگیر و کاهش تعداد مجوزها به ۸۲ مجوز، ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای ۸۲ مجوز کسب و کار در سامانه G۴B.IR درگاه کسب و کار کشور و تعامل اخذ تاییدیه از وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیگیری به منظور الکتریکی کردن مجوزهای کسب و کار در سطح ستاد وشرکت های و سازمان های تابعه بخشی از فعالیت های وزارتخانه در زمینه تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در دوران وزارت محمد اسلامی است.

در این زمینه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۱۵ مجوز ثبت شده که ۷ مورد آن الکترونیکی و تلفیقی و ۸ مورد غیرالکترونیکی است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای۱۴ خدمت ارایه کرده که ۱۰ مورد آن الکترونیکی، یک مورد غیرالکترونیکی و ۳ مورد آن غیرقابل الکترونیکی شدن است.

راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل

با انتصاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، تحولاتی در بخش سرمایه‌گذاری و تامین مالی در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل ایجاد شد. تاسیس و راه‌اندازی صندوق توسعه حمل و نقل با هدف تامین منابع مالی پایدار درآمدی برای حوزه زیرساخت حمل و نقل، بخشی از آن فعالیت‌هاست.

سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های وزارتخانه با مشارکت عمومی-خصوصی در حوزه آزادراهی با انعقاد قرارداد ۳پروژه آزادراهی کنارگذر شمالی کرج، قطعه ۳ کنارگذر شرقی اصفهان، کنارگذر غربی قم و قم- سلفچگان-راهجرد به طول ۱۵۸ کیلومتر و با برآورد تقریبی ۴۰ هزار میلیاردریال انجام شد.

همچنین از محل تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار۶ پروژه آزادراهی معادل ۲۱ هزار میلیاردریال، جذب سرمایه شده و الحاقیه و قراردادهای مربوطه نهایی و برای اجرا ابلاغ شده است.

 از طریق بند ۶ تبصره ۱۹ برای واگذاری ۱۵ پروژه بزرگراهی به بخش خصوصی مجوز ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ و کارگروه واگذاری طرح ها اخذ شد که در این حوزه قرارداد ۳پروژه جاده ای امامزاده هاشم-خمام-بندر انزلی، کنارگذر شیراز، فونت-شفت- سراوان به طول ۱۳۴ کیلومتر و به ارزش تقریبی ۶۰ هزار میلیارد ریال نهایی و برای اجرایی شدن فرآیند مرحله تاسیس شرکت پروژه در دست اقدام است.

پروژه های آزادراه تهران-شمال (منطقه ۲و۳)، آزادراه اهواز-اندیمشک، آزادراه مرند-بازرگان، آزادراه امامزاده هاشم-بندرانزلی،برای نخستین باز از طریق بازار سرمایه تامین مالی آنها به تایید رسید و گزارش آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. تامین مالی از محل بازار سرمایه برای دو پروژه آزادراه تهران- شمال و چاوس-رامسر به عنوان اولین پروژه در این حوزه در دست اقدام بوده و عملیات تامین مالی برای آزادراه تهران- شمال به مبلغ ۳ هزار میلیارد نهایی شده است.