شناسهٔ خبر: 95763 - سرویس جاده‌ای

با فرمان رییس جمهور

تونل البرز و آزادراه خرم‌آباد اراک افتتاح می‌شود

آزادراه اراک-خرم‌آباد تونل البرز و آزادراه خرم‌آباد اراک با فرمان رییس جمهور افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تونل البرز، واقع در قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و قطعات ۲ و ۳ و ۴ آزادراه اراک-خرم‌آباد با فرمان حسن روحانی، رییس جمهور افتتاح می‌شود.

تونل البرز که در انتهای قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال قرار گرفته است، بیش از ۶ کیلومتر طول دارد و بلندترین تونل آزادراهی ایران به شمار می‌رود. این تونل منطقه پیچ سرهنگ را به پل زنگوله متصل می‌کند. از اهداف احداث منطقه دوم آزادراه تهران-شمال می‌توان به کاهش ۶ کیلومتر از طول مسیر موجود جاده کرج-چالوس و تبدیل ۲۸ کیلومتر جاده عیر استاندارد به ۲۲ کیلومتر مسیر آزادراهی، کاهش ۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال، اصلاح قوس‌های موجود و تسهیل تردد، کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای، کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش استهلاک خودروها، کاهش شیب طولی مسیر از ۱۰ درصد به حداکثر ۶ درصد، افزایش ظرفیت عبور و توسعه صنایع مختلف در استان‌های شمالی نام برد. 

قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک-خرم‌آباد، پروژه دیگری است که توسط رییس جمهور افتتاح می‌شود. این قطعات ۶۷ کیلومتر طول دارند و ارزش روز آن‌ها ۵۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. این آزادراه با مشارکت بخش خصوصی و سهم ۴۰ درصدی این بخش تامین مالی و احداث شده است. 

تکمیل بخشی از کریدور ترانزیتی بندر انزلی، آستارا و نوشهر به بندر امام خمینی (ره)، روان‌سازی ترافیک عمومی به منظور پوشش تردد روزانه ۲۰ هزار وسیله نقلیه در سال اول افتتاح طرح، رفع گره‌های ترافیکی در محدوده شهرهای اراک، بروجرد و خرم‌آباد، ایجاد بستر مناسب حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و جابجایی مسافر از طریق آزادراه، کاهش آلایندگی محیط زیست، کاهش طول مسیر به میزان ۳۲ کیلومتر و کاهش زمان سفر به میزان ۴۳ دقیقه و کاهش نقاط حادثه‌خیز از جمله اهداف این طرح است.