شناسهٔ خبر: 95852 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

پسکرانه بنادر؛ محل مناسبی برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی است/ ایجاد کارخانجات صنعتی و تولیدی در پسکرانه بنادر را می‌توان قانونی کرد

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ایجاد کارخانجات تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر به عنوان یک قانون مدنظر قرار گیرد، گفت: دولت باید در زمینه انتقال صنایع به نوار ساحلی مکلف شود و بودجه لازم در این خصوص را تخصیص دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فریدون عباسی دوانی در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه‌ای صنایع، همچون فولاد در پسکرانه بنادر، اظهار داشت: در این رابطه ابتدا باید در مورد مواد اولیه تولید صحبت کنیم و ببینیم قرار است از مواد اولیه وارداتی استفاده کنیم یا مواد اولیه داخلی را به کار گیریم.

وی ادامه داد: در مورد مواد اولیه‌ای که در مورد کشور وجود دارد باید بدانیم این مواد بیشتر در نواحی خشک و کم آب قرار دارند و اگر قصد داریم کارخانجات تولیدی و صنعتی را به نوار ساحلی منتقل کنیم باید بتوانیم زیرساخت مناسب حمل و نقل از جمله خطوط ریلی مورد نیاز برای انتقال مواد اولیه به سمت نوار ساحلی جنوبی کشور را ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عین حال باید بدانیم هدف‌گذاری اصلی در مورد بخش تولید وصنعت، صادرات است یا استفاده در داخل و تامین نیاز داخلی را در اولویت قرار داده‌ایم، بیان کرد: حمل و نقل هزینه‌بر است و اگر قصد داریم صنایع جدید ایجاد کنیم باید در جانمایی خود دقت به خرج دهیم.

عباسی افزود: بازار مصرف دیگر مساله‌ای است که باید به آن توجه کنیم و بدانیم از کدام مسیر می‌توانیم به بهترین شکل ممکن صادرات و توزیع را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید انتخاب ساختگاه صنایع به درستی و بر مبنای مسائل علمی، اقتصادی و بازار مصرف انجام شود، گفت: نوار ساحلی جنوبی و به ویژه پسکرانه بنادر جنوبی محل مناسبی برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی است و می‌توان از آب دریاها استفاده کرد تا نیازی به انتقال خط تولید آب نداشته باشیم.

صنایع و تولید را به سمت نوارساحلی منتقل کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مورد صنایع آب‌بری که در مرکز کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید هزینه و فایده را محاسبه کنیم و به بهترین شکل ممکن بتوانیم از دوره مفید آنها بهره ببریم؛ اما به صورت کلی باید در راستای توسعه دریا محور گام برداریم و صنایع و تولید را به سمت نوارساحلی منتقل کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباسی با تأکید بر اینکه باید ایجاد کارخانجات تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر به عنوان یک قانون مدنظر قرار گیرد و دولت نسبت به آن مکلف شود، بیان کرد: در عین حال بودجه مورد نیاز در این رابطه اختصاص یابد تا بتوانیم از ظرفیت دریایی و بندری کشور به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و با توسعه و سرمایه گذاری، شرایط مناسبی برای حوزه تولید و صنعت فراهم کنیم.