شناسهٔ خبر: 9611 - سرویس استان‌ها

ایجاد نواحی منفصل شهری قزوین راهی برای جلوگیری از گسترش سکونت گاه های غیررسمی

حامد مانی فر ایجاد نواحی منفصل شهری در اطراف قزوین، تجربه ای موفقی است که می تواند به عنوان الگو در سطح کشور مطرح شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین،مدیرکل راه و شهرسازی با اعلام این خبر و  ضمن قدردانی از تدبیر اتخاذ شده در خصوص پیش بینی وضعیت روستاها به شکل نواحی منفصل شهری در اطراف قزوین اعلام کرد:  این سیاست می تواند در سایر نقاط شهری کشور نیز به عنوان یک الگوی موفق به اجرا درآید و با انجام پروزه های پزوهشی ویژه در این خصوص، این طرح می تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور باشد.

حامد مانی فر ، با بیان اینکه شهر قزوین با توجه گرانی قیمت زمین، رشد جمعیت روز افزون، قرار گرفتن در شریان های اصلی کشور، نزدیکی به پایتخت، وجود شهرک های صنعتی و... بر خلاف شهرهای بزرگ کشور، دچار حاشیه نشینی و ایجاد سکونت گاههای غیر رسمی نشده، افزود : یکی از اصلی ترین دلایل رخ ندادن این اتفاق علاوه بر وجود باغات سنتی در اطراف قزوین، پیش بینی و تعریف نواحی منفصل شهری در مکان های کارشناسی شده است.

  مانی فر افزود: با ایجاد این مکانها و تعریف ساز و کار شهری در این نواحی منفصل، مدیریت متمرکز شهری زیر نظر مسئولان مرکزی تعیین شده  و امکان ارائه خدمات روبنایی و عمومی به سطح قابل قبولی افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر این طرح در پیش گیری از ایجاد حاشیه نشینی در قزوین تاکید کرد: ساخت و سازهای غیراصولی در مکانهایی که به نواحی منفصل شهری تغییر وضعیت داده اند متوقف شده و توسعه  غیر مجاز و ناپایدار نیز از بین رفته است. از این رو ساخت بناها و فضاهای شهری بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان انجام شده و امکان ایجاد سکونت گاههای غیر رسمی در اطراف شهر قزوین وجود ندارد.

در جلسه  شواریعالی شهرسازی و معماری  قزوین مقرر شد برخی نواحی منفصل شهری در قزوین تثبیت شده و موقعیت آنها با همین تعریف توسعه یابد./