شناسهٔ خبر: 96230 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد:

اجرای ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در استان البرز

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است، از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری در این استان ارایه کرد.

خالقی ابتدا با بیان این که در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است، توضیح داد: از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید. پروژه بهسازی معابر و احداث سرای محله در خط ۴ حصار، احداث مدرسه حبیب ابن مظاهر در اختر آباد، احداث کلانتری نیروی انتظامی و احداث سرای محله در محله تپه قشلاق و توانمندسازی در راستای مهارت آموزی ساکنان محلات هدف از جمله پروژه‌هایی هستند که سال جاری به اتمام خواهند رسید.

وی با اشاره به این که ۹ پروژه ابلاغی سال ۹۸ که به طور میانگین پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارند از دیگر پروژه‌های در دست احداث به شمار می‌روند، افزود: احداث مرکز آموزشی و فرهنگی در چهار باغ مهدی‌آباد، بهسازی معابر کمالشهر، احداث شبکه فاضلاب نظرآباد ، احداث سرای محله در کمالشهر و ارتقا توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی در سطح استان جزو این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.

وی افزود: در سال جاری نیز ۷ پروژه روبنایی، زیربنایی و توانمندسازی با اعتبار حدودا ۴ میلیارد تومان از ردیف‌های ۰۰۴ و ۰۰۶  پیشنهاد شده است که در حال بررسی و تصویب است .

به گفته خالقی از آنجا که تمام پروژه‌های زیربنایی، روبنایی و توانمندسازی در جهت احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی و به منظور ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان انجام می شود، بنابراین همه آن‌ها به یک اندازه مهم هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز ادامه داد: از آن جا که استان البرز دارای ۱۷ شهر بوده و از این تعداد چهار شهر ( کرج، محمد شهر، کمالشهر و نظرآباد ) دارای سطح یک بازآفرینی هستند، بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی مشاور و همچنین اولویت‌بندی در ستادهای بازآفرینی استان نسبت به تعریف و اجرای پروژه‌ها اقدام می‌شود.

به گفته خالقی اجرای برنامه‌های توسعه اجتماع محلی، بهبود معیشت ساکنان و حل مسایل اجتماعی از طریق توانمندسازی و تقویت نهادها و سازمان‌های مردم‌ نهاد به موازات بهسازی و نوسازی کالبدی محله‌ها و محدوده‌های هدف و همچنین ارتقای ایمنی، پایداری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های شهری، همگی در ارتقای کیفیت زندگی مرم تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه با بیان این که مباحث مربوط به حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک است که همه ذینفعان و دستگاه‌های مرتبط باید در آن حضور یابند، تصریح کرد: بر این اساس و مطابق قانون احیا، کارگروهی تحت عنوان کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به دبیری اداره ثبت و ریاست معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل شده است و همه موارد از سوی این کارگروه پیگیری می‌شود. کنترل و پایش اراضی خصوصی و دولتی به استناد ماده ۹ قانون کاداستر و ضرورت حدنگاری و تحدید زمین‌های در معرض آسیب و شناسنامه‌دار کردن املاک و اراضی توسط اداره ثبت، افتتاح دفاترتسهیلگری، نصب و به کارگیری نیوجرسی و موانع موقت در مناطق جدید شناسایی شده، تشدید بر عدم سکونت تحت عناوین مختلف به بهانه تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای تمام مصوبات کارگروه فوق الذکر در راستای پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: در احکام برنامه ششم توسعه (با تاکید بر ماده ۵۹) وظیفه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی به تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به خصوص شهرداری‌ها با تاکید بر محوریت وزارتخانه‌های کشور و  مسکن، راه و شهرسازی تکلیف شده و همان‌طور که قانونگذار پیش‌بینی کرده است، این جریان نیاز به اقدام جامع، فرابخشی و همکاری‌های عمودی و افقی همه نهادهای متولی دارد.

خالقی ادامه داد: با آزمون و خطاهای سیاست‌های مختلف از دهه ۱۳۴۰ تاکنون مجموعه سیاست‌گذار و اجرایی حاکمیت و دولت به این نتیجه رسیده است که نوسازی مسکن (خودمالکی) اصلی‌ترین روش بازآفرینی تدریجی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به شمار می‌رود، این جریان باید توسط مشوق‌ها، تخفیفات، تسهیلات و سایر محرک‌های برنامه‌ریزی شده توسط دولت و بخش عمومی تقویت و حمایت شود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، او تصریح کرد: از جمله فعالیت‌ها‌یی که در این راستا صورت می‌گیرد می‌توان به اعطای تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن به پروانه‌های نوسازی و انشعابات در این محدوده‌ها و شناسایی و تعیین تکلیف اراضی رها شده در محدوده‌های بافت فرسوده جهت ورود به چرخه نوسازی مسکن اشاره کرد.