شناسهٔ خبر: 96507 - سرویس بنادر و دریانوردی

رییس کمیته پتروشیمی، نفت و گاز مجلس عنوان کرد:

اقتصاد «دریامحور» و حمل‌و‌نقل دریایی؛ امری حیاتی برای پویایی اقتصاد ایران/ ایجاد وابستگی اقتصادی برای سایر کشورها با رونق حمل و نقل دریایی کشور

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته پتروشیمی، نفت و گاز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد «دریامحور» و حمل‌و‌نقل دریایی؛ امری حیاتی برای پویایی اقتصاد ایران است، گفت: در صورت رفع تحریم‌ها، گشایش بزرگی برای حمل‌و‌نقل دریایی کشور اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی جدی در رابطه با اهمیت دریا در اقتصاد ایران و نیز ضرورت توجه به حمل و نقل دریایی، اظهار داشت: کشور ما از ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل دریایی برخوردار است به گونه‌ای که در شمال از طریق دریای خزر با چندین کشور در ارتباط بوده و در جنوب نیز به آب‌های آزاد جهان دسترسی دارد که این دو ظرفیت بالقوه‌ای را در حمل و نقل دریایی ایران به وجود آورده است و باید به نحو مطلوب در راستای پویایی اقتصاد ایران مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه دریایی فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است اما نیازمند اقدامات جدی‌تری هستیم که همکاری همه جانبه و تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف را می‌طلبد و در صورت رونق حمل و نقل دریایی ایران می‌توان شاهد پویایی اقتصاد کشور بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته پتروشیمی، نفت و گاز مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد دریا محور و حمل و نقل دریایی، امری حیاتی برای اقتصاد ایران است، گفت: ایران از ظرفیت دریایی و بندری بسیار بالایی برخوردار است و باید بتوانیم در بخش‌های مرتبط مختلف اعم از صنایع دریایی، کشتیرانی، کشتی سازی و...فعالیت کنیم.

جدی با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌ها، محدودیت‌های مختلفی را در اقتصاد ایران به وجود آورده که حمل و نقل دریایی نیز از آن مستثنی نیست، عنوان کرد: با برداشتن تحریم‌ها شاهد بازگشت خطوط کشتیرانی بزرگ به دایره حمل و نقل دریایی کشور خواهیم بود.

وی افزود: دریا این امکان را برای کشور فراهم می‌کند که هزینه صادرات را کاهش دهد و از طریق دریاهای آزاد صرفه اقتصادی مناسبی ایجاد خواهد شد، در عین حال از این امکان برخوردار هستیم که کالای خود را به نقاط مختلف دنیا صادر کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته پتروشیمی، نفت و گاز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رونق اقتصاد دریا محور پتانسیل بالای اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت، گفت: با توجه به تنوع فعالیت‌ها در اقتصاد دریا محور، شاهد ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف خواهیم بود که یک مساله مهم و حیاتی در بخش معیشت خانوارها است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، جدی با تاکید بر اینکه حمل و نقل دریایی یک سیاست استراتژیک است که می‌تواند بسیاری از کشورها را به ایران وابسته کند، اظهار داشت: با استفاده از این ظرفیت ویژه اقتصادی علاوه بر اینکه می‌توانیم منافع اقتصادی خود را تامین کنیم، این امکان وجود دارد که منافع اقتصادی دیگر کشورها از طریق حمل و نقل دریایی ایران تامین شود.