شناسهٔ خبر: 96695 - سرویس وزارتی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

اجرایی شدن طرح‌های کلان کشور توسط متخصصان داخلی/ تقویت سرمایه‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی برای ایجاد تحول در حمل ونقل و مسکن/ نیاز به همراهی دولت و مجلس در حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه‌ها /ضرورت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی/کیفیت ساخت وساز ارتقا می‌یابد

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی بر ضروت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: برای افزایش سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی، نیازمند تحول و اقدام جهادی،ملی و شجاعانه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز اول شهریور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حضور نمایندگان مجلس، گفت: چهار دوره خدمت برای خود متصور هستم. سربازی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن نیز حضور در فعالیت‌های سازندگی که بلافاصله بعد از دفاع مقدس در دوران فعالیت در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان یک مجموعه چند رشته‌ای در حوزه‌های مختلف فعالیت داشت شروع شد که بخشی از آنها به مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی مرتبط است. در زمان شروع بازسازی و سازندگی کشور بسیاری باور نداشتند که طرح‌های بزرگ و طرح‌های متوسط کشور توسط مجموعه‌های داخلی ساخته بشود. امام (ره) درست در زمان بازسازی‌ها اعلام کردند که ما می‌توانیم و مبتنی بر همین تفکر، طرح‌های بزرگ و کلان کشور توسط فرزندان این کشور در حوزه‌های مختلف اجرا شد.

قاسمی به بخشی از فعالیت‌های خود در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اشاره کرد و افزوذ: در بخش جاده‌ای کشور بخشی از آزادراه‌ها، اتوبان‌ها و ‌راه‌های میان‌شهری و روستایی کشور و همچنین ریلی در دوره ای که در قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت داشتم احداث شد. در بخش دریایی کشور، قبل از سازندگی که حتی طرح های کوچک توسط خارجی ها ساخته شد بعد از جنگ تمام بنادر بزرگ کشور با اعتماد و اعتقاد بر اینکه ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم و شرکت های خصوصی همکار ساخته شد از جمله بندر بزرگ شهید رجایی که امروز بیش از ۷ میلیون TEU ظرفیت کانتینری کشور را توسعه داده است.

وزیر  پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: بنادر بزرگی در منطقه عسلویه احداث شده که در برخی از زمینه‌ها جزو شاخص‌های بنادر بزرگ دنیا هستند. همچنین توسعه بندر امام خمینی برای پهلوگیری کشتی‌های سوپر پست پاناماکس احداث شد. بنادر کوچک مردمی نیز در شمال خلیح فارس ساخته شده است. در بخش هوایی نیز در توسعه فرودگاه و احداث فرودگاه ها نیز اقداماتی انجام شد.

تجربه شهرک‌سازی در قرارگاه خاتم الانبیاء

قاسمی اعلام کرد: در بخش مسکن تعداد واحدهای مسکونی بی شماری از جمله شهرک سازی توسط قرارگاه خانم الانبیاء ساخته شد.

ارتقای حمل و نقل ریلی در کشور

قاسمی تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل امروز حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر آزادراه‌ها، جاده‌های میان‌شهری و روستایی در کشور وجود دارد که متاسفانه به لحاظ نگهداری شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی کشور نیز حداکثر ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط حمل ونقل ریلی انجام می‌شود که باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران این وضعیت مناسب نیست و باید تقویت شود. زیرا بخش ریلی در همه کشورها حمل ونقل ایمن و ارزان محسوب می‌شود و با توجه به شرایط ژئوپلتیک کشور باید حمل و نقل ریلی نقش موثرتری ایفا کند. متاسفانه امروزه هم به لحاظ بستر، ناوگان و سرعت قطارها وضعیت مطلوب نیست.

وی توضیح داد: در بخش های هوایی و دریایی وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی کشور مناسب نیست. در کشور برخی از فرصت‌ها را از دست دادیم که برای بازگرداندن آن تلاش‌های بسیار زیادی لازم است و باید از فرصت‌های  باقیمانده استفاده و تحول ایجاد کنیم که اگر تحولی ایجاد نکنیم این فرصت‌ها را نیز از دست می‌دهیم. سهم حمل ونقل در GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار اندک است. این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه ایران، این سهم بیش از ۴ تا ۵ برابر است که هرگز جغرافیای طبیعی کشور ما را ندارند.

قاسمی تصریح کرد: برای افزایش سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی، نیازمند تحول و اقدام جهادی،ملی و شجاعانه  هستیم که باید در حمل و نقل کشور که جزو شاخص‌های توسعه هر کشوری است اتفاق بیفتند.

وی با اشاره به اینکه با بودجه‌های عمومی و جاری کشور حتی نمی توان یک آزادراه ساخت، گفت: باید نگاه خود را تغییر داده و به سراغ روش‌های متداول دنیا جهت حل مشکلات حمل ونقل کشور برویم و روش‌هایی همچون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخل، بخش خصوصی خارج از کشور و کشورهای خارجی و روش‌های متداول فاینانس،BOT،BOO و روش های تهاتر برویم. در عیر این صورت تحول، شدنی نیست.

قاسمی ادامه داد: در برنامه‌ای که به مجلس ارایه کرده‌ام روش‌های حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه‌ها برای حل مساله درآمد ترانزیتی کشور را توضیح دادم. این روش ها و تحقق برنامه ها نیازمند همراهی و همدلی دولت و همچنین نمایندگان مجلس است. باید برای سرمایه گذاری در این بخش، تمرکز کنیم. باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم. به جای رفتن منابع نقدینگی کشور به سراغ دلار و سکه،سرمایه گذاری درتوسعه حمل ونقل را جذاب کنیم تا به زیرساخت های کشور توجه شود.

هدایت نقدینگی کشور به سمت پروژه‌های زیربنایی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای این روش‌ها نیازمند همدلی دولت و مجلس است، اظهار داشت: باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ کنیم تا به جای آنکه نقدینگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب‌تر کردن پروژه‌های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در دوره‌ای که در وزارت نفت بودم و ریاست یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی دنیا را برعهده داشتم با یکی از شرکت‌های بزرگ مذاکره کردیم. در آن زمان کره جنوبی خرید نفت از ایران را قطع کرده بود. من به این کشور رفتم و در دیداری که با رئیس جمهور کره داشتم گفتم شیر یک طرفه فایده ندارد. گفتم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالاهای کره‌ای را ایران خریداری می‌کند نهایتاً متقاعد شدند که خرید نفت از ایران را از سر بگیرند.

قاسمی تصریح کرد: همه هستی‌ام را می‌گذارم تا جواب رفقای شهیدم و اعتماد رئیس جمهور را بدهم تا شرایط حمل و نقل تغییر یابد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره مشکلات بخش مسکن نیز ضمن اعلام این مطلب که مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و خواسته رئیس جمهور، مردم و نمایندگان تغییر شرایط است، گفت سهم مسکن از سبد هزینه خانوار از ۳۷ به ۶۰ درصد افزایش یافته که این موضوع، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. ۳۷ درصد مردم اجاره نشین هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه مسئله مسکن سه موضوع اصلی دارد در بیان آنها اعلام کرد: نخست آنکه باید در رفع مشکل زمین تلاش کنیم. ۵۰ درصد هزینه مسکن به زمین اختصاص دارد. هم اکنون یک میلیارد مترمربع زمین در اطراف شهرها وجود دارد که با استفاده از قانون جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم به تصویب رسید می‌توان اراضی دولتی اطراف شهرها را به ساخت مسکن اختصاص داد. مساله دوم نیز هزینه ساخت است. این روزها بسیاری از مردم امکان پرداخت حتی هزینه ساخت مسکن را هم ندارند. روش تهاتر اراضی دولت با سازندگان مسکن می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

وی مسئله سوم مسکن را حل مشکل نقدینگی بخش مسکن عنوان کرد و گفت: در سال ۸۸ حدود ۱۷ درصد تسهیلات بانک‌ها، وام مسکن بود اما در سال قبل به کمتر از ۵ درصد رسیده بود.

شورای عالی مسکن احیا می‌شود

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقدام نهضت ملی مسکن، یک اقدام فرا وزارتخانه‌ای است،تاکید کرد: با ورود بنده به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی مسکن مجدداً احیا می‌شود تا سهم مسکن از یک وزارتخانه به کل مجموعه دولت منتقل شود.

قاسمی با اشاره به اینکه سن ازدواج بالا رفته و یکی از عوامل آن مسئله مسکن است، بر رفع محرومیت زدایی تاکید کرد.

احداث ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی

وی با اشاره به اینکه خود از روستاهای محروم کشور است و تقریبا به تمامی مناطق محروم کشور سفر کرده،توضیح داد: مردم حق دارند از نداشتن یک راه مطمئن نگران باشند. ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود. در بسیاری از روستاها مردم راه ندارند که بتوانند مریض یا زنان زائو را به بیمارستان برسانند.

وی تاکید کرد: از مجلس می‌خواهم تا کمک کند این فقر را در بخش راه و مسکن یک بار برای همیشه تمام کنیم. از وضعیت کشور در حوزه محرومیت زدایی هیچکدام از مسئولان کشور راضی نیستند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند کاستی‌ها زیاد است اما ظرفیت‌ها هم زیاد است که باید استفاده شود.

اصلاح ساختار در وزارت راه و شهرسازی

قاسمی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نیاز به اصلاح ساختار دارد گفت: استفاده از افراد جهادی، انقلابی و دست پاک در دستور کار است. امضاهای طلایی با ایجاد سامانه‌ها حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: از نخبگان و مراکز تحقیقاتی برای حل مشکل کیفیت پائین ساخت مسکن و راه‌ها استفاده خواهیم کرد. تمرکز زدایی در مقررات را پیگیری می‌کنم؛ بازنگری در طرح‌های هادی روستایی و طرح‌های جامع شهری از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

پیگیری مسکن ایثارگران

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مشکلات ایثارگران در تامین مسکن اشاره کرد و گفت: در نشست‌هایی که با نمایندگان داشتیم یکی از خانم‌های نماینده به من گفت یک ایثارگر ۷۰ درصد که در یک کارخانه کار می‌کند در همانجا هم زندگی می‌کند و مسکن ندارد. با جدیت موضوع مسکن ایثارگران را پیگیری خواهم کرد و در خصوص مسکن ایثارگران برنامه‌هایی تدوین شده است.