شناسهٔ خبر: 96728 - سرویس استان‌ها

توسط رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان صورت گرفت؛

تشریح فعالیتهای راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان بیجار

آغاز عملیات روکش آسفالت گرم محور ترانزیتی شهرستان  زهک - پایانه مرزی میلک به طول 7 کیلومتر به مناسبت هفته دولت سعید بسطامی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بیجار در نشست خبری با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی به تشریح برنامه ها و فعالیتهای حوزه راهداری و حمل و نقل در این شهرستان پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(کردستان)، بسطامی با بیان اینکه شهرستان بیجار ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۳۷۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد، اظهار داشت: شش محور شریانی در بیجار شامل سه محور اصلی بیجار- دیواندره، بیجار- زنجان و بیجار- همدان و سه محور فرعی بیجار- تکاب، بیجار- قروه و بیجار- قیدار هستند که نگه‌داری از جاده‌ها هزینه‌بردار است و با افزایش طول جاده‌ها در سال‌های اخیر دستگاه و ماشین آلات جدیدی به ما اختصاص ندادند.

بسطامی به فعالیتهای امسال راهداری در بیجار اشاره و بیان داشت: در محور بیجار- دیواندره، بیجار- تکاب و بیجار-همدان به ترتیب حدود ۴۵، ۶۳ و ۳۰ کیلومتر شانه‌سازی، احیای قنو و ترمیم و تسطیح انجام شد و برنامه آینده ما ترمیم و تسطیح شانه جاده حدود ۵۵ کیلومتر در جاده بیجار- زنجان است.

وی در خصوص حادثه‌خیزترین جاده در شهرستان عنوان کرد: طی استعلامی که از پلیس راه گرفتیم پرحادثه ترین جاده، جاده بیجار- تکاب است و پرترددترین جاده بیجار- زنجان است، در جاده بیجار- تکاب سه پیچ خطرناک را شناسایی کردیم و یکی از این محل‌های حادثه خیز در گردنه صلوات‌آباد اصلاح شد؛ یکی دیگر از این محل‌ها، اتصال راه روستایی علی آباد و آب‌باریک به جاده اصلی بود که دید کافی در این مکان وجود نداشت که این محل با برداشت خاک با فعالیت حدود ۴۰ روزه اصلاح شد.

 نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه هر کیلومتر آسفالت و قیرپاشی

رییس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان بیجار با اشاره به هزینه آسفالت راه روستایی، بیان کرد: در حال حاضر ۵۵ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم؛ هزینه آسفالت و قیرپاشی برای هر کیلومتر حدود ۹۵۰ میلیون تومان است و تا زمانی که اعتباری نباشد قادر به انجام آسفالت راه روستایی نیستیم.

وی افزود: در شهرستان بیجار از هزار کیلومتر راه روستایی حدود ۴۷۰ کیلومتر آسفالت است که نسبت به سرانه آسفالت استان کردستان که ۵۳ درصد است هفت درصد پایین‌تر است؛ آسفالت راه‌های روستایی حسین آباد گرگان و آغبلاغ انجام شد و تا چند روز دیگر آسفالت راه روستایی شریف‌کندی شروع خواهد شد و آسفالت راه روستاهای زیوه و چالاب نیز پس از آن امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، دهیاران روستاها به ما مراجعه می‌کنند و انتظار آسفالت شدن راه روستای خود را دارند؛ متوسط هزینه زیرسازی و آسفالت جاده روستایی به ازای هر کیلومتر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و برای انجام آسفالت نیاز به اعتبارات داریم؛ امسال قول‌هایی داده شده که ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه راه روستایی به استان کردستان تزریق می‌شود اما معمولاً اعتباری که در عمل اختصاص داده می‌شود از مقدار وعده داده شده کمتر است.

بسطامی به تشریح حمل و نقل جاده‌ای در بیجار پرداخت و بیان کرد: حدود شش میلیون تن حمل خاک آهن در سال از معادن حسن‌آباد در شهرستان وجود دارد؛ حدود ۱۴ شرکت باربری در پایانه شرکت سیمان فعال هستند و سه شرکت مسافربری در شهر بیجار و سه شرکت حمل و نقل در حسن‌آباد یاسوکند و در مجموع ۲۰ شرکت زیر نظر سازمان راهداری مشغول به کار هستند و هر هفته بازدیدهایی از این شرکت‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بیجار اظهار داشت: حمل و نقل در شهرستان بیجار به دلیل معادن حسن‌آباد یاسوکند، پایانه شرکت سیمان و تولید گندم از نظر درجه بندی سازمان راهداری جزو شهرهای درجه یک ایران است