شناسهٔ خبر: 97249 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

اطلاعات مکانیابی ساخت‌وساز یک میلیون واحد مسکونی در اختیار اجرای طرح جهش تولید مسکن قرار می‌گیرد/راهکارهای افزایش بهره‌وری در تولید انبوه مسکن

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام راهکارهای افزایش بهره‌وری در تولید انبوه مسکن از آمادگی آن مرکز برای مشارکت در اجرای طرح جهش تولید، خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح الزامات و راهکارهای اجرای طرح جهش تولید مسکن، روش‌های همکاری مرکز را برای اجرای نهصت ملی مسکن، برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه قانون جهش تولید و عرضه مسکن به تایید مجلس رسید و مشخصا دولت سیزدهم با تاکید رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، انبوه‌سازی را در برنامه خود قرار داده است گفت: مرکز تحقیقات بالغ بر ۴۰ سال فعالیت‌های تحقیقاتی مفصلی راجع به موضوع ساختمان و مسکن انجام داده است و تعداد زیادی از آزمایشگاه‌های تخصصی سازه، انرژی، بتن، اکوستیک، ژئوتکنیک، آتش و سایر موارد در مرکز وجود دارد که این فعالیت‌ها و مطالعات می‌تواند در خدمت ساخت‌وساز گسترده قرار بگیرد.

وی بر نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر کیفی‌سازی و ارایه راهکارهای مناسب برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها در نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: یکی از نگرانی‌ها در ساخت انبوه مسکن این است که اگر سرعت در اجرا افزایش یابد کیفیت فدای سرعت خواهد شد و از عمر مفید ساختمان کاسته می‌شود. به همین دلیل نیز مرکز اعلام آمادگی کرده است تا در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف همکاری‌های لازم را برای افزایش بهره‌وری در سرمایه‌گذاری  عظیمی که در موضوع تولید انبوه مسکن در دستور کاراست، داشته باشد.

شکرچی‌زاده جزئیات پیشنهادهای مرکز را برای کیفی‌سازی و سرعت‌دهی به تولید انبوه مسکن برشمرد و توضیح داد: شناسایی و تایید فناوری‌های نوین ساختمانی از وظایف مرکز است که تاکنون حدود ۶۰۰ فناوری نوین توسط مرکز تایید و به جامعه مهندسی ارایه شده است. با توجه به تجربیاتی که مرکز تحقیقات دراین خصوص دارد، می‌توان فناوری‌های نوین ساختمانی را که سبب سریع‌سازی، ارزان‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود در نهضت ملی تولید مسکن به کار برد.

وی بر کیفی‌سازی مصالح مصرفی در صنعت ساختمان تاکیدکرد و افزود: برای تعداد انبوه ساختمان، مصالح فراوان ساختمانی نیاز است و در مسکن مهر شاهد بودیم که مصالح مصرفی در حد استاندارد نبود و در تعدادی پروژه‌های مسکن مهر مشکلاتی ایجاد شد. با توجه به اینکه مرکز تحقیقات گواهینامه فنی برای محصولات ساختمانی صادر می‌کند می‌تواند طبق برنامه‌ریزی مشخصی پایش مستمری را برای کنترل مصالح تولیدی و مورد مصرف برای ساختمان‌ها انجام بدهد.

شکرچی‌زاده همچنین از آمادگی مرکز تحقیقات برای تهیه اطلاعات فناوری‌ها و روش‌های نوین خبر داد و گفت: برخی از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود در حوزه ساختمان و مسکن که نیاز به بازنگری داشته باشند، مرکز تحقیقات آمادگی لازم را برای بازنگری دارد. همچنین درحوزه معماری و شهرسازی نیز با تکیه بر مستندات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌توان در انتخاب نما، سیما و منظر مجتمع‌های جدیدی که احداث می‌شود دستورالعمل‌های قابل اجرایی توسط مرکز تحقیقات تهیه شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در مورد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران در موضوع تهیه نقش گسل‌ها، فرونشست و مسیل‌ها و مکانیابی مناسب برای ساخت‌وساز، مرکز تحقیقات می‌تواند با توجه به اطلاعاتی که در سال‌های متعدد جمع‌آوری وتدوین کرده است، اطلاعات مکانیابی مناسب برای ساخت‌وساز یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار اجرای طرح جهش تولید قرار بدهد.

وی یادآور شد: در اجرای طرح مسکن مهر برخی از مکانیابی‌ها دچار مشکل بود که یا در مسیل‌ها و پهنه پرخطر گسل‌ها احداث شده بود که با ارایه اطلاعات صحیح می‌توان جلوی تکرار اشتباهات را گرفت.

وی توضیح داد: در خصوص صنعتی‌سازی، موضوع مبحث ۱۱ مقررات ملی و کنترل ساختمان که به تصویب شورای تدوین رسید و در مرحله ابلاغ است، بسیاری از اقدامات برای کاهش هدررفت مصالح نازک‌کاری، روش های مشخص برای صنعتی‌سازی در آن مبحث قابل استفاده است.

شکرچی‌زاده آمادگی دیگر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را بازنگری طرح جامع مسکن عنوان کرد و گفت: در قانون جهش تولید مسکن بر بازنگری طرح جامع مسکن تاکید شده است. در این باره مرکز تحقیقات تجارب فراوانی دارد که می‌تواند در همکاری با سایر معاونت‌های وزارتخانه به ویژه معاونت مسکن و ساختمان این بازنگری را انجام بدهد. مرکز در تدوین طرح جامع مسکن در سنوات گذشته موثر عمل کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از دیگر راهکارهای مرکز تحقیقات را برای تولید انبوه مسکن، پیاده‌سازی روش BIM برشمرد و افزود: مرکز در خصوص مدلسازی اطلاعات ساختمانی تجارب خوبی دارد. همچنین نرم‌افزارهای مناسبی برای اجرای این روش وجود دارد که می‌تواند برای سرعت، بهبود کیفیت و مدیریت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار بگیرد.