شناسهٔ خبر: 9732 - سرویس مسکن و شهرسازی

حناچی در اختتامیه سمینار برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی:

پیگیری برای لحاظ ایجاد شهرهای هوشمند در برنامه ششم توسعه/ سامانه اطلاعاتی جمعیتی شهرهای میانی و کوچک باید تقویت شود

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در تلاش هستیم در قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد شهرهای هوشمند دیده شود، بر لزوم تقویت سامانه اطلاعاتی جمعیتی شهرهای میانی و کوچک تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اختتامیه سمینار «برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی» روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این مراسم پیروز حناچی دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه جهان به سرعت در حال تغییر است گفت: طی دو دهه اخیر تغییر و تحولات گسترده‌ای در حوزه فناوری اطلاعات در دنیا رخ داد که امروزه با سرعت بیشتری در جریان است. متاسفانه سرعت تحولات فناوری اطلاعات در مدیریت شهرها که یکی از عوامل توسعه است در ایران کندتر از برخی کشورهای پیشرفته بود.

وی ادامه داد: اگرچه نتوانستیم همگام با دنیا در حوزه فناوری پیش برویم اما تلاش داریم تا مدیریت شهرها را با الگوهای استاندارد جهانی همگام کنیم. در این بین وظیفه دولت و حکومت تامین زیرساخت ها برای ایجاد شهر هوشمند خواهد بود و این برنامه آغازی برای هماهنگی سازمان‌های اجرایی مختلف است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: زمانی برنامه‌های سه بُعدی را از موضوعات دست‌نیافتنی تلقی می‌کردیم اما امروز مشاهده می‌کنیم این خدمات به راحتی در دسترس جامعه قرار دارد که مصداق آن ارائه خدمات دولتی از طریق تلفن همراه است.

حناچی با بیان اینکه نتایج حاصل از این همایش در جلسه هفته آینده شورایعالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: در تلاش هستیم در قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد شهرهای هوشمند دیده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه الگویی توسط متخصصان به منظور اجرای کاربردی شهرهای هوشمند توسط شهرداری‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری سازمان ثبت اسناد و وزارت کشور این حوزه توسعه یابد. هم اکنون وضعیت سامانه‌های بانک اطلاعاتی جمعیتی در کلانشهرهای بزرگ تقریبا مناسب است اما این سامانه ها در شهرهای با جمعیت متوسط و کوچک باید تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری در ۱۰ سال گذشته وضعیت خوبی نداشته است و در صدد بازگشت کامل اختیاراتی که در گذشته از این سازمان سلب شده هستیم گفت: سازمان جغرافیایی ارتش، سازمان امور اراضی کشور و سازمان ملی زمین و مسکن تجربیات مناسبی در حوزه سامانه‌های بانک اطلاعاتی داشتند که امید است این هماهنگی بین سازمان های مختلف ایجاد شود./