شناسهٔ خبر: 97326 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه‌گذاری‌شرکت عمران شهرهای جدید در امور زیربنایی و روبنایی، مالیات قطعی منظور خواهد شد

ساخت و ساز ـ مسکن* ـ شهر جدید ـ پرند معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در ششم شهریورماه، سرمایه‌گذاری شرکت عمران شهرهای جدید در ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی، مذهبی و نظایر آن به حساب مالیات قطعی شده شرکت منظور خواهد شد.

حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: مطابق تبصره ذیل ماده ۵قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب ۱۳۸۰ «سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت برای ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی، مذهبی به حساب مالیات‌های قطعی شده شرکت منظور خواهد شد». متأسفانه رئیس کل وقت سازمان امور مالیاتی کشور در برداشتی اشتباه به استناد ماده ۲۷۳ قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم، در تاریخ۲ آذرماه ۱۳۹۲ بخشنامه‌ای صادر کرد که متضمن اعلام فسخ تبصره ماده ۵ قانون یاد شده است.

طاهرخانی ادامه داد: با توجه به آثار منفی جریان پیش گفته و با تلاش بی‌وقفه شرکت در سال ۱۳۹۷، هیأت وزیران به منظور رفع اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی، شهرهای جدید را محق دانست و مصوبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ را دائر بر اجرای تبصره یاد شده صادر کرد. اما مجدداً طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال مصوبه هیأت وزیران مطرح شد و هیأت عمومی دیوان در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۹ رأی به ابطال مصوبه هیأت وزیران داد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، توضیح داد: با توجه به تبعات رأی اول هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که می‌توانست موجبات اختلال در ساخت فضاهای مورد نیاز و خدمات روبنایی شهرهای جدید به خصوص سایت‌های مسکن مهر را ایجاد کند، مجدد شرکت عمران شهرهای جدید اقدام به اعتراض به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری کرد و با ارائه دفاعیات مستند و مستدل در جلسات رسیدگی به موضوع، نهایتاً هیأت‌عمومی دیوان با قبول حقانیت شرکت، ضمن ابطال رأی پیشین خود، نظر و تصمیم صریح خود را به ابقاء تبصره ذیل ماده ۵ قانون ایجاد شهرهای جدید و تصویب نامه هیأت وزیران اعلام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بی‌شک این رأی فرصت و ظرفیت مناسبی برای سرعت بخشیدن به عمران و آبادانی شهرهای جدید و جبران سرانه‌های شهری را مهیا خواهد کرد و نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های تولید مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم خواهد داشت.