شناسهٔ خبر: 9746 - سرویس مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در بازديد از آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان:

انتخاب مهندسان ناظر رقابتی‌ می‌شود/ افزايش طول عمر ساختمان‌ها در اولويت قرار دارد/ حق انتخاب مهندسان ناظر به مالكان و كارفرمايان تفويض می‌شود

وزیر راه وشهرسازی آزمون ورود به حرفه نظام مهندسي ساختمان صبح امروز (اول مردادماه) با تاكيد عباس آخوندي بر تفويض حق انتخاب مهندسان ساختماني به مالكان و كارفرمايان و در اولويت قرارگرفتن افزايش كيفيت ساختمان‌ها به عنوان سرمايه ملي در وزارت راه و شهرسازي در محل پرديس دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، آزمون ورود به حرفه نظام مهندسي ساختمان صبح امروز یکم مردادماه با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، حامد مظاهريان معاون امور مسكن و ساختمان، منوچهر شيباني اصل مديركل سازمان‌هاي مهندسي و تشكل هاي حرفه‌اي، مهدي موذني رئيس شوراي مركزي نظام كارداني و استادان دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.

عباس آخوندي در اين بازديد و در نشستي كه به همين منظور برگزار شد با تاكيد بر اهميت دانش مهندسي و رفع مشكلاتي كه امروزه مردم در حوزه ساختمان‌ها با آن مواجهند، گفت: شاهد برگزاري آزمون سازمان نظام مهندسي و رقابت ۱۶۳ هزار نفر در ۸۹ حوزه امتحانی هستيم كه ۲۶ هزار نفر از متقاضيان در استان تهران و بقيه در ساير استان‌هاي كشور با هم رقابت مي‌‌کنند. با توجه به اينكه ساختمان بزرگترين سرمايه ملي محسوب می‌شود چون حدود ۳۰ درصد از سرمايه‌گذاري‌ها را به خود اختصاص داده بايد تدابيري بينديشيم و در اجرا به گونه‌اي عمل كنيم تا عمر ساختمان‌ها در كشور افزايش دهيم.

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر ارتقاي دانش و استفاده توامان از فناوري‌هاي روز براي مهندسان به ۳۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسي كشور اشاره كرد و گفت: مباحث نظام ارجاع كار و نظام تاييد كيفيت ساختمان و صلاحيت مهندسان از جمله بحث‌هاي مهمي هستند كه در آينده بنا داريم شيوه‌هايش را تغيير دهيم. در ارجاع كار، بحث آزادي حق انتخاب مالكان و كارفرمايان مطرح است كه متاسفانه اين آزادي انتخاب وجود ندارد و در تلاش هستيم اين اطمينان را به مالكان و كارفرمايان بدهيم تا خود بتوانند مهندسان ناظر بر ساختمان را كه هم‌اكنون توسط سازمان‌هاي نظام مهندسي و به صورت اجباري تعيين مي شوند انتخاب كنند.

به گفته آخوندي مشكلات عمده‌اي كه همواره كيفيت ساختمان‌ها را تحت الشعاع خود قرار مي‌داده بحث فقدان امكان رقابت بود تا مالكان و كارفرمايان بتوانند خود مهندسان را انتخاب كنند كه در برنامه‌هاي آتي وزارت راه و شهرسازي سر و سامان دادن به اين مورد نيز در دستور كار قرار دارد.

آخوندي ادامه داد: مهندسان بايد بتوانند به صورت رقابتي و بر اساس كيفيتي كه در كار ارايه مي كنند شانس بهتري نيز در گرفتن كار كسب كنند كه اين مساله مورد بازنگري قرار دارد و به زودي نيز ابلاغ مي‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهندسان بايد بتوانند با بهره‌گيري از فناوري هاي جديد در حوزه مهندسي و بر مبناي رقابت كارهاي خود را ارايه كنند كه در فعاليت‌هاي مهندسي افزايش طول عمر ساختمان ها را به عنوان سرمايه ملي در اولويت قرار دهند./