به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان) ایوب کرد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی تخریب راهها اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است و کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت فراوانی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد.
وی ادامه داد: مهمترین ویژگی سامانه توزین در حال حرکت کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف است که این امر مزایایی چون جلوگیری از اتلاف زمان، صرفهجویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد و استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را شناسایی کرده و به طور هوشمند به اطلاع پلیس راه می رساند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین، شناسایی وسایل فاقد بارنامه، مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حمل و نقل بار برای برنامهریزی و مدیریت از دیگر مزایای این سامانه است.
کرد با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۶۵ سامانه تورین در حال حرکت را در کشور در دست اجرا دارد که یکی از آنها در محور زاهدان - خاش مراحل نصب نهایی را می گذارند، گفت: سامانه نرمافزاری توزین در حال حرکت به نحوی طراحی شده است که امکان دریافت اطلاعات از پردازنده و همچین تشخیص و خواندن پلاک خودروهای عبوری در آن فراهم شده و اطلاعات به نخستین پاسگاه پلیس راه و به موازات آن به سامانه جامع ITS ارسال می شود و تمامی نهاد های مسئول امکان دسترسی و اقدام در خصوص تخلفات ثبت شده را دارند.