شناسهٔ خبر: 97555 - سرویس مسکن و شهرسازی

طی مصوبه ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

طرح جامع شهر زنجان ابلاغ شد

  هشتمین جلسه شورایعالی شهر سازی و معماری ایران درسال جاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه‌ای به استاندار زنجان، طرح جامع شهر زنجان را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه‌ای به استاندار زنجان، طرح جامع شهر زنجان را ابلاغ کرد.

متن مصوبه بدین شرح است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ پیرو صورتجلسه مورخ ۹ تیر ۱۴۰۰ کمیته فنی شماری یک و صورتجلسه مورخ ۲۳ تیر ۱۴۰۰ کمیته فنی منتخب شورای‌عالی، طرح جامع شهر زنجان مصوب جلسه مورخ ۵ بهمن ۱۳۹۹شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

سقف جمعیت و افق طرح

۱- مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص جمعیت شهر معادل ۵۰۸۷۲۲ نفر برای افق سال ۱۴۱۰ مورد تایید قرار گرفت.

محدوده شهر و کاربری اراضی آن

۲- خط محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۵ بهمن ۱۳۹۹  با یک مورد اصلاح مورد تایید قرار گرفت. در قسمت جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی شهر، خط محدوده بر لبه داخلی خط حریم رودخانه (بر اساس آخرین استعلام از آب منطقه‌ای) منطبق شود به نحوی که حریم و بستر رودخانه در این قسمت‌ها خارج از محدوده شهر قرار گیرد.

۳- صمن تثبیت کلیه باغات واقع در جنوب شهر در داخل محدوده تحت کاربری "باغات و کشاورزی" همسو با رویه ملاک عمل فعلی، ضوابط احداث بنا در اجرای ماده ۱۴ قانون زمین شهری به شرح پیوست (به عنوان ضوابط اختصاصی شهر زنجان) مورد تایید قرار گرفت.

۴- حرائم تدقیق شده گسل‌های موجود در اسناد طرح، تحت کاربری حریم لحاظ و از پیشنهاد هرگونه کاربری بر روی آن پرهیز شود. همچنین ضوابط احداث بنا در آنها به مصوبه شورای عالی مورخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ( ضوابط ساخت و ساز درپهنه گسلی ) مستند و ارجاع شود. بدیهی است به استناد مصوبه مذکور لازم است نسبت به مقاوم سازی و نوسازی بیمارستان ها و مدارس و سایر ساختمانها با اهمیت خیلی زیاد (درصورت وقوع در پهنه گسلی) تحت نظارت استانداری زنجان در اسرع وقت اقدام شود.

۵- حریم مسیل زنجانرود بر اساس آخرین اعلام نظر آب منطقه‌ای ( نامه شماره ۱۰ / ۷۱/ ۱۱۵۹۸ /۱۳ مورخ ۸مهر ۱۳۹۹ ) در اسناد اعمال شود.

۶- با تغییرکاربری اراضی موسوم به باغ هاشمی‌نژاد ضلع جنوب‌غربی میدان ولیعصر، مطابق صورتجلسه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۱۹ مهر ۱۳۹۹  و مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورخ ۵ بهمن ۱۳۹۹ موافقت شد. 

۷- به جهت تعیین تکلیف ساکنین درمحدوده بافت تاریخی (خارج ازمحدوده بازار- شیت بازار) و پرهیز از استعلامات موردی ضوابط و مقررات احداث بنا در محدوده بافت تاریخی حداکثر ظرف مدت ۶ ماه توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دسی تدوین و به مراجع ذیربط استانی ابلاغ شود.

۸- مطالعات پدافند غیرعامل در انطباق با دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی و پس از تایید نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اسناد طرح، لحاظ شود.

۹- با عنایت به گزارش ارایه شده توسط وزارت کشور در خصوص پدیده ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده شهر زنجان (اغلب توسط دستگاه‌های نظارتی- امنیتی، نظامی و انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان)، مقرر می‌شود اراضی مورد اشاره در مکاتبه وزارت کشور به صورت ستاره‌دار در نقشه کاربری اراضی طرح جامع مشخص و اقدامات لازم جهت انطباق فرآیند احداث بنا در آنها با موازین قانونی توسط استانداری زنجان در دستور کار و پیگیری جدی قرار گیرد.

حمل و نقل و ترافیک:

۱۰- ضمن ارایه سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر، شامل محورهای اصلی، ایستگاه‌ها و پایانه‌های اصلی -فرعی و تبادلی، مقرر شد اراضی تحت مالکیت راه‌آهن جمهوری اسلامی واقع در جنوب‌شهر،  تحت کاربری «حمل و نقل و انبارداری»و به عنوان هاب مرکزی TOD شهر در سند مذکور لحاظ شود.

۱۱- با توجه به موقعیت مکانی ایستگاه راه‌آهن در حوزه میانی بافت تاریخی شهر زنجان و باغات پیوسته حاشبه زنجانرود، طرح موضعی ساماندهی معابری در محدوده مذکور با نگاه یکپارچه به موضوع مدیریت ترافیک، جهت حفظ ارزش‌های تاریخی و طبیعی شهر زنجان و تکمیل نقش ایستگاه راه‌آهن در پیوند با حوزه تاریخی شهر با تاکید بر غلبه حمل و نقل سبز ( پیاده، دوچرخه و حمل و نقل همگانی) و همچنین اتصال مستقیم حمل و نقل همگانی و غیرموتوری محور سعدی به ایستگاه راه‌آهن زنجان در  دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

۱۲- مسیرپیشنهادی کمربندی شمالی شهر، با اعمال اصلاحات در بخش های سه گانه به شرح زیرپس از تائید معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

در سکانس اول در سمت شمال‌شرقی شهر: مسیر پیشنهادی در مصوبه مرجع استانی به نحوی اصلاح شود که مسیر کمربندی و محل اتصال آن به آزاد راه تهران تبریز در شرق شهر، حداکثر نزدیکی با خط محدوده شهر را داشته باشد(با رعایت ملاحظات فنی مربوط ). 

تبصره- با عنایت به اینکه به تبع احداث کمربندی مذکور، اراضی حد فاصل مسیر کمربندی و خط محدوده شهر در این قسمت  به شدت در معرض تقاضاهای توسعه شهری قرار خواهند گرفت، مقرر شد با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استان، طرح ویژه متضمن حفاظت و صیانت از اراضی مذکور به عنوان منابع و ذخایر استراتژیک زمین شهری تهیه و به تصویب مراجع قانونی ذیربط رسانده شود،

در سکانس دوم در سمت شمالی شهر: مسیر پیشنهادی در حداکثر انطباق با خطر محدوده شهر و در خارج از عرصه آثار ثبتی ملی واقع در تپه گرده‌داغ (تپه موسوم به صداوسیما) اصلاح شود.

در سکانس سوم در شمال‌غرب و غرب شهر: مسیر کمربندی در حدفاصل جاده فرودگاه و آزادراه تهران-تبریز با رعایت ملاحظات فنی به نحوی اصلاح شود که حداکثر انطباق را با خط محدوده شهر داشته باشند.

سند پهنه‌بندی حریم شهر

 سند پهنه‌بندی حریم شهر در انطباق با مصوبه مورخ ۱۸بهمن ۱۳۹۵شورای‌عالی در محورهای زیر اصلاح شود:

۱۳- صرفا کاربری‌های بزرگ‌مقیاس موجود که با طی فرآیند قانونی لازم مصوب شده‌اند با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان در سند لحاظ و سایر عرصه‌ها در مقیاس پهنه‌‌ای ارایه شوند.

۱۴- عرصه‌های مربوط به آبخوان شهر تحت پهنه‌ حفاظت آبخوان تثبیت و ضوابط استقرار فعالیت در آنها به نحوی ارایه شود که احتمال هرگونه آلودگی در عصه مذکور منتفی شود.

۱۵- در حرایم خطوط نفت و انرژی از درج هرگونه کاربری معارض (اعم از ورزشی و اداری و مسکونی پیشنهادی خودداری شود.

۱۶- باغشهرهای واقع در حریم شهر که اکثریت قریب به اتفاق بدون طی فرآیند قانونی لازم شکل گرفته تحت پهنه‌ باغ در حریم شهر، لحاظ و ضوابط تفکیک و احداث بنا  در آنها دقیقا مطابق ضوابط ملاک‌عمل وزارت جهادکشاورزی و منطبق با قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و همچنین قانون جلوگیری از خردشدن اراضی زراعی تبیین و ارایه شود.

۱۷- با عنایت به پیشنهاد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی طی نامه ۳۴۴۹۴ / ۲۱/ص  مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ و با درنظر گرفتن نقش ایستگاه راه‌آهن زنجان (غالبا مسافری) و خروج فعالیت‌های باری آن به ایستگاه بناب، وجود طرح اتصال راه‌آهن زنجان-تبریز به محور همدان-سنندج از طریق بیجار و شروع آن از ایستگاه بناب و همچنین وجود اراضی کشاورزی گسترده در محدوده ایستگاه راه‌آهن بناب مقرر شد لجستیک پارک کشاورزی زنجان (مصوب در سند آمایش لجستیک کشور) در مجاور ایستگاه بناب (که امکان ارایه خدمات بین‌المللی نیز در آن فراهم است) مکانیابی شود.

۱۸- ضمن تایید رویکرد استان مبنی بر ضرورت نظارت بر رشد و توسعه کالبدی روستاهای واقع در حریم با توجه به جمیعت و موقعیت روستاهای مذکور و همچنین امعان نظر به عوامل خطرزایی نظیر خطوط انتقال نفت و انرژی با الحاق روستای دیزج‌آباد به محدوده شهر به صورت منفصل و الحاق دو روستای پایین‌کوه و دواسب به حریم شهر موافقت شد. بدیهی است شهرداری به استناد تکالیف و اختیارات صریح قانونی، موظف به نظارت و پایش ساخت و سازهای خارج از طرح هادی روستاهای واقع در حریم خواهد بود. لذا لازم است با توجه به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان مراحل لغو کد آبادی و انحلال دهیاری توسط استانداری زنجان پیگیری شود.

تبصره- با عنایت به مجاورت انبارهای نفت با روستای دیزج‌آباد هرگونه توسعه سکونتگاهی به طرف مرکز خطرزای مذکور اکیدا ممنوع است.

آستانه مغایرت‌های اساسی

۱۹- آستانه مغایرت اساسی در خط محدوده شهر در حد تدقیق پلاک و یک بار در قالب طرح تفصیلی حداکثر معادل ۳ درصد محدوده اعمال شود.

ضوابط و مقررات

۲۰- نقشه پهنه‌بندی تراکم ساختمانی شهر و ضوابط و مقررات احداث بنا در آنها و همچنین پهنه‌ها و محورهای مجاز جهت بلندمرتبه‌سازی و ضوابط آن، مطابق نظر کمیته فنی و کمیته فنی منتخب شورایعالی به شرح جداول پیوست موردتایید قرار گرفت.