شناسهٔ خبر: 97671 - سرویس هواشناسی

در نشست با رییس فراکسیون محیط زیست و  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان شد؛

تکیه بر توان داخلی و باور به توانستن از ویژگی‌های بارز پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور

مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تکیه بر توان داخلی و باور به توانستن از ویژگی‌های بارز پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بازدیدی که  سمیه رفیعی ، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی از مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور داشت ضمن دیدار و گفتگو با مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور عنوان نمود: تکیه بر توان داخلی و باور به توانستن جزو ویژگی های بارز مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور است.

در این دیدار مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ضمن استقبال و خوش آمد گویی به معرفی مختصری از دستاوردهای علمی، تخصصی و اجرایی مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پرداخت و عنوان کرد: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود پروژه‌های متعددی از جمله تهیه نقشه کانون های گردوغبار در ۲۵ کشور همسایه ایران، طراحی سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل، سامانه پیش‌بینی و هشدار گرد و غبار، سامانه پیش‌بینی و هشدار آلودگی هوای 10 کلانشهر کشور و نقشه‌های پیش‌بینی و هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور اشاره کرد.

رهنما در ادامه اضافه کرد: با بهره‌گیری از سامانه‌های طراحی شده توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در امر هواشناسی کشاورزی، می‌توان ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها باعث افزایش راندمان کشت و همچنین کاهش تاثیر مخاطرات آب و هوایی بر محصولات کشاورزی و باغی شد.

وی در انتها افزود: همانطور که مقام معظم رهبری شعار امسال را مزین به سال تولید پشتیبانی ها مانع زدایی‌ها فرمودند، مجموعه پژوهشگاه خواستار حمایت و مساعدت همه جانبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی علی الخصوص کمیسیون کشاورزی و محیط زیست از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در نیل به اهداف پیش‌بینی شده آن است.

در ادامه این دیدار سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این موضوع که فعالیت‌های پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور قابل تقدیر است، عنوان کرد: متاسفانه در کشور شاهد نفوذ برخی فرهنگ‌های غلط هستیم که مانع معرفی و رشد مجموعه‌هایی مانند پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد متاسفانه در این چند سال اخیر نگاه به خارج از مرزهای کشور افزایش یافته و به جایی رسیده ایم که توان داخلی کمتر دیده می‌شود و انگیزه‌های کارشناسی در کشور به حداقل رسیده و شاهد مرگ انگیزه های علمی و تخصصی هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم و می بایست از ظرفیت‌های علمی همه مجموعه‌ها استفاده شود، گفت: تکیه بر توان داخلی و باور به توانستن از جمله ویژگی‌های بارز پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور است که می‌بایستی از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه آن در جهت رشد و شکوفایی کشورمان بهره ببریم. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در انتهای این نشست رفیعی با اشاره به این موضوع که مجلس وظیفه نظارت و ایجاد وحدت در بین دستگاه‌های اجرایی را دارد، گفت: اینکه پژوهشگاه توانسته راهکارهای علمی و عملیاتی برای معضلات مهم کشور داشته باشد نکته مهمی است که باید ارج نهاده شده و حتما در دستگاه های مختلف اجرایی مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود. به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی حتما در حمایت و معرفی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به دستگاه‌های دیگر کمک خواهم کرد.