شناسهٔ خبر: 97685 - سرویس جاده‌ای

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری اعلام کرد:

ضرورت احداث حدود ۳۲ هزار کیلومتر راه با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار

خداداد مقبلی معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: احداث حدود ۳۲ هزار کیلومتر راه با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار نیازمند اعتباری بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با بیان این مطلب افزود: بر اساس اطلاعات گردآوری شده در مجموعه اطلس راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالته، کل آبادیهای موجود در سطح کشور ۹۷ هزار و ۵۳۸ پارچه می باشد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ پارچه آبادی دارای بالای ۲۰ خانوار بوده و از این تعداد نیز قریب به ۷۲۲۲ پارچه آبادی فاقدراه دسترسی کامل آسفالت به شبکه راه‌های کشور می‌باشند .همچنین برای اتصال روستاهای مذکور به شبکه راه‌های آسفالته کشور، احداث حدود ۳۲ هزار کیلومتر راه با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰خانوار ضرورت خواهد داشت که نیازمند اعتباری بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد که در یک برنامه پنج ساله می‌بایست سالانه حداقل ۹۰ هزار میلیارد ریال در این حوزه پیش‌بینی اعتباری صورت پذیرد.

وی در ادامه به طبقه‌بندی عملیات باقیمانده راه‌های روستایی کشور به لحاظ صعوبت محل اجرا اشاره داشت و افزود: حدود ۲۶ درصد از محورهای روستایی نیازمند به بازگشایی و آسفالت در مناطق کوهستانی سخت، حدود ۳۷.۸ درصد در مناطق کوهستانی، ۱۸.۵ درصد در مناطق تپه ماهور و حوزه ۱۷.۷ درصد در حوزه دشت واقع شده است.

مقبلی اظهار داشت: در اختیار داشتن آمار فوق می‌تواند راهنمای مناسبی برای تخمین حجم عملیات و اعتبارات مورد نیاز جهت تامین اعتبار و افق مناسبی را برای عرصه برنامه‌ریزی در سال‌های آینده فراهم نماید .

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی افزود: بررسی های صورت گرفته بر اساس شاخص‌های کلان اقتصادی نیز حاکی از این واقعیت است که روستاها نقش بسزایی در تولید ناخالص کشور داشته و قریب به ۲۷ درصد تولید ناخالص کشور مربوط به جمعیت روستایی می باشد لذا اهمیت به توسعه شبکه ارتباطی زمینی در روستاها در کوتاه مدت منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل تولیدات و در بلندمدت منجر به بهبود وضعیت اشتغال و مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها خواهد شد.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته این حوزه طی سال‌های سال گذشته و سال جاری به منظور تسریع در پیشبرد هدفمند عملیات احداث راه‌های روستایی، پیگیری تامین اعتبار از منابع مختلف از جمله منابع استانی، بودجه‌های معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد‌.

خداداد مقبلی افزود: در این راستا مجموعه منابع اعتباری ۷۰ هزار میلیارد ریال بر‌اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و پیش‌بینی می‌شود با تخصیص به موقع منابع پیش‌بینی شده در قانون، زمینه‌ اجرای مقادیر بیشتری از پروژه در سطح کشور( قریب به پنج هزار کیلومتر مشروط بر تامین وتخصیص کامل اعتبارات مصوب) فراهم گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین به منظور بهره‌گیری از شرایط واگذاری قیر به پروژه‌های عمرانی راه روستایی تلاش شده تا با همراهی مجلس محترم شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور منابع اعتباری لازم در قانون بودجه لحاظ گردد.

گفتنی است در زمینه مشارکت ارگان‌های غیر دولتی به منطور مشارکت در احداث راه‌های روستایی تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد علوی، بنیاد برکت، تعاونی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و مشارکت‌های مردمی منعقد شده است که این موضوع نیز می‌تواند در تعدادی از مناطق محروم به پیشبرد اهداف طرح راه روستایی یاری‌رسان باشد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شایان ذکر است طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با هدف‌گذاری حدود ۵ هزار کیلومتر احداث راه حدود ۳ هزار و ۸۶۳ کیلومتر آسفالت به بهره‌برداری رسید و در سال جاری نیز علیرغم حذف ردیف‌های اعتباری ملی و اتکا به اعتبارات استانی به جهت توسعه راه‌های روستایی در نیمه ابتدای سال تاکنون ۵۳۷ کیلومتر راه تکمیل و آسفالت شده که مقارن با هفته دولت حدود ۴۶۶ کیلومتر افتتاح و تحت بهره‌برداری قرار گرفت که هزینه‌های صورت گرفته به جهت احداث و بهره‌برداری این میزان از پروژه در حدود ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بوده است.