شناسهٔ خبر: 97726 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی:

آبا، آیین نامه‌ای در طراز بین‌المللی است/ ارتقا و توسعه کشور در گروی همگرایی نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی: آیین نامه بتن ایران (آبا) آیین نامه‌ای در طراز بین المللی است که در نتیجه همگرایی بسیار خوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه بودجه تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در وبینار معرفی جدید آیین‌نامه بتن ایران که به دنبال ابلاغ نسخه جدید آیین‌نامه بتن ایران و با هدف تشریح تغییرات اعمال شده و ویژگی‌های این آین‌نامه برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ویرایش جدید آیین‌نامه بتن ایران، کار بزرگی است که توسط استادان و صاحبنظران و متخصصان کشور انجام شده و در تعامل بسیار نزدیک نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حاصل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح سابقه تدوین آیین‌نامه بتن ایران گفت: آنچه تحت عنوان آیین‌نامه آبا وجود دارد، ابتدا در سال ۱۳۵۱ به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اجرایی کارهای بتنی توسط دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه تهیه شد. بعدها در دهه ۷۰، آیین نامه‌ای مشتمل بر موضوعات تحلیل و طراحی در دستور کار سازمان قرار گرفت و نتیجه آن در سال ۱۳۷۲ تحت عنوان نشریه ۱۲۰ منتشر و ابلاغ شد و در ادامه یک تجدید نظر در سال ۱۳۷۹ صورت گرفت.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۹ تحولات زیادی را در حوزه بتن در سطح بین‌المللی و داخلی شاهد بودیم. خوشبختانه در دولت یازدهم، تجدید نظر دوم آیین‌نامه بتن ایران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد. همزمان، واگذاری تدوین مجموعه مقررات ملی ساختمان به مرکز تحقیقات بویژه مبحث ۹ که به محور طراحی و موضوعات بتن می‌پردازد سبب شد تا همگریی خوبی با آیین‌نامه آبا صورت گیرد.

شکرچی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه امروز تحت عنوان آیین‌نامه آبا ارائه شده است، آیین‌نامه‌ای در طراز بین‌المللی است که اگر ترجمه شود، متوجه خواهیم شد که در حد و قواره‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه در واقه مقدمه‌ای برای همگرایی نظام مهندسی و نظام فنی و اجرایی است که یکپارچگی این‌ها می‌تواند آثار ارزشمندی را برای ارتقای فنی کشور به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن  شهرسازی با گرامیداشت یاد مرحومان پروفسور رمضانیانپور و دکتر مقصودی و تقدیر از دیگر اعضای کمیته تدوین و بازنگری آیین‌نامه بتن ایران، از اطمینان سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی به مرکز تحقیقات قدردانی نمود و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نشریات مهم سازمان از جمله نشریه ۵۵ و ۱۰۱ و نشریات مهم دیگر را در حال تدوین و بازنگری داریم.

خوشبختانه استفاده از آیین‌نامه آبا در نیمه دوم سال در دستور کار مهندسین مشاور و دانشگاهیان قرار خواهد گرفت که بی‌تردید خدمتی بزرگ به توسعه پایدار در کشور خواهد بود.

سید جواد قانع‌فر رئیس امور فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه  نیز در ادامه وبینار معرفی جدید آیین نامه بتن ایران گفت: بحث ساخت و ساز یک موضوع بسیار مهم برای توسعه پایدار کشور است. اهمیت این موضوع سبب شد تا از سال ۱۳۵۲ مدیریت ساخت و ساز کشور با پدید آوردن نظام فنی و اجرایی در جهت ایجاد حداکثر کیفیت گام برداشت. در همین راستا در سال ۱۳۵۰ اولین نشریه حوزه بتن توسط دفتر فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد و در گام بعدی در سال ۱۳۷۹ تجدید نظر اول صورت گرفت. از آنجا که تغییراتی که در طول سالیان در حوزه تکنولوژی و علم بشر اتفاق می‌افتد، این اسناد را نیازمند به روزرسانی می‌نماید، در سال ۱۳۹۴ گام جدیدی در جهت به روزرسانی آیین‌نامه آبا برداشته شد. با هماهنگی و تفاهمی که با مرکز تحقیقات صورت گرفت، این مسئولیت به مرکز واگذار شد و خوشبختانه حرکت بزرگ و موفقیت‌آمیزی حاصل شد که امیدواریم بازخوردهای لازم را در جامعه مهندسی کشور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بحث دوام و حریق از موضوعات مهمی است که در ویرایش جدید به آن پرداخته شده است تا مورد استفاده بهتر مهندسان مشاور کشور در اجرا و طراحی قرار گیرد، افزود: امیدوارم با آموزش و استفاده گسترده از این آیین‌نامه گام بلندی برای توسعه پایدار و ساخت و ساز ایمن‌تر در کشور برداریم.

علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌‏ نیز در این وبینار با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه کانونی برای تعامل اهل فن و اقتصاد کشور است گفت: تمام فعالیت‌های نظام فنی و اجرایی و سازمان برنامه با هدف توسعه و اعتلای کشور و زندگی همراه با کرامت و عزت مردم می‌باشد. به روزرسانی آیین‌نامه آبا نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ضوابط توسعه پایدار همواره در دستور کار این سازمان بوده است که با همکاری بسیار خوب مرکز تحقیقات و شخص دکتر شکرچی‌زاده بازنگری را در دو فاز نظرسنجی و عملیاتی آغاز نمودیم.

وی ادامه داد: ویرایش حاضر تجدید نظر دوم است که با تشکیل دبیرخانه آبا و با نظرخواهی گسترده در مراحل مختلف پروژه و فعالیت کارگروه‌های مختلف تنظیم شده است. نسخ جدید مباحث مقررات ملی ساختمان نیز با این ویرایش کاملا هماهنگ هستند.

توتونچی افزود: در راستای پربار شدن آیین‌نامه از کاربران خواسته شده تا موارد مورد نظر خود را به دبیرخانه آبا ارسال کنند. در ادامه پیشنهادها بررسی و در صورت نیاز با هماهنگی متخصصین نسبت به اصلاح آنها اقدام خواهد شد.

وی افزود: در کنار دبیرخانه آبا، شاهد آغاز به کار کمیته ایرانی نرم‌افرازهای مهندسی نیز بودیم که به مرجعی برای تبادل اطلاعات در خصوص نرم‌افزارهای مهندسی تبدیل خواهد شد.

توتونچی تاکید نمود که انتشار آیین‌نامه اولین گام به شمار می‌رود و حرکت اصلی مربوط به آموزش و اجرای درست آن در پروژه‌ها و نظارت دقیق بر آن خواهد بود.

در ادامه وبینار معرفی بازنگری جدید آیین نامه بتن ایران، امیرمازیار رئیس قاسمی مسئول دبیرخانه دائمی آبا با بیان این مطلب که آیین‌نامه‌ها در کشور نشانه رشد و توسعه آن کشور می‌باشند و ضرورت دارد تا از لحاظ فنی و اجرایی مورد توجه قرار گیرند، گفت: استفاده از نتایج آخرین تحقیقات ملی و بین‌المللی در زمینه تحلیل و طراحی و تکنولوژی بتن و هماهنگی با دیگر ضوابط و مقررات رایج کشور دو هدف اصلی بود که از سوی سازمان نظام فنی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این ویرایش برای اولین بار یک نظرخواهی ملی و گسترده از نخبگان صنعت صورت گرفت، فرآیند تدوین آیین‌نامه بتن ایران را تشریح نمود.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ساختار کمیته‌های مسئول بازنگری آبا، تشریح جلد اول و دوم آیین‌نامه محورهای دیگری بود که در وبینار امروز  به ترتیب از سوی زاهدی رئیس کمیته بازنگری آبا، طاهری بهبهانی عضو کمیته فنی و هماهنگی و تلفیق آبا و رئیس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و تدین رئیس کمیته هماهنگی و تلفیق بخش مصالح و اجرا ارائه شد.