شناسهٔ خبر: 97912 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان خبر داد:

ساخت حدود ۷۰ هزار واحد مسکن در حاشیه شهرهای زاهدان و چابهار/ بیش از ۱۳ هزار واحد مسکن محرومان در سیستان و بلوچستان تحویل متقاضیان شد/۳۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن آماده بهره‌برداری است/درخواست تسریع مجلس در تصویب متمم وام بازسازی‌ها

سیل سیستان و بلوچستان مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حدود ۷۰ هزار واحد مسکن در حاشیه شهرهای زاهدان و چابهار در دست ساخت است، پیشرفت فیزیکی اجرای طرح اقدام ملی مسکن را مناسب برشمرد.

سیدخلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح بخشی از اقدامات انجام شده بنیاد در استان پرداخت.

مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان‌وبلوچستان گفت: در بخش مسکن محرومان در سالی که گذشت در مجموع ۱۳هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان احداث، تکمیل و تحویل متقاضیان شد که از این تعداد ۶ هزار واحد سهمیه استان و ۷هزار و ۵۰۰ واحد جزو تشویقی‌هایی بود که به استان سهیمه داده شد.

منبتی در ادامه اقدامات بنیاد مسکن استان را برای بازسازی‌های سیل ۹۸ برشمرد و افزود: در سیل اسفند ۹۸ که اعتبارات بازسازی آن اواسط سال ۹۹ ابلاغ و تخصیص یافت، هم‌اکنون، بازسازی‌های در سراسر استان به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رسیده و منتظر هستیم تا متمم وامی که برای اضافه تسهیلات که در روستاها ۴۰ میلیون و در شهرها ۵۰ میلیون تومان است در مجلس مصوب و توسط دولت ابلاغ شود و تخصیص یابد و کار بازسازی‌ها با ۱۰۰ درصد به اتمام برسد.

وی در خصوص سهمیه استان برای اجرای طرح بهسازی و احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط بنیاد مسکن در دستور کار است، توضیح داد: استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته به دلیل موضوعات مذهبی بسیار کم از این سهمیه استفاده می‌کرد و مشکلات و شبهاتی در خصوص تسهیلات بود. در شش ماه دوم سال ۹۸ با آقای مولوی عبدالحمید جلساتی برگزار و تفاهمی منعقد شد مبنی بر اینکه سود تسهیلات مشکل شرعی ندارد. با آن تفاهم‌نامه استقبال مردم از این تسهیلات افزایش یافت و هم‌اکنون ۲۵ هزار تسهیلات بازسازی، بیشتر به منطقه بلوچستان تخصیص و به متقاضیان پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در مجموع سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات بنیاد مسکن استان بود که نزدیک به ۹۵ درصد اعتبارات در بخش تسهیلات احداث، بازسازی و تکمیل در بلوچستان به متقاضیان پرداخت شد.

منبتی افزود: هم‌اکنون در حدود ۷۰ هزار واحد در استان در دست احداث وساخت داریم که در حاشیه شهرهای زاهدان، چابهار و بازسازی‌هاست.

وی تصریح کرد: شاخص مقاوم سازی استان نسبت به کشوری پایین و در حدود ۳۲ درصد بوده که هم اکنون شاخص مقاوم سازی رشد قابل ملاحظه‌ای یافته و به ۴۵درصد رسیده است.

منبتی با اشاره به اینکه سهیمه استان سیستان و بلوچستان در موضوع مسکن ملی ۷ هزار واحد است، گفت: از این ۷ هزار واحد سهیمه حدود ۳ هزار واحد در دست ساخت است  که از پیشرفت فیزیکی مناسبی نیز برخوردار هستند. همچنین از این تعداد ۳۰۰ واحد آماده تحویل به مردم است.