شناسهٔ خبر: 98069 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر کل اداره بندر خرمشهر خبر داد:

خارج سازی ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند و خورموسی/ افزایش دو برابری ظرفیت اسمی در بندر خرمشهر

بندر خرمشهر مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت: تاکنون ۱۸۰ فروند مغروقه از آبراه اروند با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی خارج شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورالله اسعدی مدیر کل اداره بندر خرمشهر در نشست خبری امروز خود با بیان این که بحث بندر خرمشهر را با نام تجارت می‌شناسیم و به عنوان یک بندر گمرکی نقش بسیار موثری دارد، گفت: به طور قطع این بندر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و در زمینه اشتغال و فعالیت بندری می‌تواند در حوزه اقتصادی بسیار موثر باشد.

وی با بیان این که ما در بندر خرمشهر با تمام تجهیزات بندری توانسته‌ایم ظرفیت بالایی را در تخلیه و بارگیری کالا به دست بیاوریم،گفت: بندر خرمشهر با آبراه ۶۲ مایلی رودخانه اروند به عنوان یک ظرفیت دریایی بسیار مهم و مرکزی به شمار می‌رود و این آبراه به خلیج فارس وصل می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر با بیان این که بیش از شروع جنگ ۸ ساله تحمیلی تجهیزات لایروبی بسیار بزرگی در این بندر وجود داشت و طبق قرارداد با کشور عراق این کشور از این آبراه نگه‌داری می‌کرد، گفت: متاسفانه بعد از آغاز جنگ تمامی این قراردادها در بحث لایروبی تعلیق شد و مشکلات بسیار زیادی در زمان جنگ در بحث لایروبی اروند و همچنین بحث جابه‌جایی کشتی ها و کالاها با مشکل مواجه شدند.

اسعدی گفت: جنگ باعث شد که همه فعالیت‌ها در حوزه دریایی تعطیل شود به طوری که ظرفیت در حوزه توسعه تجارت دریایی منطقه که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از بین رفت.

وی با تاکید بر آن که ۲۰ پست اسکله تجاری پیش از جنگ در بندر خرمشهر وجود داشت و کشتی هایی تا ۳۰ هزار تن از این بندر تردد می‌کردند و در زمان پیش از جنگ عمق آب ۹ متر و ۲۰ سانت بود که از لحاظ تردد کشتی ها این بندر قابلیت پذیرش کشتی‌هایی بالای یک هزار تن را داشت.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر یادآور شد : در حال حاضر یکی از مشکلات این بندر که بعد از جنگ دامن گیر این بندر شد وجود مغروقه‌ها بعد از جنگ بود که میراث این بندر شد.

اسعدی توضیح داد: ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از اروند خارج شده و طبق قرارداد ۱۱۹ میلیارد تومانی که منعقد شده ۶ فروند دیگر مغروقه خارج خواهد شد که ۵ فروند در اروند رود و یک فروند در خورموسی قرار دارد.

وی اظهار کرد: تمامی اعتبار این پروژه از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است که در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خورموسی اجرا می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر تاکید کرد: ما در برخی مقاطع آبراه‌ها سه متر رسیده‌ایم و همین امر باعث شد که ظرفیت ورودی کشتی‌ها بسیار کوچک شود و این خود باعث افزایش حمل‌ونقل برای صاحبان کالا شده است.

اسعدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که ابزارهای اجرایی برای آن که کشور عراق در بحث خارج سازی مغروقه ها تعهدات خود را انجام دهد، چیست؟، گفت: این قرارداد مربوط سال ۱۹۷۵ الجزایر است و طرفین فی‌مابین خود آن را منعقد کرده‌اند و کشور عراق و همچنین کشور ایران موظف است که طبق این قرارداد اقدامات لازم برای خارج‌سازی مغروقه‌ها را انجام دهد.

وی با بیان این که در حال حاضر سرعت تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: در زمان جنگ یکی از موضوعات اصلی مربوط به بحث تجارت بوده و رقابت بین بندر خرمشهر در ایران و بندر بصره در عراق در این حوزه بسیار تنگاتنگ بوده است اما متاسفانه در دوران جنگ ما شاهد کاهش حجم ظرفیت تجاری و ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه تجارت این بندر شده‌ایم اما در حال حاضر اهتمام بسیار ویژه‌ای برای احیای دوباره این بندر داریم و تاکنون ۲۰ پست اسکله را بازسازی کرده و زیرساخت‌های آن را احیا کرده‌ایم و از سوی دیگر تجهیزات جدیدی از جمله بارانداز و سایر ابنیه‌ها را در این بندر مجهز کرده‌ایم.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر اظهار کرد: بندر خرمشهر ظرفیت ۵ میلیون تنی را پوشش می داد اما در حال حاضر ظرفیت این بندر را دو برابر کرده و به ده میلیون تن رسانده‌ایم.

اسعدی ادامه داد: سال گذشته ۳ میلیون و دویست هزار تن از ظرفیت این بندر استفاده شد و از سویی دیگر ظرفیت کانتینری جدیدی به میزان ۴۵۰ هزار TEU رسانده‌ایم.

وی یادآور شد: از دیگر ترمینال‌هایی که در این بندر ایجاد شده ترمینال کالاهای متفرقه و عمومی و همچنین ترمینال مسافری بوده که قابلیت جابه‌جایی روزانه دو هزار مسافر را داشت که این ترمینال در بخش بین‌الملل مورد استفاده قرار می‌گرفت و اقدام به جابه‌جایی مسافران بین کشور ایران و کویت می‌کرد که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان جابه‌جایی مسافر در این بندر به صفر رسیده است.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر بیان کرد: پروژه‌های خوبی در فازهای مختلف در حوزه ابنیه، زیرساخت ، تامین و تجهیزات بندری دریایی و شناورها ایجاد و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و خوشبختانه ما با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی امیدواریم این بندر به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود.

اسعدی با بیان این که پروژه‌های بسیار بزرگی را امسال و سال آینده افتتاح خواهیم کرد گفت: در حوزه توسعه بندر شاهد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های جدید دیگری به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان هستیم که بخشی از آن‌ها آماده بهره‌برداری شده و بخش دیگری آن هم تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: تعداد این پروژه‌ها ۱۵ پروژه است که ۱۱۵ میلیارد تومان آن مربوط به خارج‌سازی مغروقه‌ها و پروژه دیگری از جمله احداث ساختمان مرجع دریایی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان است.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر با تاکید بر آن که در حال حاضر چندین پروژه بندری از جمله ساخت ۸ پست اسکله گردشگری در رودخانه کارون به ارزش ۲۴ میلیارد تومان داریم که تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و همچنین احداث ساخت ساختمان چند منظوره رفاهی به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است که به زودی تعدادی از آن‌ها و بخشی از آن هم تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسعدی افزود: علی رغم مشکلات و محدودیت های بسیار زیادی که به دلیل تحریم ها ایجاد شده در دو سه سال اخیر ما در حوزه رشد و تخلیه و بارگیری کالاها پیشرفت بسیار زیادی داشتیم که در بحث تخلیه و بارگیری ۲۶ درصد رشد داشته‌ایم که این رشد کالاها هم در زمینه واردات بوده و هم در زمینه صادرات بوده است. 

مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت: در حوزه کالاهای عمومی هم رشد ۲۹ درصدی  و در زمینه کانتینری هم رشد ۲۹ درصدی داشته‌ایم.