شناسهٔ خبر: 98571 - سرویس هواشناسی

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد؛

افزایش احتمال وقوع طوفان‌های حاره‌ای به دنبال تغییرات اقلیمی/ سازه‌های دریایی باید با توجه به طوفان‌های حاره‌ای طراحی و ساخته شوند

طوفان دریایی مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به افزایش احتمال وقوع طوفان‌های حاره‌ای، سازه‌های دریایی باید با توجه به این طوفان‌ها طراحی و ساخته شوند.

بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به ارتباط طوفان‌های حاره‌ای با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی گفت: ۱۴ سال پیش طوفان گونو وارد دریای عمان شد که اتفاقی بی‌سابقه بود و تقریبا در صد سال پیش از آن اتفاق نیافتاده بود. امروز شاهد ورود طوفان شاهین به منطقه مکران هستیم و این مساله نشان می‌دهد فاصله زمانی ورود طوفان‌های حاره‌ای به منطقه از صد سال به ۱۴ سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان با قاطعیت در این مورد اظهار نظر کرد، اما احتمال قوی وجود دارد که این تغییرات تحت تاثیر تغییرات اقلیمی باشد و این بدان معنی است که کشور در آینده باید آماده تکرار وقایع این چنینی باشد.

لایقی با اشاره به ضرورت آمادگی برای طوفان‌های حاره‌ای بعدی گفت: در این زمینه کشور باید هم در حوزه پیش‌بینی و هم در حوزه ساخت سازه‌های دریایی آمادگی کسب کند. سازمان هواشناسی سعی می‌کند قدرت خود را در پیش‌بینی این دست طوفان‌ها افزایش داده و در ارتباط با مسئولان و دریانوردان، آن‌ها را از احتمال وقوع چنین پدیده‌هایی آگاه کند.

وی افزود: از سوی دیگر در محاسبات طراحی و ساخت سازه‌های دریایی، باید طول موج را منطبق با طوفان‌های حاره‌ای و نه طوفان‌های معمول منطقه‌ای لحاظ کرد.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به ضرورت تجهیز کشور به تجهیزات پیشرفته پیش‌بینی طوفان‌های حاره‌ای گفت: اکنون کشورهایی مانند امارات، عمان و هند تمام طول خط ساحلی خود را تحت پوشش رادارهای هواشناسی و پیش‌بینی موج قرار داده‌اند، و ایران نیز باید در این مسیر گام برداشته و سواحل مکران را که در ارتباط مستقیم با اقیانوس هستند، به این تجهیزات مجهز کند.

وی ادامه داد: از مدتی پیش در همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی، اقدام به تهیه رادار هواشناسی برای نصب در منطقه چابهار کرده‌ایم. مکان مناسب برای نصب این رادار نیز مکان‌یابی شده است اما هنوز سازمان منطقه آزاد زمین مورد نظر را در اختیار ما نگذاشته است.